خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات افزایش حقوق پاکبان‌های تهران در سال ۱۴۰۳/ آماده جایگزینی نیروهای ایرانی با اتباع هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۰۰۷

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ضمن تشریح جزئیات افزایش حقوق پاکبان‌های پایتخت در سال ۱۴۰۳ گفت: شهرداری تهران آمادگی دارد که در حوزه نظافت معابر، جمع‌آوری پسماند و سایر امور مربوط به پاکبانی و خدمات شهری، نیروهای ایرانی را با اتباع بیگانه جایگزین کند.

«رضا محمدی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افزایش حقوق و مزایای پاکبان‌های پایتخت با اجرای طرح جامع تنظیف شهر تهران، اظهار داشت: تهران دارای ۲۲ منطقه و ۱۳۴ ناحیه است و تا همین آذرماه امسال، تقریبا در هر ناحیه پایتخت، یک پیمانکار در حوزه رفت و روب معابر، یک پیمانکار در حوزه جمع‌آوری زباله و تعدادی پیمانکار هم در حوزه انتقال پسماندهای خشک به مراکز پردازش میانی پسماند (MRF) در سطح شهر یا مرکز جامع دفع آرادکوه در حاشیه جنوبی پایتخت فعالیت می‌کردند، اما با اجرای طرح جامع تنظیف شهر، تمام امور نظافت معابر و جمع‌آوری پسماندها در مناطق ۲۲گانه تهران صرفا به ۱۴ پیمانکار واگذار شده است. 

وی افزود: با تمرکز واگذاری امور مربوط به رفت و روب معابر و جمع‌آوری پسماند به تعداد محدودی از پیمانکاران، عملا شرایط پرداخت حقوق و مزایا به نیروهای خدمات شهری که در سطح مناطق ۲۲گانه تهران فعالیت می‌کنند، ساماندهی شده است و با اصلاح قراردادها با پیمانکاران ۱۴گانه، از دی‌ماه امسال شاهد افزایش دریافتی پاکبان‌های پایتخت هستیم و این افزایش در سال ۱۴۰۳ خود را به شکل محسوس‌تری نشان می‌دهد؛ به نحوی که در سال آینده حداقل دریافتی ماهانه پاکبان‌ها به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد که با اضافه شدن مزایایی نظیر حق عائله‌مندی، سنوات شغلی، شب‌کاری و ... دریافتی ماهانه برخی نیروهای خدمات شهری تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. 

ساماندهی تمام فرآیندهای شغلی پاکبان‌ها با اجرای طرح جامع تنظیف تهران

محمدی با تاکید بر ساماندهی تمام فرآیندهای شغلی پاکبان‌ها با اجرای طرح جامع تنظیف شهر تهران گفت: تا همین آذرماه امسال، نیروهای خدمات شهری به صورت پُستی (نوبتی) معابر را جارو می‌زنند، به طور مثال یک پاکبان در طول یک شبانه‌روز، ۳ نوبت محدوده کاری خود را جارو می‌زد و ساعاتی را هم برای پیمانکاران جمع‌آوری پسماند یا فضای سبز کار می‌کرد. این مساله باعث می‌شد که عملا هیچ‌کدام از نیروهای خدمات شهری به صورت ساماندهی‌شده به میزان تعریف‌شده در قانون کار یعنی روزانه ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه فعالیت نکنند و طبیعتا هیچ‌کدام از پیمانکاران مناطق نیز براساس قانون کار به پاکبان‌ها حقوق نمی‌دانند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر تمام کارگران خدمات شهری موظف شده‌اند که براساس میزان ساعت کاری تعریف‌شده در قانون کار فعالیت کند که طبیعتا با توجه به این که تمام امور مربوط به نظافت معابر، جمع‌آوری پسماند و ... در ۱۴ محدوده سطح شهر تهران به ۱۴ پیمانکار واگذار شده است، تعداد پاکبان‌های مورد استفاده پیمانکاران نسبت به شرایط موجود کمتر می‌شود، زیرا همه کارگران موظف هستند که روزانه حداقل ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه در محدوده کاری خود حضور داشته باشند و اگر هم نیاز باشد که بیش از این فعالیت کنند، اضافه‌کاری دریافت می‌کنند؛ کما این که از همین دی‌ماه دریافتی کارگران خدمات شهری در برخی محدوده‌های پایتخت طبق قراردادهای جدید افزایش یافته است. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: افزایش حقوق پاکبان‌ها در عمل هزینه جدیدی به شهرداری تهران تحمیل نمی‌کند، زیرا ما نحوه پرداخت حقوق به کارگران خدمات شهری را ساماندهی کرده‌ایم، یعنی در حال حاضر پاکبان‌ها مکلف هستند که به اندازه کافی کار کنند و پیمانکاران هم موظف هستند که حقوق کارگران خود را به اندازه کافی پرداخت کنند. همین مساله باعث شده است که اولا بخشی از اتباع که پیش از این در حوزه نظافت معابر به‌کارگیری می‌شدند، از چرخه خدمات شهری تهران کنار گذاشته شوند و ثانیا با توجه به افزایش دریافتی‌ها، رغبت نیروهای ایرانی برای کار کردن در شغل شریف پاکبانی بیشتر شده است. 

همین حالا تهران به ۵ هزار پاکبان تمام‌وقت بیشتر نیاز دارد 

محمدی با بیان این که با اصلاح قراردادهای تنظیف شهر با پیمانکاران خدمات شهری، همین حالا براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل، تهران به ۵ هزار پاکبان تمام‌وقت بیشتر نیاز دارد، عنوان کرد: شهرداری تهران حتما از به‌کارگیری نیروهای تمام‌وقت بیشتر در حوزه نظافت معابر و جمع‌آوری پسماند در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران بخصوص از نیروهای ایرانی استقبال می‌کند و پیمانکاران ما در این زمینه به ادارات کار پایتخت اعلام نیاز کرده‌اند. شکی نیست که در حال حاضر زحمت عمده امور مربوط به نظافت معابر پایتخت روی دوش اتباع بیگانه است که برای ما محترم هستند و به هر حال به دلیل دشوار بودن شغل پاکبانی، ایرانی‌ها بخصوص نسل جوان کمتر به انجام این کار رغبت دارند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: ترجیح ما این است که تا حد امکان از نیروهای ایرانی برای این شغل استفاده کنیم؛ بنابراین به پیمانکاران خود توصیه کرده‌ایم که هرچه بیشتر نیروهای اتباع بخصوص اتباع غیرمجاز را با نیروهای ایرانی جایگزین کنند. 

وی در پایان تصریح کرد: پیمانکاران شهرداری تهران کاملا آماده هستند که در حوزه نظافت معابر، جمع‌آوری پسماند و سایر امور مربوط به پاکبانی و خدمات شهری، نیروهای اتباع را با نیروهای ایرانی جایگزین کنند، البته به شرط آن که در سطح پایتخت به تعداد کافی نیروی ایرانی داوطلب برای فعالیت در این حوزه وجود داشته باشد. ما این موضوع را با ارکان مختلف دولت نیز در میان گذاشته‌ایم و از اداره کار شهر تهران نیز کمک می‌خواهیم که نیروهای ایرانی آماده به کار در حوزه رفتگری و خدمات شهری را به شهرداری معرفی کنند تا ما این نیروها را به پیمانکاران خود معرفی کنیم و رفته‌رفته نیروهای ایرانی را با اتباع بیگانه جایگزین کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز