خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان رهبری:

با محتوای غربی نمی‌توان به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۹۱۰

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید در دهه‌های آینده ادبیات ما، ادبیات حاکم بر جهان باشد. این اتفاق در همکاری معنادار حوزه و آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، در پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله امروز کشور پیشرفت در کنار توسعه است. 

وی با اشاره به اینکه برای اینکه در مدار پیشرفت قرار بگیریم، نیازمند ورود جدی آموزش و پرورش هستیم، مطرح کرد: در دورانی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که قدرت دست مادی‌گرایان بود و شعار اصلی آن‌ها نیز عبور از انبیاء بوده است. 

 با بیان اینکه این تمدن دو دسته سرمایه‌داری و مارکسیسم دارد، عنوان کرد: طبق تعریف شهید مطهری هر دو این دسته‌ها دو لبه قیچی هستند که ریشه‌های دین را می‌خواهند ببرند. 

وی با اشاره به اینکه با یک تمدن فراگیر مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در مقابل این تمدن باید تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کنیم و چالش امروز ما با جهان غرب، چالش پیشرفت و توسعه است. 

میرباقری با بیان اینکه یکی از اسناد ۱۷گانه غرب در توسعه ۲۰۳۰، سند آموزش و پرورش بوده است، تصریح کرد: با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم و یکی از راه‌های مقابله با این پدیده دستیابی به پیشرفت در مسیر توسعه است. 

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری نظم نوین جهانی درحال شکل گیری است، یادآور شد: انقلاب اسلامی شرایط جهانی را به گونه‌ای تغییر داده است که سلطه‌های جهانی در غرب درحال فروپاشی است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحی‌های ما متناسب با آن باشد، ابراز کرد: اگر بخواهیم طرحی برای تحول آموزش و پرورش اعمال کنیم حتما باید در آن به فضای تحولی جهان توجه شود. 

وی با اشاره به اینکه طرح‌های ما باید پیش دستانه و در مسیر مدیریت این تحولات باشد، بیان کرد: مدارس و دانشگاه‌های رسمی خروجی طرح تمدن غربی بودند و در راستای تربیت انسان عصر روشن‌گری هستند. 

میرباقری با بیان اینکه آموزش رسمی انسان در تراز دنیای مدرن و توسعه را تربیت می‌کند، اظهار کرد: اگر به دنبال پیشرفت در مقابل توسعه هستیم باید آموزش و پرورش در این مسیر طرحی داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: محتوای تولید شده و الگوی تربیتی ما باید متناسب با این رویکرد باشد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نیازمند بازنگری و رشد هستیم، مطرح کرد: باید نظم فکری را قرار دهیم که واحد مطالعه آن بجای فرد، جامعه باشد. 

وی با اشاره به اینکه رابطه اعتقاد و عمل اجتماعی باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: خروجی چنین نظم فکری باید بتواند درگیری‌های نظام جهانی را بر اساس ایمان و اعتقاد خود تحلیل کند. 

میرباقری با بیان اینکه ایجاد تمدن اسلامی به معنای ایجاد ساختار جدید برای ظرفیت‌های مومنانه است، تصریح کرد: اگر نظام فکری جامعه‌گرا باشد دانشجو و دانش آموز ما می‌توانند با ایمان خود در جامعه حضور داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه در این راستا باید محتوا نیز تغییر پیدا کند، یادآور شد: با محتوای غربی نمی‌توان به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید در دهه‌های آینده ادبیات ما، ادبیات حاکم بر جهان باشد، ابراز کرد: این اتفاق در همکاری معنادار حوزه و آموزش و پرورش رقم خواهد خورد. 

وی با اشاره به اینکه علم و نظام تربیتی موجود با علم انبیاء مناسب نیست، بیان کرد: برای استفاده از طرح‌های اسلامی باید محتوای تربیتی نیز تغییر پیدا کند. 

میرباقری با بیان اینکه برای دینی شدن آموزش و پرورش باید تعامل کارشناسی، برنامه‌ریزی و محتوایی باشد، اظهار داشت: ظرفیت‌های کنونی بسیار خوب هستند و نیازمند هم‌افزایی هستیم. 

وی با اشاره به اینکه تعامل حوزه و آموزش و پرورش باید بر مبنای نرم افزاری باشد، مطرح کرد: این تعامل و همکاری نیازمند ساختار پیچیده و برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز