خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

بلندمرتبه‌سازی‌های حاشیه باغ گیاه‌شناسی هیچ منفعتی برای شهرداری ندارد/ پروانه ساخت ۶ سال قبل از ثبت ملی باغ صادر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۱۴۶

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که پروانه ساخت‌وساز در ضلع شمالی باغ گیاه‌شناسی حدود ۶ سال قبل از ثبت این باغ به عنوان میراث طبیعی ملی صادر شده است، گفت: مدیریت شهری فعلی، ریالی بابت بلندمرتبه‌سازی‌های بنیاد تعاون ارتش در حاشیه باغ گیاه‌شناسی دریافت نکرده است و نخواهد کرد.

«حمیدرضا صارمی»، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت احداث برج‌های مسکونی بلندمرتبه در ضلع شمالی «باغ گیاه‌شناسی ملی ایران» توسط بنیاد تعاون ارتش و مجوزهای قانونی مربوط به آن، توضیح داد: صدور پروانه ساخت‌وساز در اطراف باغ گیاه‌شناسی کاملا براساس ضوابط قانونی انجام شده است و با توجه به این که باغ گیاه‌شناسی به عنوان میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده، مقررات مصوب وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از جمله حریم باغ نیز در آن رعایت شده است. این موضوعی است که در صورت‌جلسه تدوین‌شده در دوره قبلی مدیریت شهری، به امضای نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مسئولان باغ گیاه‌شناسی به عنوان زیرمجموعه موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز رسیده است. 

وی افزود: درباره ساخت‌وسازهای اطراف باغ گیاه‌شناسی مصوبه‌ای در اواخر دهه ۸۰ به تصویب رسید که بعدها در طرح تفصیلی شهر تهران هم به رسمیت شناخته شد. ارتش جمهوری اسلامی ایران ۵۶۰ هکتار زمین در این محدوده داشته است که ۳۶۰ هکتار آن را براساس توافق با شهرداری تهران به توسعه سرانه‌های شهری اختصاص داده که به طور مثال، بخشی از این زمین‌ها به دریاچه شهدای خلیج فارس تبدیل شده است. در آن زمان، پروانه انجام بلندمرتبه‌سازی در حدود ۱۶۰ هکتار از زمین‌های باقیمانده برای بنیاد تعاون ارتش صادر شد و این در حالی است که باغ گیاه‌شناسی در سال ۹۵ به عنوان میراث طبیعی ملی به ثبت رسید؛ یعنی پروانه بلندمرتبه‌سازی در این محدوده ۶ سال قبل از ثبت باغ گیاه‌شناسی به عنوان میراث ملی صادر شده است. 

تا امروز تهدیدی از طرف ساخت‌وسازها برای باغ گیاه‌شناسی احصا نشده است 

صارمی با تاکید بر این که پروانه‌های ساخت‌وساز سند اداری رسمی محسوب می‌شوند و شهرداری تهران امکان اصلاح و ابطال آن‌ها را ندارد، عنوان کرد: قبلا گفته بودند که بلندمرتبه‌سازی در حاشیه باغ گیاه‌شناسی باعث سایه‌اندازی روی باغ می‌شود و مشکلاتی را در زمینه تامین آب آن ایجاد می‌کند. این در حالی است که مرجع قضایی به موضوع رسیدگی کرده و در حکمی تاکید کرده است که ساخت‌وساز در این محدوده مشکلی را برای باغ گیاه‌شناسی ایجاد نخواهد کرد. البته بررسی‌های فنی همچنان ادامه دارد و اگر نظرات کارشناسی مبنی بر این باشد که ساخت‌وسازها برای باغ ضرر و زیان به همراه دارد و مرجع قضایی نیز چنین حکمی صادر کند، جلوی تداوم ساخت‌وساز را خواهیم گرفت. 

معاون شهردار تهران با بیان این که در حال حاضر بخشی از برج‌های مسکونی در ضلع شمالی باغ گیاه‌شناسی احداث شده است، خاطرنشان کرد: این برج‌ها حدودا ۳۰ طبقه هستند که البته طبقات منفی هم دارند. بی‌تردید شهرداری تهران تابع قانون و نظر رسمی مراجع قانونی خواهد بود. در روند فرآیند صدور پروانه در این محدوده، مقررات و ضوابط قانونی رعایت شده و با توجه به بررسی‌های کارشناسی، تا امروز تهدیدی برای باغ گیاه‌شناسی احصا نشده است. شهرداری در بررسی‌های فنی این ساخت‌وسازها حتما دقت نظر لازم را به خرج خواهد داد تا مشکلی برای باغ گیاه‌شناسی از نظر تامین آب و شرایط اکولوژیکی مورد نیاز گیاهان آن ایجاد نشود. 

بلندمرتبه‌سازی‌های حاشیه باغ گیاه‌شناسی هیچ منفعتی برای شهرداری ندارد 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان درآمد مدیریت شهری پایتخت از صدور پروانه ساخت برای بلندمرتبه‌سازی‌های ضلع شمالی باغ گیاه‌شناسی، اظهار داشت: مدیریت شهری فعلی، ریالی بابت بلندمرتبه‌سازی‌های بنیاد تعاون ارتش در حاشیه باغ گیاه‌شناسی دریافت نکرده است و نخواهد کرد، چون پروانه ساخت این ساختمان‌ها از گذشته صادر شده است. این پروژه هیچ‌گونه منفعت مالی برای شهرداری به همراه ندارد، چراکه ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دریافت پروانه این ساخت‌وسازها، از قبل بخشی از زمین‌های متعلق به خود را برای توسعه سرانه‌های شهری اختصاص داده و مدت‌ها است که توافقات لازم درباره این ساخت‌وسازها با شهرداری صورت گرفته است. 

صارمی در پایان گفت: تمام راهکارهای مورد نیاز برای وارد شدن کمترین آسیب به گیاهان ارزشمند موجود در باغ گیاه‌شناسی در بلندمرتبه‌سازی‌های در حال انجام در این محل در نظر گرفته خواهد شد. البته مجوز این ساخت‌وسازها از گذشته صادر شده است و تعهداتی که شهرداری تهران از دوره‌های گذشته به ارتش داده است، شرایط را به شکل کنونی پیش برده است، ولی تلاش می‌کنیم ساخت‌وسازها با کمترین خسارت به باغ گیاه‌شناسی انجام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز