خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در معرفی دیدگاه مترقی اسلام نسبت به زنان ضعیف عمل کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۶۳۳

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: احتمالا به زودی لایحه ارتقای امنیت زنان و پیشگیری از سوء رفتار نسبت به آنها نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "فهیمه فرهمندپور" عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان در مراسم گرامیداشت روز زن و تجلیل از ۱۸ استاد و پژوهشگر خانم پراستناد دانشگاه تهران، که صبح امروز برگزار شد، گفت: نظم نوین جهانی تعبیر جدیدی نیست و در مطالعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطوح بین‌المللی این عنوان را می شنویم. این نظم نوین جهانی سه نکته را در خود مفروض دارد؛ نکته اول نظم است یعنی ساختار طراحی و پیش بینی شده ای که مبتنی بر ساختارهای نظری و فکری بر جهان حاکم است.

فرهمندپور تصریح کرد: این نظم منحصر در یک حوزه سرزمینی خاص نیست، ولی وقتی می گویند نظم نوین جهانی یعنی نظامات دیگری هم وجود دارد و ساختارها و نظم های مطرح مدعی دیگری هم هستند که پیام های جهانی به شکل رقابتی را مطرح می‌کنند و می توان در کنار هم آنها را بررسی کرد.

عصو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نظم های متکثر صرفا بر اساس منافع سیاسی شکل نگرفته اند و تعارض این ساختارهای مدعی متناظر با هم نیز صرفا براساس تعارض منافع سیاسی شکل نگرفته بلکه براساس‌ تعارض منافع گفتمانی هم از دلایل شکل گیری آنهاست.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان تاکید کرد: به هر حال یکی از محورهای تکثر در نظام های گفتمانی متفاوت، بحث منابع انسانی، محتوای تربیتی، انتظار و واسپاری نقش های مختلف به این منابع انسانی است. در نظام های رقیب نگاه یکسانی به منابع انسانی با محتوای تربیت و نقش و ماموریت آنها داشته باشد از این رو موضوع زنان و چالش های مربوط به آن از تعارضات موجود در نظامات جهانی است.

فرهمندپور افزود: اسلام و انقلاب اسلامی از جمله رقبای نظم نوین جهانی هستند. ادعای من که ۳۰ سال در حوزه مطالعات زنان متمرکز بوده ام این است که نقاط قوت نسبی گفتمان دینی در همه ساحت های سیاسی-اجتماعی و فرهنگی در مسئله زنان و خانواده وجود دارد.

او گفت: حتما موضوع زنان و نگاه و گفتمان دینی زنان، اصالت تربیت، رشد و تعالی و جهت گیری کلان و ماموریت در گفتمان چالش هایی دارد که نشان دهنده مزیت نسبی گفتمان دینی است و دقیقا به همین دلیل که مزیت نسبی داریم مورد حمله، توطئه و هجمه هستیم. همان مقداری که مسئله زنان مورد هجمه قرار می‌گیرد باید به آن توجه کرد.

فرهمندپور ادامه داد: اینکه ادعا کنیم این بحث مزیت بخش و قابل ایده پردازی است ما را به الزامات و اقتضائاتی وا می‌دارد، ولی ما در معرفی دیدگاه مترقی اسلام نسبت به زنان و تدوین آن و معرفی آن ضعیف عمل کردیم و به همین دلیل دشمنان از ما جلو افتادند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان تصریح کرد: لازمه اینکه ما در ساحت گفتمانی موفق به مقابله اثربخش در تعارض با گفتمان غربی در حوزه زنان شویم چند الزام دارد؛ اول باید اجزای نظام گفتمانی خوب شناخته و محقق شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دنیا از همه ابزارهای خود استفاده کرده و ما به شدت ضعیف بوده ایم. واقعا چند محصول رسانه ای قابل اتکا و عرضه در زمینه زنان داریم؟!  آنچه انجام شده در خور نمایندگی آنچه باید باشد نیست.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان افزود: احتمالا به زودی لایحه ارتقای امنیت زنان و پیشگیری از سوء رفتار نسبت به آنها نهایی خواهد شد. باید مسئله زنان و امتداد آن‌ها در نظام حکمرانی، اجرا و عملیات گسترده شود. کسی که فهیم است نمی تواند به جایگاه زن بی‌توجه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز