خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

برگزاری «المپیاد کشورهای اسلامی» با هدف اتحاد بیشتر

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۴۴۴

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از برگزاری «المپیاد کشورهای اسلامی» با هدف اتحاد بیشتر بین این کشورها خبر داد.

«سیدرضا حسینی» رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد سهمیه مدال آوران نقره و برنز در کنکور بیان کرد: سهمیه‌ای که قرار بود ۱۰ درصد شود و موجب نگرانی افراد بود، در نهایت ۲۰ درصد و مصوب شد. یکی از مواردی که وزیر آموزش و پرورش از وزیر علوم درخواست داشتند، این بود که مدال آوران نقره و برنز در المپیادها تا ۳۰ درصد سهمیه بگیرند تا در گیرودار آزمون‌های نهایی و ورودی دانشگاه‌ها از سایر دانش آموزان جا نمانند. 

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: برای دانش آموزان المپیادهای جدید، بند دیگری داریم که حداقل سهمیه‌‌ای در کنکور در رشته‌های مرتبط با المپیاد برای این افراد در نظر گرفته شود. به عنوان مثال دانش آموزی که در رشته مدیریت اقتصاد در المپیاد توانسته مدال کسب کند، طبیعتا فرد مناسبی برای این رشته است و می‌تواند با تحصیل در مدیریت و اقتصاد موثر واقع شود. 

حسینی خاطرنشان کرد: معافیت این دسته از المپیادی‌ها از کنکور، بیشتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی وابسته است و ما طرحی را به عنوان ساماندهی المپیادهای علمی آماده می‌کنیم که وقتی این طرح آماده شد، از طریق شورا بقیه موارد را پیگیری خواهیم کرد و می‌دانم وزیر آموزش و پرورش برای دریافت حداقل ۲۰ درصد سهمیه برای مدال آوران المپیادهای جدید برای ورود به دانشگاه تلاش می‌کنند. 

حسینی در مورد هدایت تحصیلی المپیادی‌ها برای ورود به برخی رشته‌های تحصیلی که کشور بیشتر به آن نیاز دارد، اظهار کرد: ما برنامه‌های جدی برای این موضوع مهم داریم؛ به عنوان نمونه باید المپیادهای جدیدی متناسب با نیازهای کشور ایجاد کنیم که المپیاد هوش مصنوعی یکی از آن‌هاست. کشور ما به این علم نیاز دارد و شاید انقلاب صنعتی بعدی دنیا را هوش مصنوعی و علم داده رقم بزنند و خیلی از افراد به چنین موضوعی معتقدند بنابراین به احتمال قوی به زودی المپیاد هوش مصنوعی را ایجاد می‌کنیم. 

او در ادامه از دیگر اقداماتی که برای سوق دادن استعدادها به سمت نیازهای کشور در پیش گرفته‌اند گفت و توضیح داد: درگیر کردن دانش آموزان با فعالان حوزه صنایع دانش بنیان یکی از این کارهاست؛ اخیرا مدیرعامل همراه اول و یکی از افراد قدر در حوزه داروسازی کشور، در باشگاه دانش‌پژوهان جوان حاضر شدند. بر این اساس باید گفت فرایندی در حال شکل گیری است که به کمک آن صنایع سطح بالای کشور، دانش آموزان باشگاه دانش پژوهان و المپیادی‌های کشور را می‌شناسند و اصلا شاید یکی از دلایلی که دانش آموزان مستعد ما از صنایع دور بودند، عدم شناخت بین دو طرف بود. 

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: پیش‌تر یک دانش آموز المپیادی ما در حوزه زیست حتی خبر نداشت که شرکتی به اسم سیناژن وجود دارد که روی مرز داروسازی و سلول‌های بنیادین در کشور حرکت می‌کند. به دلیل‌ عدم وجود این ارتباط عمیق، دانش آموزان هرگز فکر نمی‌کردند که بتوانند به صنایع مهم کشور کمک کنند و حالا این ارتباط شکل گرفته و ما افراد موفق را از شرکت‌ها و صنایع مهم به باشگاه دانش پژوهان جوان می‌آوریم و طرح‌های خوبی نیز به وجود آمده است و شاید به زودی در باشگاه دانش‌پژوهان جوان بخشی مخصوص صنایع دانش بنیان کشور ایجاد کنیم. 

حسینی در ادامه پیرامون موضوع برگزاری المپیاد کشورهای اسلامی نیز توضیح داد: ایجاد و برگزاری این المپیاد از پیش در ذهن المپیادی‌ها بوده که دنبال اجرای آن بودند. البته جز این ایده قبلا در مورد سایر المپیادها نیز ایده‌هایی داشته‌اند که خیلی موفق بوده مثل المپیاد هندسه که حدود ۷۰ کشور مختلف و قدر علمی مانند چین، آمریکا، کانادا، سوئیس، روسیه و… در آن شرکت می‌کنند که چنین اتفاق مهمی در کشور ما برآمده از ایده فارغ التحصیلان ماست که به صورت غیرسمی برگزار می‌شود، اما مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد. 

حسینی افزود: المپیاد کشورهای اسلامی نیز با هدف اینکه اتحاد بیشتری بین کشورهای اسلامی شکل بگیرد و نقش جمهوری اسلامی به لحاظ علمی و فناورانه در منطقه پررنگ‌تر شود برگزار خواهد شد. ایران در واقع در برگزاری المپیاد کشورهای اسلامی نقش رهبری این کار را برعهده خواهد داشت. رایزنی‌های گوناگونی صورت گرفته و حتی بخشی از طرح رونمایی نیز شده است. بلافاصله پس از اتمام استقلال باشگاه، یکی از اولین پروژه‌هایی که شروع می‌کنیم، المپیاد کشورهای اسلامی را شروع می‌کنیم و فراخوانی اعلام می‌شود تا کشورهای اسلامی برای مشارکت در این المپیاد حاضر شوند. همین حالا نیز ما تعاملات خوبی داریم و سال قبل بود که مدرسی را به کشور سوریه فرستادیم تا به المپیادی‌های سوریه‌ای کمک کند و قبل‌تر همین تعامل را با کشورهایی مانند آذربایجان هم داشته‌ایم. اصولا دوره‌های مشترک خوبی داشته‌ایم و تا به حال با لهستان، بلغارستان، بلاروس و… کار کرده‌ایم. 

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در پاسخ به سوال دیگری در مورد وعده بکارگیری نخبگان در صورتی که از کشور مهاجرت نکنند و تاثیر چنین موضوعاتی در ماندگاری مستعدان و نخبگان در ایران بیان کرد: ما هم باید پیشنهادات خوبی برای جمعیت مورد هدف خودمان داشته باشیم و هم به آن عمل کنیم؛ هر دو مورد مهم است، چراکه آگاهی بخشی به نخبگان اهمیت دارد. به طور مثال درست است که شرکتی مانند همراه اول به ما گفته است که به دانش آموزان نخبه احتیاج دارد، ولی تا وقتی که خود دانش آموزان در جریان نباشند که در چه بسترهایی و تا چه اندازه‌ای به آن‌ها نیاز داریم، نگرانی از مهاجرت وجود دارد، ولی وقتی از این امر آگاه باشند، هیچ گاه درگیر چنین قضایایی نمی‌شوند. 

او با بیان اینکه باید بسترهایی مختص دانش آموزان المپیادی از قبل آماده باشد، گفت: آگاهی بخشی و وعده‌هایی که مدیران می‌دهند و عمل به آن واقعا مهم است و خوشبختانه خانم دکتر یاوری از مدیرانی هستند که به وعده‌های خود واقعا عمل می‌کنند. در وعده‌هایی که به این دانش آموزان داده می‌شود باید مواردی را مطرح کنیم که واقعا به درد آن‌ها بخورد. 

حسینی افزود: اگر مسئولی گفته دانش آموزان دارای مدال المپیاد شامل حمایت‌هایی از بنیاد ملی نخبگان می‌شوند، افراد باید بدانند دقیقا این حمایت‌ها چیست؟ چرا که این حمایت‌ها واقعا وجود دارد و جایگاه شغلی خوبی برای هر کدام از این افراد در نظر گرفته‌ایم. 

او گفت: اگر آماده‌سازی بستر و آگاهی‌سازی دانش آموزان نخبه همزمان با هم صورت بگیرد، می‌توان گفت دانش آموزان به ما اعتماد می‌کنند و به قول ما تکیه می‌زنند و در کشور می‌مانند. 

حسینی در خصوص آسیب‌شناسی صورت گرفته در خصوص مهاجرت المپیادی‌ها عنوان کرد: فکر می‌کنم جامعه هدف ما هنوز کاملا روشن نشده‌اند که می‌توانند چه نقشی برای کشور خود ایفا کنند. در واقع ممکن است آینده در ذهن آن‌ها کمی مبهم باشد و نمی‌دانند قرار است در ایران چه آینده‌ای داشته باشند و ما هر چقدر بتوانیم این آینده را برای آن‌ها روشن‌تر کنیم در نگهداشت آن‌ها در کشور موفق‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز