خبرگزاری کار ایران

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با ایلنا:

استاندارد فضای فیزیکی هر دانشجو در خوابگاه ۱۲ تا ۱۵ متر مربع است/ اعطای ۱۱۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۵۹۲

رئیس صندوق رفاه دانشجویان استاندارد فضای فیزیکی هر دانشجو در خوابگاه را ۱۲ تا ۱۵ متر مربع عنوان کرد و گفت: همه تلاش ما رعایت استانداردهاست، اما اگر در این شرایط خاص، برخی موارد رعایت نشود، به معنای تخلف نیست.

«مسعود گنجی» رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اعطای وام‌ها به دانشجویان متاهل عنوان کرد: امسال حدود ۱۱۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل اعطا کردیم. این رقم در مقایسه با سال قبل رشد داشته است. البته هنوز نتوانسته‌ایم به همه متقاضیان این وام، پرداخت داشته باشیم، ولی نسبت به سال قبل این وام رشد داشته و در جهت جوانی جمعیت چنین کاری را در پیش گرفته ایم. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اضافه کرد: پیش از این، وام ودیعه مسکن ۳۰ میلیون بود که با افزایش ۱۰۰ درصدی، امسال به ۷۰ میلیون تومان رسیده است. این رقم در تهران از ۳۰ میلیون به ۷۰ میلیون رسیده، در سایر شهرهای بزرگ کشور از ۲۵ میلیون به ۵۰ میلیون و در شهرهای کوچک از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون رسیده است. این رقم به هر فرد متاهل داده می‌شود یعنی اگر زوج دانشجویی که ساکن تهران هستند اقدام به دریافت چنین وامی کنند، ۱۴۰ میلیون دریافت خواهند کرد. 

گنجی در مورد خوابگاه‌های خودگردان و نظارت بر آن‌ها نیز توضیح داد: دانشگاه‌ها معمولا با توجه به نیازهایی که دارند تصمیم به تاسیس چنین خوابگاه‌هایی می‌گیرند. شورای نظارت دانشگاه مادر در هر استان، به همراه سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، به همراه برخی دیگر از مسئولان مربوطه مجوز خوابگاه خودگردان را دریافت می‌کنند. 

او در مورد خوابگاه‌های دانشجویی و استانداردی که برای تراکم هر اتاق اعلام شده نیز گفت: بین ۱۲ تا ۱۵ متر مربع به ازای هر دانشجوی در هر اتاق فضا در نظر می‌گیریم. در هر خوابگاه دانشجویی، اینکه متناسب با جمعیت اتاق ها، راهروهای خوابگاه باید چند متری باشد یا آمفی تئاتر و محل مطالعه داشته باشد و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: هر فرد در اتاق خوابگاه باید حداقل ۱۲ متر فضا داشته باشد، اما اینگونه نیست که اگر از سقف این متراژ که ۱۵ مترمربع است، بیشتر شود؛ مثلا هر فردی ۱۶ مترمربع فضا داشته باشد، ایرادی داشته باشد. ما از هر خوابگاهی تقاضا می‌کنیم حداقل این متراژ را برای هر دانشجویی فراهم کنند. با توجه به موقعیت استان‌ها و شهرها تصمیم نهایی در مورد خوابگاه‌ها را شورای نظارت می‌گیرد. 

گنجی با بیان اینکه اگر این استاندارد رعایت نمی‌شود با دو موضوع مواجه هستیم، گفت: اول اینکه در چنین شرایطی مبالغی که از دانشجویان گرفته می‌شود پایین‌تر است. همه دانشجویان غنی نیستند و اگر بخواهیم محدودیتی قائل شویم که احیانا در صورت کم بودن فضای فیزیکی در یک خوابگاه، پذیرش دانشجو نداشته باشیم، وقت افراد گرفته می‌شود و ساماندهی دانشجویان به مشکل برمی‌خورد. بنابراین با توافق دانشجوها سعی می‌کنیم وضعیت اسکان آن‌ها فراهم شود. 

گنجی ادامه داد: البته همه تلاش ما رعایت استانداردهاست، اما اگر در این شرایط خاص، برخی موارد رعایت نشود، به معنای تخلف نیست. 

او در ادامه به نقش شورای نظارت در صدور مجوز خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این شورا درخواست‌ها را بررسی می‌کند و اگر فردی صلاحیت کافی داشت، در صورت داشتن همه شاخص‌ها مجوز دریافت می‌کند. 

گنجی در مورد مساعدت برای تهیه غذای برخی دانشجویانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند، اظهار کرد: در خصوص این دانشجویان ما مبلغی را برای تهیه غذا در اختیار این دانشجویان قرار می‌دهیم و به محض اینکه ۸۰ درصد مبلغی که گرفته‌اند را هزینه‌کرد داشتند، به ما گزارش می‌دهند و صندوق خیریه رفاه دانشجویان در دانشگاه‌ها مطابق با این گزارش کارت آن‌ها را شارژ می‌کنند. 

گنجی در ادامه بیان کرد: تا کنون نیز کمک‌های خوبی شده و میزان کمکی که به دانشجویان داده می‌شود متفاوت است. ممکن است از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان کمک کرده باشیم، اما این رقم برای افراد با شرایط مختلف، متغیر است. این کمک‌ها بلاعوض است و قرار نیست دانشجویان مبلغ را به صورت اقساط و… برگردانند. 

او گفت: در این راه خیرین به ما کمک زیادی می‌کنند و به عنوان نمونه یک خیر هزینه غذای هزار یا دو هزار دانشجو را برعهده می‌گیرد. این اقدامات خداپسندانه و خیرمابانه است و کمک‌ها از سوی افراد خیر آنقدر بالا هست که خودمان هزینه زیادی نکرده‌ایم و بیشتر کار را خیرین پیش برده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز