خبرگزاری کار ایران

رئیس فرهنگستان علوم:

ارتباط انجمن‌های علمی با فرهنگستان علوم برقرار شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۷۸۹

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه اعضای انجمن‌های علمی وظیفه دارند که جریان علمی را تقویت کنند، گفت: انجمن‌های علمی باید راهگشا باشند و با جامعه ارتباط برقرار کنند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «حرکت» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: جریان علم در دنیای امروز بسیار گسترده شده است و شاخه‌های متنوعی از علوم در حال شکل‌گیری است. 

وی با بیان اینکه در برهه‌ای از تاریخ در کانون توجه جریان علمی قرار نمی‌گرفتیم، گفت: این رزوها، شرایط تغییر کرده است به نحوی که نمی‌توانند نام ایران را از جریان علم در عرصه جهانی حذف کنند. 

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه حضور ایران در عرصه جهانی علم به طرق مختلف شکل‌می‌گیرد، گفت: حضور در مستندات علمی و فعالیت در حوزه‌های علمی جز حضور ایران در عرصه‌های علمی به حساب می‌آید. دانشمندان ایرانی در میان افراد پراستناد قرار دارند. 

مخبر دزفولی با اشاره به تعداد دانشگاه‌ها در روزهای نخست انقلاب گفت: آن زمان تعداد محققان، دانشگاه‌ها، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی محدود بود، اما شرایط تغییر کرده است به نحوی که ما در عرصه‌های علم و فناوری، تحقیقات، اختراعات و تجاری‌سازی به دستاوردهای متعددی دست یافته‌ایم. 

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه انجمن‌های علمی جز جریان علمی کشور محسوب می‌شوند، گفت: ۷ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فعالیت می‌کنند. تعداد قابل توجهی از انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و آزاد فعالیت می‌کنند. تعداد انجمن‌های علمی عقبه خوبی برای جریان علمی کشور به حساب می‌آید. 

وی خطاب به دانشجویان گفت: اعضای انجمن‌های علمی وظیفه دارند که جریان علمی را تقویت کنند. بررسی‌ها بیانگر این است که هسته برخی از انجمن‌های علمی اجازه ورود به انجمن را به دیگران نمی‌دهند. باید فرصت حضور افراد با استعداد در انجمن‌های علمی را فراهم کنیم و سختگیری نکنیم. 

مخبردزفولی با بیان اینکه انجمن‌های علمی باید راهشگا باشند، گفت: انجمن‌های علمی باید با جامعه ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط میان انجمن علمی و جامعه شکل نگیرد انجمن علمی از مشکلات جامعه مطلع نمی‌شود. 

رئیس فرهنگستان علوم گفت: وظایف انجمن‌های علمی به دو دسته «درون‌سازمانی» و «برون‌سازمانی» تقسیم می‌شود. وظایف درون‌سازمانی شامل تسهیل و جلوگیری از سختگیری برای ورود به افراد می‌شود و وظیفه برون‌سازمانی هم شامل ارتباط با جامعه می‌شود. 

مخبر دزفولی با اشاره به اهمیت کار جمعی گفت: اگرچه تعداد کار علمی گروهی در کشور افزایش یافته است، گفت: کار جمعی علمی در کشور نهادینه نشده است. کار جمعی علمی باید در کانون توجه قرار گیرد. 

رئیس فرهنگستان علوم گفت: از انجمن‌های علمی می‌خواهم که گردش ملی را در دستور کار خود قرار دهند. گردش ملی سبب می‌شود که با دستاوردهای گذشتگان از نزدیک آشنا شد. 

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: انجمن‌های علمی با فرهنگستان‌ها ارتباط برقرار کنید. گروه‌های علمی متعددی در فرهنگستان علوم مشغول به فعالیت هستند. همچنین تلاش‌هایی برای ایجاد گروهای جدیدی در رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی، زیست‌پزشکی در فرهنگستان علوم در حال انجام است. اگر انجمن‌های علمی با فرهنگستان علوم ارتباط برقرار کنند جمع کثیری از دانشمندان جوان می‌توانند به عضویت فرهنگستان درآیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز