خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مناسب‌سازی فیزیکی ۳۰۰ مدرسه بزرگ برای آموزش تلفیقی/ تحصیل ۲۵ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۷۳۸

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: حدود ۲۵۰۰۰ دانش آموز استثنایی به صورت تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند؛ طیف این دانش آموزان متنوع است و شامل کودکان و نوجوانانی با آسیب بینایی، شنوایی و معلولان جسمی حرکتی و اتیسم می‌شود.

«حمید طریفی حسینی» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد رشته‌های تحصیلی جدید در کاردانش خاص توضیح داد: حدود یک ماه پیش، دو رشته تحصیلی جدید در شورای عالی آموزش و پرورش، برای اولین بار به تصویب رسید. پیش از این در کاردانش خاص آموزش و پرورش استثنایی، ما ۳۶ رشته داشتیم که با این دو رشته جدید تعداد رشته‌های تحصیلی ما به ۳۸ رشته رسیده است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: همچنین چهار رشته جدید نیز درحال تدوین است که در مرحله تعیین جزئیات جدول عناوین دروس قرار دارد و پس از آن در مسیر تصویب قرار می‌گیرند. 

طریفی حسینی افزود: برای اولین بار رشته «موسیقی» ویژه دانش آموزان اوتیسم و رشته «امور خدمات عمومی» برای دانش آموزان کم توان ذهنی، تصویب شده است که در متوسطه دوم کار دانش خاص ارائه می‌شود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای دانش آموزان استثنایی با هوشبهر عادی نیز برای اولین بار رشته تربیت بدنی را در مدرسه نظام مافی ایجاد کردیم. این رشته اکنون ویژه دختران است و ۱۶ دانش آموز هم برای شرکت در این رشته جذب شده‌اند. سایر هنرستان‌ها نیز اگر متقاضی این رشته باشند، شرایط برای راه اندازی این تربیت بدنی در آن مدارس نیز فراهم شده است. 

طریفی حسینی گفت: یکی دیگر از کارهایی که امسال انجام داده ایم، توزیع متوازن رشته‌های موجود مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیازهای مناطق بود؛ ما توانستیم حدود ۹۰ رشته از بین رشته‌های موجود را متناسب با نیازهای مناطق در هنرستان‌ها ایجاد کنیم. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: استعدادها و توانایی‌های دانش آموزان و شدت و نوع معلولیت آن‌ها در کنار شناسایی نیاز مناطق و آمایش صورت گرفته، مورد توجه قرار گرفت و از مدارس حمایت مالی کردیم و بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به هر مدرسه کمک مالی شد تا بتوانند تجهیزات کارگاهی مورد نیاز برای رشته‌های جدید را تامین کنند. 

طریفی حسینی عنوان کرد: نزدیک به ۷ میلیارد تومان نیز هزینه تجهیزات و مواد مصرفی به هنرستان‌های خاص داده‌ایم. این اعتبارات به خصوص در دوره متوسطه حرفه‌ای بیشتر در نظر گرفته شد تا بتوانیم بعد مهارت آموزی را در مدارس دنبال کنیم. 

او افزود: ما برای اولین بار مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام را ایجاد کردیم که همین حالا نیز این مراکز، سنجش بدوِ ورود دانش آموزان را انجام می‌دهند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مرکز به گروه‌های مختلف دانش آموزان با اختلالات گوناگون مانند اختلال یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار، مشکلات هیجانی و رفتاری خدمات ارائه می‌دهند. 

او تصریح کرد: برای اولین بار در این مراکز سمت مشاوره هم تعریف کردیم؛ پیش از این در این مراکز سنجش، مشاوره نداشتیم و فقط کار شناسایی اختلالات یادگیری را انجام می‌دادند، اما هم اکنون دانش آموزانی که اختلال هیجانی رفتاری دارند نیز می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: از جمله ماموریت‌های این مشاوران، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به خانواده دانش آموزان استثنایی است. 

طریفی حسینی درباره تعداد دانش آموزانی که به صورت تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند نیز اعلام کرد: حدود ۲۵۰۰۰ دانش آموز استثنایی به صورت تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند؛ طیف این دانش آموزان متنوع است و شامل کودکان و نوجوانانی با آسیب بینایی، شنوایی و معلولان جسمی حرکتی و اتیسم می‌شود. 

او گفت: ما موضوع کیفیت بخشی به آموزش تلفیقی در مدارس را هم دنبال می‌کنیم و دستور العملی نیز برای مدارس ارسال کرده‌ایم و دراین دستور عمل بر نقش مدرسه پشتیبان تأکید شده است. مدرسه پشتیبان در واقع پشتیبان مدرسه عادی می‌شود که دانش آموزان استثنایی آنجا مشغول به تحصیل هستند و آن مدرسه عادی، مدرسه پذیرا محسوی می‌شود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: مدرسه پشتیبان در زمینه توانمندسازی معلمان و مدیران مدرسه عادی و آماده‌سازی جو مدرسه اقدام می‌کنند. 

او در آخر افزود: دو ماه پیش با جامعه خیرین مدرسه ساز کشور تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که مناسب‌سازی فیزیکی ۳۰۰ مدرسه بزرگ را انجام دهند. بنابراین در مورد ابعاد آموزش تلفیقی، برنامه ریزی می‌شود تا به آموزش با کیفیتی برای دانش آموزان خود دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز