خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره سرنوشت داوطلبانِ شبهه‌دار آزمون سراسری

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۵۳۱

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد افرادی که پس از آغاز به تحصیل در دانشگاه شبهه‌دار شناخته می‌شوند و سازمان سنجش پس از دانشجو شدن آن‌ها می‌خواهد از ادامه تحصیل‌شان ممانعت به عمل آورد، گفت: این افراد عموما قبل از ورود به دانشگاه شناسایی می‌شوند در واقع قبل از تاریخ استفساریه، شناسایی شده‌اند و رای لازم برای آن‌ها در همان زمان صادر شده است. در حقیقت باید مبدا تصمیم گیری در مورد افرادی که شکایت کرده‌اند، تاریخ صدور استفساریه باشد.

«علی صدر» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت دانشجویانی که با نظر هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری متخلف شناخته می‌شوند و اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری در این خصوص توضیح داد: ما براساس قانون پیش می‌رویم؛ مصوبه مجلس شورای اسلامی و استفساریه‌ای که مجلس از شورای نگهیان داشته، اساس کار ماست و موظفیم بر همان طریق پیش برویم. 

صدر در ادامه در پاسخ به این سوال که احکام صادره برای آن دسته از داوطلبانی که حالا دانشجو محسوب می‌شوند و بعد از چند ترم تحصیل به خاطر شبهه دار تشخیص داده شدن اجازه تحصیل آن‌ها گرفته شده است، گفت: مطابق استفساریه، به افرادی که حالا دانشجو شده‌اند، نمی‌توان حکم جدید بدهیم، ولی بر اساس همان استفساریه به افرادی که هنوز دانشجو نشده بودند و حکم قطعی برای آن‌ها قبل از تاریخ استفساریه صادر شده است و دانشجو نبوده‌اند، رسیدگی می‌کنیم. 

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در واقع برای هر فردی که حکم قطعی گرفته، استفساریه جاری نمی‌شود و برای بعد از تاریخ استفساریه هر موردی باشد، ما قطعا مطیع قانون هستیم و بیش از این کاری انجام نمی‌دهیم. 

به گفته صدر؛ افرادی که در آزمون سراسری شبهه دار محسوب می‌شوند، همانطور که از اسمش پیداست، متهم به چیزی نشده‌اند و فقط شبهه‌ای ایجاد شده است. او اضافه کرد: در قانون دو مورد وجود دارد که اگر فرد شامل این دو مورد شود مشمول شبهه شده است؛ این افراد می‌توانند در آزمون مجدد که از آن‌ها برگزار می‌کنیم شبهه خود را برطرف کنند. 

معاون سازمان سنجش تاکید کرد: ما در خصوص این افراد چون هنوز وضعیت آن‌ها در حد شک و شبهه است، سعی می‌کنیم، شبهه آن‌ها را برطرف و وضعیت‌شان را هرچه هست روشن کنیم. حتی اگر داوطلبی به هر دلیلی غیبتی داشت، مجدد از او آزمون رفع شبهه می‌گیریم و در دوره‌های قبل حتی تا سه یا چهار مرحله نیز افراد در آزمون رفع شبهه شرکت می‌کردند. 

صدر در ادامه افزود: ما سعی می‌کنیم و آرزو داریم که شبهه‌ای در مورد هیچ کدام از افراد نباشد. چنین مواردی مانند ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری نیست که تقلب و تجهیزات در جلسه آزمون سراسری وجود داشته و فرد حکم قطعی می‌گیرد و بحث آن‌ها شبهه نیست و خلافی واقع و صورت جلسه شده است بلکه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مربوط به افراد شبهه دار است که می‌گوید چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل‌ عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد با تایید هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی مجدد امتحان به عمل می‌آید. 

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب براساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیات‌های بدوی است. در خصوص آزمون افراد شبهه دار باید گزارش‌های مردمی قابل اتکا و دارای تایید مراجع وجود داشته باشد یا عدم تشابه سوابق تحصیلی فرد با نتایج آزمون را مشاهده کنیم و یا شبهات بین نمرات یا سوالات پاسخ داده نشده افراد، مشاهده شود. در این موارد چنانچه شبهه‌ای حس شود طبیعتا لازم است در مورد نتیجه آزمون چنین افرادی شبهه را برطرف کنیم. 

صدر در ادامه در مورد افرادی که پس از آغاز به تحصیل در دانشگاه شبهه دار شناخته می‌شوند و سازمان سنجش پس از دانشجو شدن آن‌ها می‌خواهد از ادامه تحصیل‌شان ممانعت به عمل آورد نیز عنوان کرد: این افراد عموما قبل از ورود به دانشگاه شناسایی می‌شوند. در واقع قبل از تاریخ استفساریه، شناسایی شده‌اند و رای لازم برای آن‌ها در همان زمان صادر شده است. در واقع باید مبدا تصمیم گیری در مورد افرادی که شکایت کرده‌اند، تاریخ صدور استفساریه باشد. ما به کلی مطیع قانون هستیم و قانون تاریخ استفساریه را ملاک قرار داده و در قانون قید شده که اگر فرد تا آن تاریخ حکم قطعی گرفته، استفساریه شامل حالش نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز