خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

فعالیت ۱۰ هزار دستفروش در سطح شهر و ۲۰ هزار دستفروش در متروی تهران/ «شهر طلا» در پایتخت ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۷۵۸

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان این که برآوردهای تقریبی نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار دستفروش در سطح شهر و ۲۰ هزار دستفروش در مترو فعالیت می‌کنند، گفت: صنف طلاسازان به‌دنبال زمین مناسبی در داخل محدوده شهری اما در اطراف پایتخت هستند تا در آنجا شهرکی با عنوان «شهر طلا» ایجاد کنند. البته با توجه به ارزشمند بودن طلا، باید برای این منظور زمینی در نظر گرفته شود که بتوان تمام تمهیدات امنیتی را در آن برقرار کرد که این کار با مشارکت خود صنف طلاسازان انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، صبح امروز (چهارشنبه یکم آذر ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح آخرین وضعیت ساماندهی ون‌کافه‌ها گفت: ما با کار ون‌کافه‌ها مشکلی نداریم و حتی معتقدیم در شرایط اقتصادی موجود باید از آنها حمایت کنیم، ولی باید بر نحوه فروش و ساعت حضور آنها در خیابان‌ها نظارت داشته باشیم، زیرا در این زمینه‌ها اعتراضاتی از سوی مردم و نیروی انتظامی داشتیم.

وی افزود: در میان فعالان ون‌کافه‌ها، تعداد افراد سالم بیشتر از افراد ناسالم است. از سال ۱۴۰۰ گفتیم هر کسی که ون‌کافه دارد، باید مجوز بگیرد. بسیاری از این افراد آمدند و تشکیل پرونده دارند. در حال حاضر براساس مصوبه شورای شهر، متر مربعی ۱۰ هزار تومان در هر روز برای ون‌کافه‌ها هزینه محاسبه می‌شود.

از ۲۰۰ ون‌کافه شناسایی‌شده تنها ۳۸ ون‌کافه دارای مجوز هستند

بیگی با بیان این که براساس ضوابط شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم که ون‌کافه باید حتما خودرو باشد و نصب کانکس و کیوسک در این حوزه ممنوع است، اظهار داشت: به آنهایی که از کانکس و کیوسک استفاده می‌کنند، فرصت یک‌ساله داده‌ایم تا تا تبدیل به احسن کنند. هر منطقه با توجه به ویژگی خود ساماندهی ون‌کافه‌ها را شروع کرده است. البته صاحبان ون‌کافه‌ها بیشتر علاقه دارند که در شمال شهر حضور پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تاکید بر این که از سال ۱۴۰۰، سخت‌گیری بر ون‌کافه‌ها را بیشتر کردیم، عنوان کرد: در حال حاضر از ۲۰۰ ون‌کافه شناسایی‌شده در سطح شهر، تنها ۳۸ ون‌کافه دارای مجوز هستند، البته تا پایان آذرماه، این تعداد به ۵۹ ون‌کافه خواهد رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: جلسات متعددی با وزارت اقتصاد گذاشته‌ایم تا مجوز فعالیت ون‌کافه‌ها را به درگاه ملی مجوزها ببریم و آنهایی که در این درگاه مجوز می‌گیرند، به سامانه شهرداری بیایند تا فضای کسب‌وکار به صورت عادلانه برای همه توزیع شود و شهرداری هم براساس ملاحظات ترافیکی مکان‌هایی را برای فعالیت ون‌کافه‌ها مشخص کند.

استانداردهای مشخصی برای فعالیت ون‌کافه‌ها تعیین می‌شود

این مقام مسئول در شهرداری تهران درباره سایر اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی ون‌کافه‌ها توضیح داد: هفته گذشته نامه‌ای به سازمان استاندارد زدیم، تا استانداردهای مشخصی را برای ون‌کافه‌ها تعیین کنند و از این طریق ایمنی تامین شود، البته گفته‌ایم که این استانداردها آنقدر سخت‌گیرانه نباشد که افراد نتوانند کار کنند‌.

بیگی با بیان این که هیچ رویکرد ممانعتی در زمینه ون‌کافه‌ها نداریم و فقط می‌خواهیم این شغل را ساماندهی کنیم، اظهار داشت: ون‌کافه مجاز یعنی وسیله‌اش استاندارد باشد، قوانین اصناف را رعایت کند و در محلی قرار بگیرد که شهرداری مشخص کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به صورت کلی با فعالیت ون‌کافه‌ها مخالف نیست و معتقدیم می‌توان با همکاری خود فعالان این شغل، آنها را ساماندهی کرد و با ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم، این افراد را ترغیب کنیم که ضمن دریافت مجوز، در مکان مناسب و بدون ایجاد مزاحمت‌هایی از جمله ایجاد ترافیک فعالیت کنند.

برنامه‌ریزی برای ایجاد «شهر طلا» و انتقال برخی اصناف تولیدی به خارج از شهر

 بیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خوب بر لزوم انتقال کارگاه‌های تولیدی کفش و پوشاک به خارج از شهر تاکید کرد و گفت: در تفاهم‌نامه منعقدشده بین شهرداری تهران با مدیریت شهرک‌های صنعتی برای تعیین زمین مناسب جهت ایجاد کارگاه فعالیت تولیدکنندگان از جمله صنف کفش دست‌دوز و پوشاک به نتایج مناسبی رسیده‌ایم و انتقال این مشاغل به خارج از شهر را در حالتی انجام خواهیم داد که با در نظر گرفتن منافع همه ذی‌نفعان و مشارکت خود اتحادیه‌های صنفی باشد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: با چند اتحادیه صنفی اعم از تولیدکنندگان پوشاک، تولیدکنندگان کفش دست‌دوز، سازندگان طلا و بخشی از فعالان خشکبار که فعالیت آنها در منطقه ۱۲ مشکلاتی را برای سایر مشاغل ایجاد کرده‌ایم، مذاکراتی انجام داده‌ایم و چند زمین نیز برای برخی از این اصناف در شهرک‌های صنعتی اطراف پایتخت در نظر گرفته‌ایم تا با همکاری اتحادیه‌ها، بخشی از فعالیت این اصناف تولیدی را به خارج از شهر منقل کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: صنف طلاسازان نیز به‌دنبال زمین مناسبی در داخل محدوده شهری اما در اطراف پایتخت هستند تا در آنجا شهرکی با عنوان «شهر طلا» ایجاد کنند. البته با توجه به ارزشمند بودن طلا، باید برای این منظور زمینی در نظر گرفته شود که بتوان تمام تمهیدات امنیتی را در آن برقرار کرد و انتخاب زمین با مشارکت خود صنف طلاسازان انجام خواهد شد.

ساماندهی دستفروشان راسته بازار تجریش با تعیین زمین خالی مناسب

بیگی با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده در زمینه ساماندهی دستفروشان در سطح شهر تهران نیز گفت: موضوع ساماندهی دستفروشان همواره جزو اولویت‌های کاری شهرداری بوده است و در همین زمینه اخیرا در راسته بازار تجریش که یکی از جمله معابر پرتردد شهر محسوب می‌شود، با تعیین زمین خالی مناسب، دستفروشان را به مکان مناسب انتقال داده‌ایم و در حال ساماندهی کامل آنها هستیم، به نحوی که هم دستفروشان حقیقی و هم کسبه بازار به منافع خود برسند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: برآوردهای تقریبی نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار دستفروش در سطح شهر تهران و ۲۰ هزار دستفروش در مترو فعالیت می‌کنند. علت بیشتر بودن تعداد دستفروشان مترو این است که اولا احتمال درگیری آنها با سایر دستفروشان یا عواملی که خارج از شهرداری در فعالیت این افراد دخالت می‌کنند و ما آنها را مافیا می‌دانیم، کمتر است، ثانیا خانم‌های دستفروش اغلب ترجیح می‌دهند در مترو کار کنند تا در سطح شهر.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ۶۰ روزبازار در سطح شهر تهران برای ساماندهی دستفروشان ایجاد شده است که حدود ۵ هزار دستفروش در آن فعالیت می‌کنند‌. به‌زودی طرح مشابه آنچه را که برای دستفروشان راسته بازار تجریش اجرا کرده‌ایم، در محدوده تئاتر شهر نیز اجرا خواهیم کرد.

آخرین وضعیت ساماندهی بازارهای فروش پرندگان زینتی

این مقام مسئول در شهرداری تهران به موضوع ساماندهی واحد‌های پرنده‌فروشی در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: از گذشته برای ساماندهی پرنده‌فروش‌ها دو مرکزخرید و فروش پرندگان زینتی در شرق و غرب تهران ساخته شده بود که البته مرکز شرق رونق لازم را نداشت و با چالش‌هایی در خصوص استانداردهای محیطی مواجه بود.

وی همچنین توضیح داد: برای رونق کسب‌وکار فعالان بازار پرندگان شرق، رعایت زیرساخت‌های لازم ‌و تحقق مدیریت یکپارچه، فاز دوم بازار پرندگان خلیج فارس (غرب) با ۱۰۰ غرفه جدید در دست احداث است تا میزبان واحدهای منتقل‌شده از مرکز خرید و فروش پرندگان شرق باشد. علاوه بر این، در بلندمدت ۲۵۰ غرفه دیگر نیز در بازار پرندگان خلیج فارس ایجاد خواهد شد.

فعالیت ۲۳۰۰ وانت‌بار میوه‌فروش در تهران

بیگی همچنین از شناسایی ۲ هزار و ۳۰۰ وانت‌بار میوه‌فروش سیار در سطح شهر تهران خبر داد و بیان کرد: براساس نوع و مکان فعالیت این وانت‌ها، ۹۰۰ وانت مزاحم تشخیص داده شده‌اند که با هماهنگی پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد. البته هم‌زمان با این اقدام، تلاش می‌کنیم زمین‌های خالی مناسب در سطح شهر را برای فعالیت میوه‌فروشان وانتی سیار اختصاص دهیم.

وی در پایان گفت: براساس تکلیف شورا، شهرداری باید ۱۱۰ جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس در سطح شهر تهران احداث کند. البته فرآیند دریافت مجوزهای ۱۶گانه مربوط به احداث این جایگاه‌ها و پیدا کردن زمین مناسب و رفع معارض‌های آن بسیار دشوار است. در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که ۷ جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس به صورت قطعی در دست احداث هستند که احتمالا تا حدود دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز