خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط‌زیست اعلام کرد:

ارسال پیش‌نویس اصلاح‌شده آیین‌نامه حفاظت مشارکتی به هیات دولت/ به ابزارهای قانونی بیشتری برای بهبود وضعیت حفاظت از حیات وحش احتیاج داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۵۸۲

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارسال پیش‌نویس اصلاح‌شده آیین‌نامه حفاظت مشارکتی به هیات دولت خبر داد و گفت: سازمان محیط‌زیست برای بهبود وضعیت حفاظت از حیات وحش کشور به ابزارهای قانونی بیشتری احتیاج دارد.

«حسن اکبری»، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از ارسال پیش‌نویس اصلاح‌شده آیین‌نامه حفاظت مشارکتی به هیات دولت خبر داد و اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست برای بهبود وضعیت حفاظت از حیات وحش کشور به ابزارهای قانونی بیشتری احتیاج دارد که در حال حاضر بخشی از این ابزارها در لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش پیش‌بینی شده است. این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در دست بررسی قرار دارد، اما چون تایید لایحه در هیات دولت، ارسال آن به مجلس، بررسی در کمیسیون تخصصی، تصویب در صحن علنی و تایید توسط شورای نگهبان فرآیندی زمان‌بر است، نیاز به ابزاری داریم که در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسد. 

وی افزود: در همین راستا پیش‌نویس آیین‌نامه حفاظت مشارکتی را تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم با سرعت بیشتری، مشارکت بخش خصوصی را در حفاظت از حیات وحش جلب کنیم و معتقدیم که این اقدام، کمک زیادی به احیای کریدورهای عبور گونه‌های جانوری خواهد کرد و قطعا نقش مهمی در کاهش آسیب‌های ناشی از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و کاهش تنوع ژنتیکی حیات وحش به همراه دارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست در توضیح بیشتر گفت: در ماه‌های اخیر یک بار پیش‌نویس آیین‌نامه حفاظت مشارکتی را به هیات دولت فرستادیم که البته ایراداتی را به آن وارد دانستند. اکنون هم آیین‌نامه اصلاح‌شده را به دولت ارسال کرده‌ایم که مجددا در کمیسیون‌های مربوطه در دست بررسی است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به نتیجه برسد. 

نقش مهم حفاظت مشارکتی در کاهش آسیب‌های ناشی از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها 

اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امیدواریم با تصویب نهایی آیین‌نامه حفاظت مشارکتی در هیات دولت و جلب مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از حیات وحش در حاشیه مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست، مساحت عرصه‌هایی در سطح کشور را که گونه‌های جانوری در‌ آن تحت حفاظت قرار می‌گیرند، با کمک سرمایه‌گذاران و جوامع محلی افزایش دهیم؛ این مساله حتما کمک مهمی به کاهش مشکلات ناشی از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و کم شدن تنوع ژنتیکی حیات وحش خواهد کرد. 

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که البته از سال گذشته اجرای بخش‌هایی از برنامه حفاظت مشارکتی آغاز شده است، عنوان کرد: این برنامه را در سال ۱۴۰۱ از استان لرستان و با اجرای طرح تکثیر گونه در معرض انقراض گوزن زرد ایرانی با کمک بخش خصوصی شروع کردیم و امسال نیز قرار است در منطقه توران، با کمک بخش خصوصی برنامه حفاظت مشارکتی بخش‌هایی از زیستگاه‌های مجاور توران و همین‌طور تکثیر گونه آهو به عنوان طعمه یوزپلنگ را پیش ببریم. 

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: امسال همچنین برنامه حفاظت مشارکتی را در پارک ملی خبر استان کرمان اجرا خواهیم کرد و برای تکثیر گونه جبیر در استان‌های مرکزی و تکثیر آهوی کوهی در استان هرمزگان نیز برنامه‌های حفاظت مشارکتی را با کمک بخش خصوصی پیش خواهیم برد.

وی در پایان گفت: براساس بخشنامه ریاست سازمان محیط‌زیست، در سال ۱۴۰۲ همه ادارات کل استانی باید یک برنامه حفاظت مشارکتی را در دستور کار خود قرار دهند و با کمک بخش خصوصی و ترجیحا جوامع محلی برنامه‌‌ای را در راستای حفاظت از حیات وحش اجرا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز