خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر در گفت‌وگو با ایلنا:

برداشت از چاه‌های پارک‌های جنگلی تهران برای تامین آب شرب/ برای آبیاری بوستان چیتگر مجبور به خرید آب از تانکرهای سطح شهر شدیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۹۲۵

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که در صورت تداوم اختلالات موجود در روند آبیاری درختان بوستان‌های جنگلی حاشیه پایتخت، سرنوشت خطرناکی در انتظار این درختان خواهد بود، گفت: در ماه‌های اخیر، شهرداری برای تامین آب مورد نیاز بوستان چیتگر ناچار بوده است که آب را از تانکرهای موجود در سطح شهر خریداری کند و درختان این بوستان را با استفاده از این کامیون‌ها آبیاری کند.

«مهدی چمران»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علت خشک شدن بسیاری از درختان پارک‌های جنگلی سرخه‌حصار، لویزان و چیتگر که در حاشیه پایتخت قرار گرفته‌اند، توضیح داد: با وجود این که از سال‌ها قبل، معضلاتی در زمینه نگهداری از درختان بوستان‌های جنگلی اطراف تهران و آبیاری آنها وجود داشت، ولی در تابستان امسال، مشکل کمبود آب مورد نیاز برای آبیاری این درختان به اوج رسید و روند آبرسانی به پارک‌های جنگلی اطراف تهران که وظیفه شرکت آب و فاضلاب استان است، در ماه‌های گرم سال جاری بارها با اخلال مواجه شد. 

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید که کم‌آبی ناشی از تداوم خشکسالی و افزایش مصرف آب در سال‌های اخیر در سطح استان باعث شده است که آب کافی برای آبرسانی به پارک‌های جنگلی اطراف پایتخت وجود نداشته باشد. البته از دهه‌های قبل، چاه‌هایی در این پارک‌ها برای تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری درختان حفر شده بود، ولی در حال حاضر هم سطح آب موجود در چاه‌ها به علت برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در طول سال‌های متمادی کاهش یافته و هم کم‌آبی باعث شده است که شرکت آبفا برای تامین آب شرب مورد نیاز اهالی تهران، روی این چاه‌ها نیز دست بگذارد. 

واگذاری اختیار برداشت از چاه‌های موجود در پارک‌های جنگلی به آبفا 

چمران با بیان این که در حال حاضر اختیار برداشت از بسیاری از چاه‌های موجود در بوستان‌های جنگلی حاشیه تهران برای کمک به تامین آب شرب پایتخت به شرکت آب و فاضلاب استان واگذار شده است، عنوان کرد: این واگذاری باعث شده است که دیگر امکان برداشت از این چاه‌ها برای آبیاری درختان پارک‌های جنگلی وجود نداشته باشد؛ به نحوی که در ماه‌های اخیر، شهرداری برای تامین آب مورد نیاز بوستان چیتگر ناچار بوده است که آب را از تانکرهای موجود در سطح شهر خریداری کند و درختان این بوستان را با استفاده از این کامیون‌ها آبیاری کند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شرکت آب و فاضلاب استان یا هیچ نهاد دیگری را به قصور در تامین آب مورد نیاز برای آبیاری درختان پارک‌های جنگلی حاشیه تهران متهم کنیم، ولی مسئولان حوزه آب تهران می‌گویند آبی ندارند که برای این بوستان‌ها اختصاص دهند و با توجه به این که تامین آب شرب اولویت دارد، مجبور شده‌اند که حتی چاه‌های آب موجود در پارک‌های جنگلی را که قاعدتا باید برای آبیاری درختان استفاده شود، به تامین آب شرب اختصاص دهند. 

تمام پارک‌های جنگلی اطراف تهران دچار مشکل کم‌آبی هستند 

چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: برای ما جای سوال است که وقتی شرکت آبفا می‌گوید تهران دچار کم‌آبی است و نه‌تنها نمی‌تواند آب مورد نیاز برای آبیاری درختان پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت را تامین کند، بلکه ناچار است از آب چاه‌های موجود در این پارک‌ها نیز برای تامین آب شرب استفاده کند، پس تکلیف آبیاری درختان این بوستان‌ها چه می‌شود؟ جواب این سوال هنوز برای شورای شهر مشخص نشده است، اگرچه همچنان پیگیری می‌کنیم تا جواب این پرسش را از مسئولان مربوطه بگیریم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام پارک‌های جنگلی اطراف تهران دچار مشکل کم‌آبی هستند و شرکت آب و فاضلاب استان موظف است به هر طریق ممکن آب مورد نیاز برای آبیاری درختان این بوستان‌ها را تامین کند و طبق قانون، شهرداری وظیفه‌ای برای تامین این آب ندارد. علت اصلی تشدید روند خشک شدن درختان بوستان‌های جنگلی در سال‌های اخیر نیز عدم آبیاری به‌موقع و کافی این درختان بوده است و اگر اختلالات موجود در این زمینه ادامه پیدا کند، سرنوشت خطرناکی در انتظار این درختان خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز