خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ملی اقلیم هواشناسی تشریح کرد:

نقش هوای گرم شمال آفریقا در تغییر الگوی بارش ایران و غرب آسیا

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۶۷۷

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با وجود این که میانگین بارش مهر ماه کشور ۱۲.۳ درصد بیشتر از نرمال بود، اما حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و تشکیل الگوی پایدار در شرق اروپا تا خاورمیانه، مانع توسعه و تقویت سامانه‌های بارشی در ایران و غرب آسیا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه در تشریح نقش هوای گرم شمال آفریقا در تغییر الگوی بارش ایران و غرب آسیا گفت: با وجود این که میانگین بارش مهر ماه کشور ۱۲.۳ درصد بیشتر از نرمال بود، اما حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و تشکیل الگوی پایدار در شرق اروپا تا خاورمیانه، مانع توسعه و تقویت سامانه‌های بارشی در ایران و غرب آسیا شد.

وی افزود: این امر سبب کاهش ابرناکی و بارش کمتر از نرمال و دمای بیشتر از نرمال در آبان‌ماه جاری در برخی استان‌های کشور شد. به همین سبب در غالب استان‌های غربی و مرکز کشور میزان بارش دریافتی آبان‌ماه کمتر از نرمال بود و تا کنون در میانگین کل کشور بی‌هنجاری بارش به منفی ۳۲ درصد کمتر از نرمال رسیده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با وجود این شرایط در همین بازه زمانی بارش‌های برخی استان‌ها نظیر خراسان شمالی، گلستان، مازندران، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشتر از نرمال بوده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: از اواخر این هفته شاهد نفوذ سامانه بارشی در نوار غرب و جنوب غرب کشور خواهیم بود. علاوه بر این بر اساس الگوهای پیش‌بینی، سامانه بارشی دیگری در هفته پایانی آبان تا اوایل آذر ماه با گذر از آسمان کشور سبب بارش‌های موثر در اغلب نقاط کشور بخصوص در مناطق حاشیه و ارتفاعات زاگرس می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در این صورت بی‌هنجاری منفی بارش تا حد زیادی تعدیل می‌شود و با احتمال قابل ملاحظه میزان بارش تا انتهای آذر ماه آتی در محدوده ۱۵± درصد از نرمال قرار خواهد گرفت و بی‌هنجاری دما همچنان در محدوده بیش از نرمال (میانگین بلند مدت) خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز