خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تحصیل رایگان ۲۳ هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد در مدارس غیردولتی، نمونه‌دولتی و هنرستان‌های شاخص/ بازگشت ۴ هزار نفر تارک‌تحصیل به مدرسه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۱۳۳

مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی ۱۶۰ هزار کودک و نوجوان در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال را به عنوان بازمانده از تحصیل شناسایی کرده که حدود ۱۶ هزار نفر از آنها جزو مددجویان فعال کمیته امداد بودند.

«امیرعلی فضلی» مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تعاملات با آموزش و پرورش توضیح داد: کمیته امداد در تعامل با آموزش و پرورش در لایه‌های کلان، در سه محور کارهای جدی را شروع کرده است؛ محور اول در حوزه اطلاعات و داده‌های دانش آموزان است. پیش از این ما در کمیته امداد امام خمینی(ره)، اطلاعات و داده‌های تمیزی از دانش آموزان از باب وضعیت تحصیلی آن‌ها نداشتیم. 

فضلی اضافه کرد: با همکاری وزارت آموزش و پرورش توانستیم به وب‌سرویس وزارتخانه متصل شویم و هم اکنون هم تعداد دانش‌آموزان و هم داده‌های تحلیلی و دقیق در خصوص مقاطع تحصیلی، معدل، راه‌های ارتباطی با دانش آموزان، نوع مدرسه و… برای ما تمیز شده است تا مقدمه‌ای باشد برای همه عملیات‌های بعدی در حمایت از دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره). 

مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: پس از اینکه تمیز اطلاعات محقق شد، یکی دیگر از موضوعاتی که پیگیری کردیم، طرح «مدارس همدل» بود که کمک زیادی به ما کرد. بعد از گذر از دوران کرونا و دستور مقام معظم رهبری در مورد ایرانِ همدل، با آموزش و پرورش وارد تعامل شدیم و طرحی به نام مدارس همدل را ایجاد کردیم. 

فضلی در مورد این طرح اظهار کرد: بر اساس این طرح دانش‌آموزان مستعد و تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند به صورت رایگان یا با تخفیف بالا در مدارس شاخصِ هنرستان، نمونه دولتی و خاصه مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی تحصیل کنند. 

مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: در واقع دانش‌آموزان مستعد تحت پوشش کمیته امداد که معدل بالایی دارند، می‌توانند به مدرسه‌های غیردولتی، نمونه دولتی و هنرستان‌های مطرح وارد شود و با این کار راحت‌تر به ادامه تحصیل بپردازند و در حین تحصیل نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم. 

فضلی عنوان کرد: چنین روندی موجب شد جهش خوبی در تحصیل دانش آموزان تحت پوشش کمیته به وجود آید و سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ توانستیم حدود ۲۳ هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته را به صورت رایگان در این مدارس ثبت نام کنیم. 

فضلی افزود: نکته دیگری که دنبال کردیم، موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده، بودند. آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی ۱۶۰ هزار کودک و نوجوان در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال را به عنوان بازمانده از تحصیل شناسایی کرده بود که این آمار را به ما دادند و مبتنی بر این داده‌ها، تعاملات و بررسی‌هایی صورت گرفت و آن‌هایی که مددجوی کمیته امداد بودند را مشخص کردیم و نتیجه از این قرار بود که حدود ۱۶ هزار نفر از دانش آموزان بازمانده و ترک تحصیل کرده جزو مددجویان فعال ما بودند که در دهک‌های یک تا سه قرار می‌گرفتند و ما می‌توانستیم به آن‌ها کمک برسانیم. 

مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: برای رسیدگی به این دانش آموزان دو گروه برون‌سپار تشکیل دادیم که مامور حل مشکل این افراد شدند و ۱۶ هزار دانش آموزی که شناسایی کردیم را بین این دو گروه تقسیم کردیم و هر گروه دانش‌آموزان ابتدایی دوره اول و دوم را پوشش دادند تا کار‌های عملیاتی برای نیازها و مشکلات آن‌ها انجام دهند و حتی به صورت مشاوره با خانواده دانش‌آموزان وارد مذاکره شدند و حتی اقدام به برگزاری کلاس‌های تقویتی کردند و در قالب پشتیبان‌های تلفنی و تحصیلی موفق شدند درصد بسیار زیادی از این بازماندگان و ترک تحصیل کرده‌ها را به کلاس درس برگردانند. تا کنون نیز ۴ هزار نفر به تحصیل برگشته‌اند و این رقم در حال افزایش است و همچنان پیگیر وضعیت آن‌ها هستیم. 

فضلی ادامه داد: در گام بعدی قرار است دانش آموزان شناسایی شده را به استان‌های خودشان معرفی کنیم و استان نیز به صورت مددکاری فرهنگی حرفه‌ای، مشکل جدی خانواده این دانش آموزان را بررسی می‌کند تا آن را برطرف کنند و برای رفع ترک تحصیل و بازماندگی در همه استان‌ها اقدامات مستمر و جدی انجام شود. 

مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) در مورد علت اصلی ترک تحصیل دانش آموزان نیز بیان کرد: بیشترین آمار ترک تحصیل در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم است و بازماندگی تحصیلی در پایه اول بیشتر رخ می‌دهد. حالا چرا این اتفاق می‌افتد؟ به خاطر اینکه مثلا مددجوی ما در روستایی زندگی می‌کند و خانواده نیز اطلاع جامعی از اثرات ترک تحصیل فرزند خود ندارد ضمن اینکه انگیزه کافی برای تحصیل نیز وجود ندارد همچنین فقر به آن‌ها هم فشار می‌آورد پس کمتر به سمت ثبت نام تحصیلی می‌روند. 

مدیر خدمات تحصیلی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: مثلا در پایه دوم خانواده می‌بیند هزینه تحصیل و ایاب و ذهاب فرزندش سنگین است و رغبت آن‌ها به ادامه تحصیل کودک کم می‌شود اینگونه یک بچه بازمانده از تحصیل شده و به نوعی مشغول به کار یا کمک به خانواده می‌شوند. 

فضلی گفت: در مقاطع تحصیلی بالاتر هم چنین مشکلاتی وجود دارد و خانواده با هزینه تحصیل فرزندش مشکل پیدا می‌کند بنابراین از پایه چهارم به بعد بچه را به مدرسه نمی‌فرستند. بنابراین مسافت طولانی بین خانه تا مدرسه و نبود فضای آموزشی در نزدیکی محل زندگی، فقر فرهنگی و فکری خانواده و نداشتن انگیزه کافی و… از جمله دلایلی است که موجب بازماندگی و ترک تحصیلی افراد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز