خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

لزوم رسیدگی دستگاه قضایی به پرونده قتل محیط‌بان کرمانشاهی از جنبه عمومی جرم/ انتقاد از عدم دستگیری قاتل مرحوم نجفی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۸۰۱

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با انتقاد از عدم دستگیری قاتل مرحوم محیط‌بان کرمانشاهی گفت: برای ما جای سوال است که مگر پدر شکارچی کشته‌شده با حمل غیرقانونی سلاح گرم، استفاده از آن در منظر عمومی، ایجاد رعب و وحشت برای مردم، قتل یک شهروند و متواری شدن، مرتکب جرایم عمومی نشده است، آیا نباید به خاطر ارتکاب به این جرایم مجازات شود؟ یعنی با وجود این که خانواده مرحوم نجفی از حق خود برای قصاص گذشته‌اند و این پرونده دیگر شاکی خصوصی ندارد، ولی مگر مدعی‌العموم وظیفه ندارد که به جنبه عمومی جرم رسیدگی کند؟ پس چرا هنوز قاتل محیط‌بان ما دستگیر نشده است.

سرهنگ «جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان «برومند نجفی» که در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در هنگام خروج از دادگاه انقلاب شهرستان کرمانشاه به قتل رسید، توضیح داد: در تاریخ ۱۴ مرداد ۹۹ در پی ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه حفاظت‌شده بیستون در استان کرمانشاه، محیط‌بان برومند نجفی در راستای انجام ماموریت سازمانی خود به سمت خوردوی شکارچیان شلیک کرد که این اتفاق متاسفانه باعث کشته شدن یک نفر از آنها شد. در ادامه نیز در حالی که دادگاه در ابتدا حکم اعدام را برای آقای نجفی صادر کرده بود، اما با پیگیری‌های حقوقی یگان و سازمان حفاظت محیط‌زیست این حکم شکسته شده بود، ولی پدر شکارچی کشته‌شده در حین خروج مرحوم نجفی از دادگاه و انتقال او به زندان، محیط‌بان ما را تیرباران کرد و جان او را گرفت. 

وی افزود: موضوع مهمی که در پرونده محیط‌بان نجفی وجود داشت، این بود که باید مشخص می‌شد که آیا ایشان در هنگام شلیک به سمت خودروی شکارچیان، قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت کرده است یا خیر. به صورت کلی براساس قوانین و مقررات موجود، محیط‌بانان به عنوان ضابطان قضایی خاص، تنها زمانی می‌توانند به سمت متخلفان حوزه محیط‌زیست شلیک کنند که جان خودشان یا همکارشان در خطر باشد، ولی وقتی یک شکارچی حتی زمانی که ارتکاب او به تخلف محرز شده است، در حال فرار باشد، طبق قانون محیط‌بان حق ندارد برای متوقف کردن شکارچی به سمت او شلیک کند، بلکه صرفا باید آن فرد یا خودروی مورد استفاده وی را شناسایی کند تا بعدا یگان حفاظت محیط‌زیست شهر یا استان مربوطه با هماهنگی دستگاه قضایی و همراهی نیروهای انتظامی محل به دستگیری فرد متخلف بپردازند. 

تلاش یگان حفاظت محیط‌زیست برای احراز شهادت محیط‌بان کرمانشاهی 

محبت‌خانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در مراحل اولیه بررسی پرونده آقای نجفی در دستگاه قضایی، قضات به دلیل این که تیر شلیک‌شده توسط محیط‌بان ما از پشت و در حین فرار به خودروی شکارچیان برخورد کرده بود، این‌طور تشخیص دادند که مرحوم نجفی قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت نکرده است و به همین دلیل برای او به عنوان قتل عمد حکم اعدام صادر کردند. اما در مرحله نهایی بررسی این پرونده در قوه قضاییه، با ارائه ادله حقوقی و مستندات لازم توسط یگان و سازمان حفاظت محیط‌زیست، ثابت شد که محیط‌بان کرمانشاهی چاره‌ای جز شلیک به خودروی شکارچیان نداشته است، زیرا فرد متخلف در حین فرار با خودروی خود، باعث به خطر انداختن جان یک محیط‌بان دیگر شده بود و آقای نجفی این‌طور تشخیص داد که اگر شلیک نکند، احتمال کشته شدن یکی از همکارانش وجود دارد. 

فرمانده یگان محیط‌بانی ایران همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه یگان و سازمان حفاظت محیط‌زیست توانستند با ارائه توضیحات لازم، رای اولیه دستگاه محترم قضایی را در دیوان عالی کشور بشکنند و محیط‌بان ما از خطر اعدام نجات پیدا کرد، ولی در همین شرایط متاسفانه پدر شکارچی کشته‌شده در روزی که جلسه بررسی مجدد پرونده با حکم دیوان عالی کشور در دادگاه انقلاب کرمانشاه برگزار شد، محیط‌بان ما را که قاعدتا باید توسط یگان حفاظت سازمان‌ها از او به شکل مطلوب محافظت می‌شد، ترور کرد. در حال حاضر نیز به‌شدت به دنبال آن هستیم که بتوانیم شهادت محیط‌بان نجفی را احراز کنیم. 

باید با مقصران احتمالی در پرونده ترور محیط‌بان نجفی برخورد شود 

محبت‌خانی ضمن انتقاد از یگان حفاظت سازمان زندان‌ها گفت: از نظر ما در ماجرای ترور مرحوم نجفی، یگان حفاظت سازمان زندان‌ها در حراست از جان محیط‌بان ما کوتاهی کرد و با توجه به شرایطی که درباره این پرونده وجود داشت و مسائل بومی و فرهنگی آن منطقه، باید تعداد ماموران بیشتری را برای محافظت از جان محیط‌بان نجفی به‌کار می‌گرفت. در زمان انتقال محیط‌بان ما از زندان به دادگاه و از دادگاه به زندان، ایشان در اختیار یگان حفاظت سازمان زندان‌ها قرار داشت و این یگان باید جان محیط‌بان ما را حفظ می‌کرد، ولی با وجود کوتاهی‌های صورت‌گرفته در این زمینه، هنوز هیچ‌کس از مسئولان یگان حفاظت سازمان زندان‌ها توضیحی نخواسته و هیچ پرونده‌ای درباره این قصور تشکیل نشده است. 

وی در ادامه تاکید کرد: ما از مسئولان دستگاه قضایی کشور و استان کرمانشاه تقاضا داریم که حتما درباره قصور صورت‌گرفته در نحوه حفاظت از جان محیط‌بان نجفی، پرونده‌ای تشکیل دهند و تیمی را مامور کنند که نحوه عملکرد یگان حفاظت سازمان زندان‌ها را مورد بررسی قرار دهد. ما معتقدیم که باید با مقصران احتمالی در این ماجرا برخورد شود تا شیوه حفاظت از زندانیان خاص در حین انتقال به دادگاه یا بازگرداندن به زندان تقویت شود تا اتفاق مشابهی برای شخص دیگری رخ ندهد. همچنین در این ماجرا باید مشخص شود که چرا تعداد ماموران به‌کارگیری‌شده توسط یگان حفاظت سازمان زندان‌ها، به اندازه کافی نبوده و چرا ماموران به‌کارگیری‌شده، مسلح نبوده‌اند و چطور پدر شکارچی کشته‌شده توانسته است به‌راحتی با سلاح گرم خود را به جلوی درب دادگاه برساند و محیط‌بان ما را ترور کند؟ 

تلاش دستگاه قضایی کرمانشاه برای جلب رضایت از خانواده نجفی

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان این که قوه قضاییه هیچ‌گاه حاضر نشده است کوتاهی یگان حفاظت سازمان زندان‌ها در نحوه حراست از جان محیط‌بان نجفی را بپذیرد، عنوان کرد: با وجود این که ۱۵ ماه از ماجرای ترور محیط‌بان کرمانشاهی گذشته است، ولی ما هیچ وقت موضع برخی مسئولان محترم دستگاه قضایی مبنی بر این که هیچ قصوری در نحوه حراست از جان مرحوم نجفی رخ نداده است را نپذیرفته‌ایم. در این ماجرا محیط‌بان ما در اختیار یگان حفاظت سازمان زندان‌ها قرار داشته و این یگان حتما باید به گونه‌ای از جان ایشان محافظت می‌کرد که این اتفاق رخ ندهد و به همین دلیل است که تاکید داریم باید با مقصران احتمالی در این پرونده برخورد شود. 

این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: در طول بیش از یک سالی که از ترور شدن آقای نجفی می‌گذرد، نه‌تنها پدر شکارچی کشته‌شده همواره متواری بوده و هیچ‌گاه دستگیر نشده است، بلکه هیچ‌کس هم درباره قصور صورت‌گرفته در حفظ جان این محیط‌بان پاسخی نداده است. همچنین برای ما جای تعجب است که در طول این مدت، دستگاه قضایی استان کرمانشاه به‌جای این که به این قصور رسیدگی کند، از طریق شورای حل اختلاف استان برای جلب رضایت از خانواده مرحوم نجفی تلاش کرد که در نهایت نیز موفق به انجام این کار شد و اسفندماه ۱۴۰۱ خانواده محیط‌بان کرمانشاهی از خون فرزند خود گذشتند و رضایت دادند. 

قاتل محیط‌بان نجفی حتی یک لحظه طعم زندان را نچشیده است 

محبت‌خانی از دستگیر نشدن پدر شکارچی کشته‌شده نیز انتقاد کرد و گفت: در حالی پرونده مرحوم نجفی عملا به فراموشی سپرده شده که قاتل در تمام ۱۵ ماهِ بعد از ترور ایشان، متواری بوده همچنان نیز متواری است و حتی یک لحظه طعم زندانی شدن را نچشیده است. همچنین در این مدت هیچ پرونده‌ای درباره کوتاهی احتمالی برخی ماموران یگان حفاظت سازمان زندان‌ها در این ماجرا تشکیل نشده و دستگاه محترم قضایی به این قصور رسیدگی نکرده است و به نظر می‌رسد که مسئولان نهادهای ذی‌ربط، به‌راحتی از کنار همه چیز عبور کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: برای ما جای سوال است که مگر پدر شکارچی کشته‌شده با حمل غیرقانونی سلاح گرم، استفاده از آن در منظر عمومی، ایجاد رعب و وحشت برای مردم، قتل یک شهروند و متواری شدن، مرتکب جرایم عمومی نشده است و نباید به خاطر ارتکاب به این جرایم مجازات شود؟ یعنی با وجود این که خانواده مرحوم نجفی از حق خود برای قصاص گذشته‌اند و این پرونده دیگر شاکی خصوصی ندارد، ولی مگر مدعی‌العموم وظیفه ندارد که به جنبه عمومی جرم رسیدگی کند؟ پس چرا هنوز قاتل محیط‌بان ما دستگیر نشده و همچنان متواری است؟ 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز