خبرگزاری کار ایران

در مراسم گرامیداشت «روز جهانی شهرسازی» مطرح شد؛

مهمترین هدف دانش شهرسازی، ساختن دنیایی بهتر و ایجاد زندگی مطلوب‌تر برای تمام انسان‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۳۱۱

مراسم گرامیداشت روز جهانی شهرسازی، عصر امروز با حضور اساتید برجسته حوزه‌های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری کشور، در دانشگاه معماری و هنر پارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گرامیداشت «روز جهانی شهرسازی» عصر امروز با حضور محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، محمد سعید ایزدی، مدیر گروه معماری مسکن دانشگاه معماری و هنر پارس، علیرضا قهاری، مدیر گروه شهرسازی این دانشگاه و جمع دیگری از اساتید و دانشجویان حوزه‌های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری در سالن اجتماعات دانشگاه پارس برگزار شد. 

محمود گلابچی، بنیانگذار دانشگاه هنر و معماری پارس در این مراسم با بیان این که ۷۴ سال است که «روز جهانی شهرسازی» در تقویم‌های رسمی بین‌المللی به ثبت رسیده است، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ کشور در جهان هستند که این روز را گرامی می‌دارند و ایران هم یکی از این کشورهاست که براساس اهداف مشخص‌شده، برنامه‌های مختلفی در روز جهانی شهرسازی سطح کشورمان برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف اول از گرامیداشت این روز، شناساندن رشته شهرسازی به عموم جامعه و هدف دوم نیز ترغیب افراد به حمایت از این تخصص برای به‌کارگیری هرچه بیشتر آن در روند توسعه است. اما به نظر می‌رسد هدف سوم از گرامیداشت روز شهرسازی از سایر اهداف مهمتر است و آن هدف نیز چیزی نیست جز تبیین نقش شهرسازی در ارتقای سطح زندگی انسان‌ها در سراسر جهان. 

چهره ماندگار معماری ایران خاطرنشان کرد: در روز جهانی شهرسازی باید به این موضوع بپردازیم که شهرسازی چگونه می‌تواند به بهبود وضعیت زندگی انسان‌ها کمک کند؛ بخصوص که شهرسازی از گذشته نماد معماری، تمدن، فرهنگ و باورهای انسان‌ها بوده است و هنوز هم سیمای شهرها نماد فرهنگ‌‌ها، فناوری‌ها و توانمندی‌هایی هستند که در جوامع مختلف نمود پیدا می‌کنند.

در دوره‌های اخیر، جهان غرب شیوه شهرسازی خود را به ما تحمیل کرده است  

گلابچی با تاکید بر این که هدف اصلی از دانش شهرسازی، ساختن دنیایی بهتر و ایجاد زندگی مطلوب‌تر برای تمام انسان‌ها است، گفت: شهرسازی بسیار بیشتر از سایر دانش‌ها بر روحیه، احساسات و شرایط زیست انسان‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ به همین دلیل، متخصصان شهرسازی ایران و جهان باید به این فکر کنند که چطور می‌توانند با استفاده از دانش خود، به ایجاد شرایط بهتر در جوامع کمک کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که معماری ایران در گذشته فخر جهان محسوب می‌شد، عنوان کرد: با وجود این که در دوره‌های مختلف تاریخی، افتخارات گوناگونی را در حوزه معماری و شهرسازی در جهان کسب کرده‌ایم، اما در دوره‌های اخیر شاهد آن هستیم که جهان غرب شیوه شهرسازی و معماری خود را به ما تحمیل کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این اتفاق باعث شده است که سیمای شهرهای ما دچار اغتشاشات فراوانی شود و در حال حاضر شهرهای ایران هویت سنتی و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را که در گذشته وجود داشته است، از دست داده‌اند. به همین دلیل، به اصلاح اساسی رویکردهای اتخاذشده در حوزه شهرسازی در ایران نیاز داریم‌.

وجود معضل مهم ضعف در آموزش در دانش شهرسازی ایران 

علیرضا قهاری، مدیر گروه شهرسازی دانشگاه معماری و هنر پارس نیز در این مراسم با بیان این که در روز جهانی شهرسازی باید به این مساله فکر کنیم که چرا شهرهای ما قابل زیست نیستند، اظهار داشت: پایین آمدن سطح شاخص‌های زیست‌پذیری در شهرهای جهان می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، به نحوی که هم شهرسازان می‌توانند در این زمینه مقصر باشند و هم شهرسازان می‌توانند ادعا کنند که در استخدام حکومت‌ها و سرمایه‌داران بوده‌اند و آنها بوده‌اند که هرچقدر خواسته‌اند خودرو تولید کرده‌اند، یا بزرگراه کشیده‌اند، یا پیاده‌روها را حذف کرده‌اند، یا به تخریب فضاهای سبز پرداخته‌اند.

وی همچنین بر وجود ضعف در حوزه آموزش شهرسازی در ایران تاکید کرد و گفت: رشته شهرسازی از ابتدای دهه ۵۰ وارد دانشگاه‌های کشور شد و اکنون بیش از پنج دهه سابقه آموزش این تخصص در ایران وجود دارد. اما متاسفانه در تمام این مدت، تقریبا هر آنچه به آموزش داده شده، شهرسازی اروپایی و آمریکایی بوده است.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه پارس ادامه داد: از قبل از این که شخصا تحصیل در رشته شهرسازی را آغاز کنم، تا امروز که چند دهه است این رشته را در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌کنم، منبع اصلی آموزش‌های ما کتاب‌های ترجمه‌شده بوده است و به‌ندرت تالیفات و تولیدات علمی بومی در حوزه شهرسازی داشته‌ایم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: در شروع دوره آموزش آکادمیک شهرسازی در ایران، تمام آنچه آموزش داده می‌شد، مربوط به شهرسازی غرب بود و در آن زمان ما هیچ چیزی از شهرسازی شرق از جمله شهرسازی ایران نمی‌دانستیم؛ بنابراین هم خودمان آنچه به عنوان علم شهرسازی در ایران رایج بود را یاد گرفتیم و هم متاسفانه هنوز هم همان علم غربی را به دانشجویان آموزش می‌دهیم.

در توسعه شهرهای ایران هیچ توجهی به عدالت جنسیتی و زیست‌محیطی نشده است 

قهاری با تاکید بر این که ضعف در آموزش، یکی از مهمترین معایب حوزه شهرسازی در ایران است، عنوان کرد: با وجود این که مسائلی نظیر و رواج سوداگری‌ها و بی‌عدالتی‌ها در مشکلات امروز شهرهای کشورمان تاثیر گذاشته‌اند، اما شکی نیست که در حوزه آموزش نیز در عرصه شهرسازی کشورمان دچار ضعف هستیم و این مساله نیز به تشدید معایب امروز شهرهای ایران دامن زده است.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر و معماری پارس با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول جدی در حوزه آموزش شهرسازی در ایران، بیان داشت: در شهرسازی و توسعه شهرهای کشورمان هیچ توجهی به عدالت جنسیتی، عدالت زیست‌محیطی و حفظ تعادل اقلیمی و حفظ حیات وحش و تنوع زیستی نشده و این در حالی است که شهرسازی مهمترین و فراگیرترین دانش در حوزه زیست‌کره و زندگی بشر محسوب می‌شود. 

وی در همین راستا تصریح کرد: هیچ مقوله‌ای در جهان امروز نیست که از شهرسازی جدا باشد، بنابراین روز شهرسازی، صرفا متعلق به متخصصان این رشته نیست، بلکه به میلیاردها انسان شهرنشین بخصوص میلیون‌ها فردی تعلق دارد که در سراسر جهان در بیغوله‌ها، زاغه‌ها و محیط‌های نامناسب شهری زندگی می‌کنند و امروز ما باید به آنها پاسخ بدهیم که چرا چنین فضاهایی را به عنوان محل زیست برای این افراد ایجاد کرده‌ایم. 

گفتنی است، در مراسم گرامیداشت «روز جهانی شهرسازی» در دانشگاه هنر و معماری پارس، جمعی دیگر از اساتید این دانشگاه و سایر متخصصان حوزه معماری و شهرسازی نیز ضمن انجام ارائه‌های علمی و تخصصی، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. همچنین در بخشی از این مراسم از کتاب «بام سبز؛ طراحی، اجرا و نگهداری» که توسط محمود گلابچی، حسن دارابی، سعید عطازاده و میترا سادات خیاط مقدم تالیف شده و به همت انتشارات دانشگاه پارس به چاپ رسیده است، رونمایی شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز