خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

بسته ماندگاری پرستاران در مناطق کم‌برخوردار در دست تدوین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۲۰۷

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تدوین بسته ماندگاری پرستاران در مناطق کم‌برخوردار با هدف حفظ و نگهداشت نیروی انسانی خبر داد.

به گزارش ایلنا، عباس عبادی در حاشیه برگزاری میز ارتباطات مردمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سومین سفر هیات دولت به این استان در نشست صمیمی با مدیران ‌پرستاری مراکز درمانی و اعضای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری استان به ویژگی‌های فرهنگ اصیل کردی و افتخارآفرینی این قوم بزرگ ایرانی پرداخت و اظهار داشت: از این که گاهی خدمات متناسب با افتخار آفرینی و خدمات ارزشمند مردم شریف و نجیب این خطه ارائه نشده است، عذرخواهیم. 

وی با تبریک به اعضای ششمین دوره هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری استان کردستان، تشکیل سازمان نظام پرستاری را یکی از افتخارات بزرگ تاریخ پرستاری کشور دانست و گفت: جایگاه سازمان پرستاری به عنوان یک سرمایه ارزشمند باید همواره در جهت ارتقای حرفه برجسته شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این که پرستاران وکیل مدافع مردم در نظام سلامت هستند، افزود: رویکرد و گفتمان پرستاری باید از تمرکز بر مطالبات صنفی به سمت تمرکز بر ارتقای حرفه و ارائه خدمات با کیفیت به مردم تغییر کند و در عین حال و با پشتوانه و سرمایه مردمی مطالبات و نیازهای حرفه نیز محقق شود.  

عبادی تصویب قوانین ارتقای بهره‌وری و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را از اتفاقات مبارک در حوزه پرستاری در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری موجب استقلال حرفه‌ای و هویتی پرستاران شده که البته نیازمند تقویت است. 

وی در پاسخ به برخی نقدها در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عنوان کرد: اجرای این قانون ۱۵ سال روی زمین مانده بود و در سالهای گذشته به‌ویژه در زمان اجرای طرح تحول سلامت که بهترین زمان اجرای آن بود، به این قانون توجهی نشد که اگر اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات تا به امروز حل می‌شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با این حال دولت سیزدهم قانون تعرفه‌گذاری را اجرا کرد و اعتبارات آن را وارد سرانه بودجه کرد. البته مشکلاتی در مسیر اجرا وجود دارد که باید با همفکری و پیشنهادات سازنده مرتفع شود. در معاونت پرستاری نیز بازخوردها و نظرات را جمع‌آوری کرده‌ایم و در ویرایش جدید دستورالعمل اجرایی این قانون، موارد را اعمال می‌کنیم. کما این که در ویرایش سوم دستورالعمل، مشکلات نسبت به ویرایش دوم و نسخه اول آن بسیار کمتر است.

عبادی همچنین از تدوین قانون جامع پرستاری خبر داد و گفت: هدف این قانون حمایت از مردم است و در آن حدود اختیارات هر پرستار مشخص می شود و استانداردهای آموزشی، بالینی و سایر استانداردهای مربوط به حرفه پرستاری و تخصصی‌سازی حرفه در آن دیده می‌شود که انشاءالله در برنامه هفتم قرار می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور اشاره کرد و گفت: در آزمون استخدامی اخیر زمینه جذب ۲۵ هزار نفر فراهم شد و بنا است تا پایان سال دو سهیمه ۲۵ هزار نفری دیگر برای جذب در وزارت بهداشت اختصاص یابد که حدود نیمی از سهمیه‌ها به پرستاران اختصاص دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که مردم بیشترین آسیب را از کمبود پرستار می‌بینند و در این زمینه لازم است نهادهای دیگر به‌جز وزارت بهداشت نظیر سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات عاجل را انجام دهند. 

براساس گزارش وبدا، در نشست حاشیه میز ارتباطات مردمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، حیدر ایزدی، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان گزارشی از وضعیت پرستاری کردستان ارائه کرد و مدیران مراکز درمانی و اعضای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری استان نیز سوالات و دغدغه‌های خود و موضوعاتی نظیر وضعیت تعرفه‌گذاری پرستاری و چالش‌های آن، امنیت شغلی نیروهای طرحی، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، تاخیر در واریزی‌ها و دریافت حقوق، پرداخت کارانه و معیشت و خدمات رفاهی پرستاران را با معاون پرستاری وزارت بهداشت در میان گذاشتند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز