خبرگزاری کار ایران

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

مدیریت یکپارچه و منسجم تاثیرگذاری رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را دو چندان می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۷۵۱

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی گفت: وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه می‌تواند تاثیرگذاری رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را دو چندان می‌کند.

به گزارش ایلنا از شورای عالی آموزش و پرورش، جلسه سیصد و ششمین (۳۰۶) کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی با حضور دبیرکل شورای عالی، اعضای آن و صاحب نظران حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد. 

این جلسه کمیسیون که به بررسی «سند مفهومی شاخه‌های فنی و مهارتی (فنی و حرفه‌ای و کاردانش)» اختصاص داشت، برخی از چالش‌های کلان آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله: نیاز بازارکار، نوع آموزش، جذابیت، تجهیزات و امکانات، اقبال دانش آموزان، فرصت‌های استخدامی، یادگیری مادام العمر و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در ادامه این جلسه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از عرصه‌هایی که نیازمند فکر و ایده تازه است همین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند که باید یک ساز وکار و راهکار اصولی و منطقی برای آن‌ها طراحی شود. 

وی افزود: فضای آموزش و پرورش و اقبال عمومی نسبت به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، لزوم فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها باعث سنگین‌تر شدن مسئولیت آموزش و پرورش و به تبع آن آشکار شدن برخی از محدودیت‌های این حوزه از جمله هزینه‌های زیاد برخی از امکانات و ابزارهای آموزشی و… خواهد شد. 

امانی اضافه کرد: همه اینها نشان می‌دهد باید یک راهکار منسجم، منعطف و دارای شمولیت بیشتر برای این رشته‌ها طراحی و اجرایی شود. مدیریت یک پارچه به این رشته‌ها فرصت رشد و شکوفایی بیشتری می‌دهد. بنابراین وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه می‌تواند تاثیرگذاری رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را دو چندان کند. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برای این کار نیازمند مشارکت جامعه، همکاری و هماهنگی لازم بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذی نفع هستیم تا با توجه به واقعیت موجود در جامعه از پراکندگی و تعارضات مدیریتی در این رشته‌ها جلوگیری شود. 

در ادامه این جلسه تاکیدات اسناد تحولی در خصوص آزمون‌های مهارتی مرور شد از جمله اینکه: دوران تحصیل رسمی و عمومی، با توجه به ماهیت و ویژگی برنامه‌های درسی شامل دوره آموزش عمومی (مرکب از دور ه ابتدایی و دوره متوسطه اول) و نیمه تخصصی (دوره متوسطه دوم) است در پایان دوره متوسطه دوم به دانش آموزان مدرک دیپلم اعطا می‌شود. 

دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش است؛ هر یک از شاخه‌های این دوره دارای رشته‌هایی است که تنوع آن‌ها براساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می‌شود. 

همچنین هدف عملیاتی ۲۱ بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها، راهکار ۱-۲۱ اصلاح و بازنگری ساختار دوره‌های آموزشی بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «برنامه بازآرایی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه» با توجه به مطالعات و چارب موفق جهانی، تاکید دارند. 

در ادامه اعضای جلسه به بحث و بررسی پاسخ سئوالات زیر پرداختند: رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چقدر تفاوت محتوایی با هم دارند؟ آیا مقدمات لازم برای ایجاد رشته‌های جدید فراهم شده است؟ آیا طراحی مفهومی همان راهنمای حوزه‌های تربیت و یادگیری است یا خیر؟ 

اعضای کمیسیون تاکید کردند: برای پاسخگویی به این سئوالات باید ضرورت و چیستی این دو شاخه مشخص و بعد وارد چرایی آن‌ها شد. این طرح (سند مفهومی) باید به فلسفه وجودی و دلایل تفکیک و ضرورت این دو شاخه بپردازد بنابراین باید مدلی طراحی شود که در آن اصول، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های معین پیش بینی و از این به بعد رشته‌های پیشنهادی بر مبنای این شاخص‌ها ارزیابی و تصویب شده و از همه مهم‌تر نسبت این مدل با اسناد تحولی مشخص شود. 

در پایان اعضای جلسه پیشنهاد کردند: جهت بررسی و تبیین بیشتر موضوع و ابعاد مختلف آن، پیامدها و نتایج این تغییر در ابعاد مختلف مرتبط با موضوع چه در درون و بیرون نظام آموزشی و ارتباط آن با برنامه بازطراحی دوره دوم متوسطه باید مد نظر قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز