خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس آگاهی فراجا در گفت‌وگو با ایلنا:

توضیح درباره وقوع قتل‌های خانوادگی/ لزوم اتخاذ تدابیر بیشتر برای کنترل خشم در خانواده‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۳۵۴

رئیس پلیس آگاهی کشور با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر بیشتر برای کنترل خشم و مقابله با آسیب‌های روانی در سطح خانواده‌ها گفت: آمارهای پلیس نشان می‌دهد که امسال در مقایسه با سال‌های قبل، آمار قتل‌های خانوادگی افزایش پیدا نکرده، بلکه صرفا میزان اطلاع‌رسانی این قتل‌ها بیشتر شده است.

سردار «محمد قنبری»، رئیس پلیس آگاهی فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش میزان انتشار اخبار مربوط به قتل‌های خانوادگی در ماه‌های اخیر، آیا آمارهای پلیس از افزایش میزان وقوع این‌گونه قتل‌ها در سطح کشور حکایت دارد یا خیر، توضیح داد: آمارهای پلیس نشان می‌دهد که امسال در مقایسه با سال‌های قبل، آمار قتل‌های خانوادگی افزایش پیدا نکرده، بلکه صرفا میزان اطلاع‌رسانی این قتل‌ها بیشتر شده است و به همین دلیل، خبرهای بیشتری را مربوط به این‌گونه قتل‌ها در فضای رسانه‌ای مشاهده می‌کنیم، اما روند کلی میزان وقوع قتل‌های خانوادگی تغییر محسوسی پیدا نکرده است. 

وی افزود: از نظر پلیس حتی یک قتل خانوادگی نیز نباید در سطح کشور اتفاق بیفتد، علت افزایش میزان اطلاع‌رسانی این قتل‌ها توسط پلیس نیز این است که می‌خواهیم دستگاه‌های ذی‌ربط را متوجه این مساله کنیم که باید اقدامات لازم برای کاهش میزان وقوع این قتل‌ها در سطح کشور انجام شود. البته پیشگیری از وقوع قتل‌های خانوادگی به‌تنهایی کار پلیس نیست و اساسا موضوع قتل با سرقت یا سایر جرایم متفاوت است، چراکه درباره جرایم دیگر، تشدید برخوردهای پلیسی می‌تواند در کاهش میزان وقوع جرایم نقش داشته باشد، ولی در موضوع قتل بخصوص قتل‌های خانوادگی شرایط متفاوت است. 

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: برای کاهش میزان وقوع قتل‌های خانوادگی در سطح کشور همه نهادهای مسئول باید آسیب‌شناسی اساسی انجام دهند، زیرا قتل یک جرم غیرقابل جبران محسوب می‌شود و با وجود این که پلیس، عمده پرونده‌های قتل را به نتیجه می‌رساند و قاتل را دستگیر می‌کند، اما طبیعتا نمی‌تواند مقتول را به زندگی بازگرداند یا داغ واردشده بر خانواده او را جبران کند. بنابراین تمام دستگاه‌های ذی‌ربط وظیفه دارند که اقدامات لازم در حوزه‌های اجتماعی و روانشناختی را برای کاهش میزان وقوع قتل‌های خانوادگی انجام دهند، زیرا حتی وقوع یک قتل خانوادگی در کشور برای پلیس قابل پذیرش نیست. 

قنبری با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر بیشتر برای کنترل خشم و مقابله با آسیب‌های روانی در سطح خانواده‌ها گفت: پلیس آگاهی کشور برای کاهش میزان وقوع قتل‌های خانوادگی، مراکز روانشناسی جنایی را در مجموعه‌های خود ایجاد کرده است و کارشناسان این مراکز بعد از وقوع این‌گونه قتل‌ها، پرونده‌های مربوطه را تحلیل می‌کنند و علل وقوع قتل‌های خانوادگی را مشخص می‌کنند و راهکارهایی را نیز برای انجام اقدامات لازم به‌منظور رفع این علت‌ها پیشنهاد می‌دهند و پیشنهادات خود را در اختیار متولیان حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی کشور و قوای قضاییه و مقننه می‌گذارند تا اقدامات لازم برای کاهش میزان وقوع این‌گونه قتل‌ها انجام شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر ایجاد مراکز روانشناسی جنایی در مجموعه‌های پلیس آگاهی در سطح کشور، در حال حاضر در اغلب کلانتری‌ها و سایر مقرهای انتظامی نیز مراکز مشاوره و مددکاری دایر شده است که یکی از مهمترین اهداف راه‌اندازی این مراکز، ارائه مشاوره به خانواده‌ها برای کاهش میزان بروز خشونت‌های خانوادگی و در نتیجه، کم شدن احتمال وقوع جرم‌ در سطح خانواده‌ها بوده است. ولی با وجود اقدامات انجام‌شده در زمینه مقابله با آسیب‌های روانی در خانواده‌ها توسط پلیس، سایر نهادهای مسئول نیز وظیفه دارند که اقدامات خود را در این زمینه افزایش دهند تا شاهد بهبود وضعیت کنترل خشم در سطح خانواده‌ها باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز