خبرگزاری کار ایران

مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی و جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۶۰۵

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی تفاهم نامه همکاری در حوزه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای امضا کردند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (یکشنبه، ۹ مهرماه) همزمان با روز جهانی سالمندی (برابر با اول اکتبر) و در راستای همکاری مشترک و هم‌افزایی مبتنی بر ماموریت‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی، تفاهم نامه‌ای به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت‌های قانونی و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های علمی و آموزشی طرفین و با هدف تامین و توانمندسازی منابع انسانی ارائه دهنده مراقبت‌های سالمندی در سطح کشور و منطقه، به امضای دکتر محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و دکتر آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی رسید. 

در این مراسم، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ضمن تبریک نهم مهرماه، روز جهانی سالمندی بیان کرد: امضای این تفاهم نامه شروع مبارکی است که در این روز اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: خوشبختانه در مجموعه جهاددانشگاهی حدود ۱۵ سال است که به موضوع تربیت مراقب سالمند و نیازهای دوران سالمندی ورود کرده‌ایم که دوره‌های آن در این نهاد از سال ۸۵ طراحی و اجرا شده است. 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهای پزشکی در تهران از جمله مراکز جهاددانشگاهی هستند که به حوزه تربیت مراقب سالمند وروده پیدا کرده‌اند و دوره‌های بسیاری در این رابطه توسط جهاددانشگاهی برگزار شده است. 

غفوریان یادآور شد: طی ۱۵ سال گذشته حدود ۱۰ واحد سازمانی جهاددانشگاهی چه در تهران و چه در استان‌ها به تناسب نیاز و ظرفیت منطقه آموزش‌های مرتبط با حوزه سالمندی را داشته اند. همچنین با توجه به دغدغه‌ای که در این رابطه در کشور وجود دارد، جهاددانشگاهی این آمادگی را دارد که در سطحی بیش از آنچه که طراحی شده کمک کند. 

وی افزود: امیدواریم تهدید سالمندی که از حالت بالقوه به شکل بالفعل درآمده است را برای کشور خودمان و سایر کشورهای منطقه به فرصت تبدیل کنیم. 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی تأکید کرد: جهاددانشگاهی با تمام توان در خدمت مجموعه مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی و علاقه مندان به خدمات حوزه سالمندی است. 

در ادامه آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این مرکز، بیان کرد: در این مرکز فرایند مدیریت آموزش‌ها را به گونه‌ای طراحی و ساماندهی کردیم که به راحتی بتوان آن را کنترل و ارزیابی کرد. 

وی افزود: بحث دیگر در حوزه تعیین استاندارد است که در مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی تدوین دوره ها، برخلاف دوران دانشگاهی به صورت واحد انجام نمی‌شود و با توجه به نیاز مخاطبین متفاوت است و ممکن است بعدا به این نتیجه برسید که برای یک دوره سالمندیاری شاید چندین مدل دوره تهیه کنید، البته باید گفت که استانداردهای آن ثابت است. 

سرپرست مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی در ادامه گفت: بحث دیگر مسأله اجراست که اولویت ما در مرکز این است که حوزه اجرا را تا آنجا که امکان دارد به بخش خصوصی واگذار کنیم تا مشارکت مردم افزایش یابد، چراکه با توجه به اینکه به اندازه کافی ابزارهای نظارتی داریم از کیفیت آموزش‌هایمان مطمئن هستیم. به طور مثال در تفاهم نامه‌ای که با سازمان ملل نیز امضا کردیم، اجرای آن را به بخش خصوصی سپرده‌ایم و به آن‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که کیفیت آن را تضمین می‌کنیم. 

شیروانی اظهارکرد: جهاددانشگاهی با توجه به گستردگی که در سطح کشور دارد می‌تواند حوزه خدمات مراقبتی را جدای از بحث آموزش آن نیز، خودش در اختیار بگیرد و در این حوزه نیز می‌تواند کمک بسیاری انجام دهد. همچنین اگر اثر آن را در جامعه بتوانیم نشان دهیم آموزش آن نیز در سطح دنیا معقول‌تر خواهد بود. 

وی در خصوص اهمیت اعتبار و ارزش مدارک ارائه شده در حوزه خدمات سالمندی در دنیا، عنوان کرد: متأسفانه شاهد بوده‌ام که کسانی که با مدرک خدمات سالمندی که از مراکز نامشخص دریافت کرده‌اند به خارج مهاجرت می‌کنند که به کشور برگردانده می‌شوند، چراکه در کشورهای اروپایی سازوکارهای مشخصی برای اینگونه توانمندی‌ها وجود دارد که ما باید نشان دهیم آموزشی که در کشورمان انجام می‌شود، بسیار معتبر است و در حوزه موفق خواهیم بود. 

سرپرست مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی گفت: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش خدمات سالمندی توانمندی‌های بسیاری دارد، امضای این تفاهم نامه اتفاقات خوبی را در آینده رقم خواهد زد. 

در ادامه مهدی سروش، معاون فنی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی بیان کرد: وقتی کارها با مشارکت و تفاهم پیش برود، قطعاً اثر آن چند برابر خواهد شد. یک سری از مباحث مانند کاریابی و نظام نیرو وجود دارد که مرکز ملی به دلیل ماهیت آموزشی که دارد نمی‌تواند به طور مستقیم به آن‌ها ورود کند و تفاهم نامه امروز بر این مبنا مابین معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی به امضاء رسید تا بتوانیم کارهای بیشتری در این حوزه انجام بدهیم و شاهد اتفاقات عظیمی در سطح کشور باشیم. 

وی با بیان اینکه معتقدیم در کشور به حدود ۳ میلیون نیرو در حوزه سالمندی نیاز داریم، عنوان کرد: همچنین در این حوزه بازار کار مناسبی در سطح دنیا وجود دارد که کشورهای همسایه و اروپایی نیز به این نیروهای آموزش دیده نیاز دارند. ضمن اینکه برای کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز می‌توانیم در محل خودشان یا به صورت مشارکتی این آموزش‌ها را ارائه کنیم و در ادامه راه می‌توانیم در قالب تفاهم نامه‌ای در سطح بین المللی نیز این کار را ادامه داده و این حوزه را گسترش دهیم. 

معاون فنی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی تأکید کرد: با توجه به جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش دارد، باید سعی کنیم این آموزش‌ها استانداردتر باشد. 

در ادامه حمید حمزه زاده، رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمندی بیان کرد: امروز را روز مبارکی می‌دانم که همزمان با روز جهانی سالمندان این تفاهم نامه به امضاء می‌رسد. 

وی با بیان اینکه بحث مشکلات جمعیتی و چالش جمعیت یکی از ابرچالش‌های دنیا است، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که در آینده دنیا مطرح است موضوع آموزش و توانمندی سالمندان است. 

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در واحد علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی موضوعات مرتبط با حوزه سالمندی از حدود ۱۴ سال گذشته آغاز شده است، از جمله آنکه برای خانواده‌های نیروهای مسلح این دوره‌ها برگزار شد. 

حمزه زاده عنوان کرد: ظرفیت‌های ملی و بین المللی بسیار خوبی در جهاددانشگاهی وجود دارد که با کمک مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی می‌توان آن را توسعه داد. 

وی یادآور شد: در حال حاضر پیشنهادهایی از کشورهای فارسی زبان منطقه مانند تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان در خصوص آموزش مهارت‌های حرفه‌ای در حوزه مراقبت‌های سالمندی داریم که امیدواریم با کمک مرکز ملی و حمایت‌های آقای دکتر غفوریان در معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، هر چه سریع‌تر برای برنامه ریزی و اجرای این پروژه‌ها اقدام کنیم. 

فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی دوران سالمندی؛ انجام مطالعات نیازسنجی در زمینه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه سلامت سالمندی؛ تدوین استانداردهای مهارت‌ها و شایستگی‌های توسعه مهارتی و حرفه‌ای؛ تدوین و برگزاری دوره‌های آموزشی علوم پزشکی مبتنی بر استانداردهای فوق، مطابق با ضوابط و مقررات آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی؛ تهیه و انتشار بسته‌های آموزشی ترکیبی بر اساس دوره‌های آموزشی مصوب و تهیه و انتشار منابع و محتواهای آموزشی مرتبط با دوره‌های آموزشی مصوب از دیگر موضوعات این تفاهم نامه همکاری مشترک است. 

گفتنی است، بر اساس این تفاهم نامه تعهدات مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی به شرح زیر است: 

- تدوین استانداردهای حوزه سالمندی با مشارکت طرف دوم

- تفویض اختیار تدوین دوره‌های آموزش مهارتی و حرفه‌ای حوزه سالمندی به طرف دوم

- تسریع و تسهیل روند بررسی و ارائه مجوزهای لازم در خصوص راه‌اندازی و برگزاری دوره‌های آموزشی موضوع تفاهم‌نامه در مراکز تابعه جهاد دانشگاهی با رعایت ضوابط مربوط

- تدوین شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی تفاهم‌نامه

- صدور مجوزهای لازم مطابق ضوابط برای اجرای تعهدات طرف دوم

- ارائه گواهینامه‌های صلاحیت مهارتی و حرفه‌ای به مهارت آموختگان دوره‌های فوق

همچنین از جمله تعهدات جهاددانشگاهی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- تشکیل دبیرخانه مرکزی برای ساماندهی و مدیریت امور اجرایی مربوط به تعهدات تفاهم‌نامه

- انجام مطالعات نیازسنجی جهت تربیت و توانمندسازی منابع انسانی حوزه سلامت در زمینه سلامت سالمندی

- پیشنهاد عناوین مهارت‌ها و شایستگی‌های توسعه مهارتی و حرفه‌ای به طرف اول

- مشارکت در تدوین استانداردهای دوره‌های آموزش مهارتی و حرفه‌ای در حوزه سلامت سالمندی

- تشکیل کارگروه‌های تخصصی تدوین دوره‌های موضوع تفاهم‌نامه

- تدوین دوره‌های سلامت سالمندی مبتنی بر استانداردها و مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی

- تهیه و انتشار بسته‌های آموزشی، منابع و محتواهای مرتبط با دوره‌های موضوع تفاهم‌نامه

- برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های مصوب مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی

همچنین جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان نماینده این نهاد در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه مذکور مسئول هماهنگی‌های لازم در واحدهای جهاددانشگاهی شد. 

لازم به ذکر است، مدت اعتبار این تفاهم‌نامه از زمان امضاء برای ۳ سال تعیین شد که در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز