خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی:

تغییرات اقلیمی موجب افزایش گرد و غبار شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۷۳۷

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان این که تغییرات اقلیمی موجب افزایش پدیده‌های حدی همچون گرد و غبار شده است، گفت: اجلاس بین‌المللی توفان‌های ماسه و گرد و غبار که به میزبانی کشور ما و با محوریت ایران برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد اتحاد و هماهنگی بین کشورهایی است که در جنوب و غرب آسیا متاثر از پدیده گرد و غبار هستند.

به گزارش ایلنا، سحر تاجبخش با اشاره به پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی گفت: این روزها به صورت جدی با رخداد گرد و غبار و پیامدهای جدی آن مواجه هستیم و کشورها موظف هستند که برنامه‌هایی برای سازگاری و مقابله با پیامدهای این پدیده در دستور کار خود داشته باشند. 

وی افزود: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم افزایش رخداد پدیده‌های حدی است که به سبب آن، توفان‌های گرد و خاک در منطقه ما (غرب آسیا) بسیار تشدید شده است و از طرفی نیز به علت کاهش منابع آبی، از بین رفتن رودخانه‌های فصلی، کمبود بارش و خشکسالی خزنده‌ای که در غرب آسیا رخ داده، شرایط برای وقوع گرد و خاک در این منطقه فراهم شده است. بنابراین ضرورت یک هماهنگی منطقعه‌ای بین کشورها و دولت‌ها وجود دارد تا بتوانند پیامدهای زیان‌بار ناشی از این پدیده را کاهش دهند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: اجلاس بین‌المللی توفان‌های ماسه و گرد و غبار که به میزبانی کشور ما و با محوریت ایران برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد  اتحاد و هماهنگی بین کشورهایی است که در جنوب و غرب آسیا متاثر از گرد و غبار هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیدگاه هواشناسی که وظیفه اصلی آن پایش مخاطرات وضع هوا است، این دیدگاه بسیار خوب می‌تواند کمک کند که یک پایگاه داده منطقه‌ای به صورت مشترک در اختیار داشته باشیم. این پایگاه داده علاوه بر داده‌های هواشناسی می‌تواند شامل لایه‌های آسیب‌پذیری و تاب‌آوری شهرها و کشورها نیز باشد که باید به یک اجماع و اتفاق نظری میان کشورها درباره این موضوع‌ها برسیم؛ چراکه مسأله سیاست داده در هر کشوری با کشورهای دیگر فرق دارد.

تاجبخش تاکید کرد: دسترسی به این اطلاعات کمک می‌کند که ما نیز دیدگاه بهتری از پایش وضع رخداد گرد و خاک در منطقه داشته باشیم و براساس داده و اطلاعاتی که از ایستگاه‌ها جمع می‌کنیم، در کنار اطلاعاتی که از منابع سنجش از دور همچون ماهواره‌ها، دیدارها و سایر ابزارهای هواشناسی به دست می‌آوریم، بتوانیم پیش‌بینی‌های بهتری را ارائه دهیم و مردم را از خطراتی که در اثر پدیده گرد و غبا به وجود می‌آید، به ویژه در حوزه بهداشت و سلامت آگاه کنیم تا بدانند که در زمان بروز این رخداد، چه برخوردی باید داشته باشند.

وی در ادامه گفت: در کنار مسائل فنی، موضوع ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی نیز برای عامه مردم بسیار مهم است که می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته و تصمیم خوبی باشد که در خروجی این اجلاس تهیه و تولید شود که تمام مردم منطقه نسبت به رخداد پدیده گرد و غبار یک آگاهی عمومی پیدا کنند. 

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: اگر بتوانیم در گام اول پایگاه داده و اطلاعات مناسب را در سطح منطقه‌ای ایجاد کنیم یا حداقل با اطلاعات هواشناسی آن را راه‌اندازی کنیم، خواهیم توانست که برای سایر لایه‌های اطلاعاتی نیز این داده‌ها را توسعه دهیم که گام موثری در این بخش خواهد بود تا بتوانیم پایش و پیش‌بینی پدیده گرد و غبار را به بهترین نحو انجام دهیم.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تاجبخش در پایان تصریح کرد: امروزه شعار سازمان هواشناسی هشدار سریع برای همه است که یکی از موارد هشدار سریع می‌تواند در مسأله گرد و خاک باشد و در کنار آن، مورد بسیار مهم دیگر نیز راه‌اندازی یک مرکز منطقه‌ای اقلیم در تهران است که با همکاری سازمان هواشناسی جهانی وارد فاز اجرایی شده است. این نیز اتفاق خوبی است که کشورها بتوانند با به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان کمک کنند و در این حوزه فعالیت داشته باشیم و بتوانیم پایش و پیش‌بینی گرد و خاک را برای کشورهای همسایه با هدف حفاظت از جان و مال مردم انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز