خبرگزاری کار ایران

نماینده سازمان ملل در ایران اعلام کرد:

خسارت ۵ میلیون دلاری گرد و غبار به کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۲۲

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۴۲۷

نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۵ میلیون دلار خسارت اقتصادی از محل مخاطرات ریزگردها و گرد و غبار در کشورهای خاورمیانه ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مقدماتی اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار عصر امروز با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اشتفان پریزنر، نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران سازمان محیط‌زیست و ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در سالن همایش‌های شهدای محیط‌زیست برگزار شد. 

نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران در این نشست با تاکید بر این که توفان‌های گرد و غبار بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اغلب مشکلات محیط‌زیستی، ناشی از اتفاقاتی هستند که محصول دست بشر به حسات می‌آیند و به دلیل دستکاری در طبیعت دچار مشکلات مختلفی از جمله بیابان‌زایی شده‌ایم.

اشتفان پریزنر ادامه داد: باید بپذیریم که ریزگردها و توفان‌های گرد و غبار محصول دست بشر هستند، ولی اکنون باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنیم. بحث ریزگردها جوانب متعددی دارد که لازم است همه کشورها جهان به آن توجه کنند. 

وی افزود: در قاره اقیانوسیه خسارت سالانه توفان‌های گرد و غبار حدود ۵.۶ میلیون دلاری برآورد شده است. همچنین در سال گذشته میلادی نزدیک به ۵ میلیون دلار خسارت اقتصادی از محل مخاطرات ریزگردها و گرد و غبار در کشورهای خاورمیانه ایجاد شده است. بنابراین کنترل این مخاطره می‌تواند در توسعه اقتصادی خاورمیانه موثر باشد. 

نماینده سازمان ملل متحد در ایران خاطرنشان کرد: از دولت جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم که در این زمینه پیش قدم شد و اجلاس مهم هفته آینده را برگزار خواهد کرد. آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای این اجلاس پیامی ویدئویی ارسال می‌کند. 

وی در پایان تصریح کرد: در اجلاس هفته آینده تهران، ۱۲ آژانس سازمان ملل حضور دارند تا حمایت‌های فنی و علمی لازم را از این اجلاس به عمل آورند و در نهایت بتوانیم یک برنامه اقدام موثر داشته باشیم.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۸ و ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد. در این اجلاس نمایندگانی از بیش از ۴۰ کشور و ۲۰ نهاد بین‌المللی حضور خواهند یافت و تعداد زیادی از کارشناسان، اساتید دانشگاه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی کشور نیز جزو حاضرین در این مراسم خواهند بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز