خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره علت توقف برخی رشته‌های هنرستانی/ تمایل به تحصیل در هنرستان‌ها بیشتر از ظرفیت موجود است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۶۵۳

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان علت توقف برخی رشته‌های هنرستانی گفت: برای همه رشته‌های هنرستانی که حذف یا متوقف شده‌اند، رشته جایگزین معرفی کرده‌ایم.

«محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جلب اعتماد صنایع برای تجاری‌سازی محصولات تولیدی هنرستان‌ها و برنامه ریزی برای تبدیل این فعالیت‌ها به شغل دانش آموزان در آینده، توضیح داد: لزوما قرار نیست به تجاری‌سازی برسیم؛ در واقع می‌توانیم با برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم زمینه خوداشتغالی را برای دانش آموزان فراهم کنیم. 

معاون آموزش متوسطه در ادامه تصریح کرد: ما می‌خواهیم دانش آموز هنرستانی و فنی و حرفه‌ای بداند چطور باید از مهارتی که به دست آورده، کسب و کاری را راه اندازی کند تا زمینه خوداشتغالی برای او و در گام بعد کارآفرینی برای سایر افراد را فراهم آورد. 

کاظمی با بیان اینکه ارتباط آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با بازار کار و صاحبان صنایع باید به شکل جدی‌تری دنبال شود، اظهار کرد: این افراد به هر حال باید به سمت محصولات دانش آموزی نیز بیایند و از خلاقیت و توانی که در این بخش وجود دارد، استفاده کنند. ایده و تولیدات دانش آموزی گاهی زمینه تجاری‌سازی دارد، اما ابتدا باید تعامل بین حوزه آموزش و صنعت به خوبی شکل بگیرد سپس به فکر تجاری‌سازی محصولات باشیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص نگاه خانواده‌ها به تحصیل دانش آموزانشان در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: شاید در نگاه عموم این مسئله وجود داشته باشد که نسبت به تحصیل در هنرستان‌ها از سوی خانواده‌ها و دانش آموزان استقبال و میل چندانی وجود ندارد، در حالی که سال گذشته آنقدر استقبال برای تحصیل در هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بالا بود که با چالش کمبود ظرفیت هم مواجه شدیم. 

او بیان کرد: اقبال از تحصیل در هنرستان‌ها بیشتر از ظرفیت موجود است بخصوص در برخی رشته‌ها این نکته چشمگیرتر هم هست به صورتی که سال قبل حتی ظرفیت پذیرش و ثبت نام در برخی رشته‌های پرطرفدار هنرستانی را نداشتیم. ما با برنامه ریزی توسعه آموزشی می‌خواهیم نیازها و مطالبات دانش آموزان و صنایع را بیش از پیش برآورده کنیم. 

به گفته معاون آموزش متوسطه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای اصلا ربطی به تربیت کارگر ندارد؛ تربیت تکنسین و کمک تکنسین در هنرستان‌ها اتفاق می‌افتد که نیاز بازار کار است. او در این خصوص تصریح کرد: همه مشاغل نیاز به تحصیلات عالیه ندارد. خیلی از مشاغل مورد نیاز در بازار کار فقط تکنسین یا کمک تکنسین لازم دارد. در برخی مشاغل حتی به کمتر از کمک تکنسین و در واقع در قالب نیروی کارگر نیازمندیم. 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: از آنجایی که خروجی و فارغ التحصیلان هنرستان‌ها وارد دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌شوند، جلساتی داشتیم تا زمینه بازنگری در رشته‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای هم در آینده محقق شود تا این رشته‌ها بیش از گذشته توسعه پیدا کنند. 

کاظمی در مورد توقف برخی رشته‌های هنرستانی و علت این موضوع توضیح داد: دلیل اصلی این توقف مورد نیاز نبودن برخی رشته‌ها در بازار کار است؛ بازار کار بعضی از رشته‌ها اصلا از بین رفته است. در مورد برخی رشته‌ها این توقف به صورت محلی رخ داده، اما بعضی از آن‌ها را به صورتی کشوری متوقف کرده ایم. 

معاون وزیر ادامه داد: برخی از رشته‌های متوقف شده در زمینه خدمات، صنعت و… هستند البته برای همه رشته‌های هنرستانی که حذف و یا متوقف شده‌اند رشته جایگزین معرفی کرده ایم؛ به عنوان نمونه رشته‌ای از کاردانش که جزئی از یک رشته کلی است حذف شده و ما به ازای آن رشته‌ای دیگر که مناسب با نیاز بازار کار است تعریف کرده ایم. بخشی از رشته‌های مهارتی زیرگروه مکانیک خودرو یا تاسیسات وجود داشت که متوقف و حذف شدند و ما به ازای آن رشته تاسیستان مکانیکی یا الکتروتکنیک فنی و حرفه‌ای تعریف کرده‌ایم یا در زیرگروه کاردانش و رشته کامپیوتر، رشته شبکه و نرم‌افزار را تجمیع کرده و در قالب رشته شبکه و نرم‌افزار فنی و حرفه‌ای ارائه و دانش آموز پذیرش می‌شود. 

کاظمی در پاسخ به این سوال که اگر به رشته‌های حذف یا متوقف شده نیاز داشته باشیم، امکان احیای آن وجود دارد؟ بیان کرد: اگر نیاز پیدا کنیم قطعا احیا می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز