خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حضور ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی در سال گذشته/شناسایی ۱۹۶۸۹ نفر با مشکل تنبلی چشم/ارائه آموزش‌های پیشگیری از معلولیت به دانش‌آموزان و زنان سرپرست خانوار

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۰۳۲

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طرح غربالگری بینایی ر سال ۱۴۰۱ با پوشش حدود ۸۴ درصد کودکان جزء طرح‌های موفق سازمان بهزیستی کشور بود، گفت: حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.

«افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره طرح غربالگری بینایی گفت: در سال ۱۴۰۱ با پوشش حدود ۸۴ درصد کودکان جزء طرح‌های موفق سازمان بهزیستی کشور بود. حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: امسال هم مانند سنوات گذشته از ابتدای اردیبهشت ماه این طرح شروع شده و در پایگاه‌های ثابت و سیار کار در حال انجام است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که به درصد بالایی از پوشش اجرای این طرح برسیم. طبق آماری که از ثبت‌احوال استخراج شده است کودکان سه تا شش سال در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک هستند که ما تلاش می‌کنیم بتوانیم مانند سال گذشته و یا بیشتر از سال گذشته پوشش اجرای طرح غربالگری را داشته باشیم.

صفاری‌فرد تصریح کرد: در طرح غربالگری بینایی هم آمبلیوپی را مد نظر قرار می‌دهیم و همچنین عیوب انکساری، مشکلات آناتومیکی که در ناحیه چشم وجود دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این کار از معلولیت کودکان جلوگیری می‌کند از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودکی که در سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفتند ما توانستیم اختلالات را در این کودکان شناسایی کنیم و با مداخلات به هنگام مانند تجویز عینک و سایر اقدامات از معلولیت این کودکان جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در سال سال ۱۴۰۱ از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودکی که مورد غربالگری قرار گرفتند ۱۹۶۸۹ کودک با مشکل آمبلیوپی و ۶۵ هزار کودک با سایر اختلالات شناسایی شده‌اند که درخصوص این کودکان اقدامات درمانی آغاز شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، درباره طرح دمانس گفت: طرح غربالگری و پروتکل تشخیص دمانس که بر اساس پروتکل مندرج در سند ملی دمانس است، از بهمن سال گذشته در دو استان قزوین و یزد به صورت پایلوت آغاز شده است. در این طرح تعداد بسیار زیادی از روانشناسان آموزش‌های لازم را فراگرفته و در پایگاه‌هایی که در نظر گرفته شده مستقر می‌شوند و براساس آموزش‌هایی که فراگرفته طرح غربالگری دمانس را اجرا می‌کنند. آدرس این پایگاه‌ها نیز در سامانه استانی ادارات بهزیستی این دو استان قرار داده شده است.

صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: سالمندانی که ۶۰ تا ۷۵ساله جامعه هدف این طرح هستند. که با مراجعه به این پایگاه‌ها و تست‌هایی که از آن‌ها گرفته می‌شود غربالگری می‌شوند. در صورتی که پاسخ تست‌ها به احتیاج به پیگیری بیشتری داشته باشند به پزشکان آموزش دیده‌ای که از متخصصان مغز و اعصاب و طب سالمندی هستند ارجاع می‌شوند. پروتکل تشخیص دمانس نیز براساس همان پروتکلی است که تدوین شده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح در حال حاضر سازمانی با ما همکاری نمی‌کند اما امیدواریم بتوانیم از بیمه سلامت برای پوشش هزینه‌های آزمایشات و اقدامات پاراکلینکی استفاده کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره طرح آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: این طرح در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان هستند انجام شده است و در سال جاری نیز در بسیاری از استان‌ها ادارات استانی بهزیستی با ادارات استانی آموزش و پرورش هماهنگی در این خصوص داشته‌اند. انشالله امسال هم در نیمه دوم سال آموزش دانش آموزان از سرگرفته می‌شود و همچنین برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز