خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح برنامه اتصال بیمارستان‌‌ها به خطوط مترو/ ۳ بیمارستان در اولویت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۲۹۱

معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیحاتی درباره روند اتصال بیمارستان‌ها به خطوط مترو ارائه کرد.

«محمد حسن فصیح» معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اتصال مترو به بیمارستان‌های مهم پایتخت گفت: این موضوع از ابتدای امر مصوبه‌ای بوده است که معاونت تدوین تنقیح و انتشار قوانین و مقررات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۳ شهریور سال ۹۵ در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه عنوان این مصوبه راهبردهای برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطرار در مترو و فضاهای زیر سطحی است، ادامه داد: این موضوع که در شهریورماه سال ۹۵ تصویب شده در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۹۵ توسط شورای وقت شهر تهران مورد پیگیری و تصویب و در دستور کار قرار می‌گیرد، اما به هر دلیلی که مربوط به گذشته است برابر اختلاف نظرها و مشکلات و مباحث اعتباری و… مدتی این مصوبه پیگیری و پس از آن از دستور کار خارج شده است و در مصوبات اجرا نشده باقی مانده است و کسی پیگیر این موضوع نبوده است.

معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: از سال گذشته که معاونت پدافند غیرعامل در سازمان مدیریت بحران اجرایی  و معاونت پدافند با دو اداره راه اندازی شد، بحث زیرسطحی را به معاونت پدافند واگذار کرده است. یعنی موضوعات کمیته زیرسطحی شهر تهران در معاونت پدافند غیرعامل بررسی می‌شود. ما در این معاونت هر مصوبه اجرا نشده قدیمی را بررسی می‌کنیم، در کنار برنامه‌های خودمان به نوبت این مصوبات را به جریان می‌اندازیم و یکی از این مصوبات نیز مصوبه اتصال بیمارستان‌ها به ایستگاه‌های مترو بود.

فصیح خاطرنشان کرد: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و جلسات مقدماتی را درخصوص اجرای کار برگزار کردیم. بعد از اینکه با بخش‌های مختلف که در خصوص اجرای این مصوبه باید با ما همکاری داشته باشند هماهنگ شدیم، یک سری موضوعات نقدینگی نیز مطرح بود که با پیگیری آقای نصیری رییس سازمان و مساعدت شهرداری تهران تسهیل‌گری زیادی در آن صورت گرفت و موقعیتی ایجاد شد که ما بتوانیم این مصوبه را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به تعداد بیمارستان‌هایی که در این مصوبه قرار داشته، گفت: از گذشته ۱۱ بیمارستان برای اتصال مطرح بوده است، البته ما در حال بررسی این بیمارستان‌ها هستیم. این بررسی‌ها نیز براساس چند شاخص انجام می‌شود، اول اینکه این اتصال چند تخت را در اختیار این مصوبه قرار می‌دهد. همچنین ایستگاههای ما از نظر شرایط اتصال چقدر فاصله با بیمارستان دارد و چه میزان هزینه ایجاد می‌کند. همچنین کدهای ارتفاعی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی از ایستگاههای ما فاصله کمی با بیمارستان دارند، اما سطح ارتفاعی این ایستگاه با بیمارستان متفاوت است و رمپ‌هایی که برای اتصال نصب می‌شود، باید استاندارد ۱۵ درصد برای حمل و نقل آمبولانس و غیره را داشته باشد. این اختلاف ارتفاع ممکن است باعث شود کار با بیمارستانی که فاصله کمی با ایستگاه مترو دارد سخت‌تر کند. از همین رو بیمارستان‌ها را مورد بازنگری قرار می‌دهیم.

معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام اسامی این ۱۱ بیمارستان تصریح کرد: بیمارستان‌های حضرت رسول اکرم (ص)، میلاد، فیروزآبادی، امام خمینی، شریعتی، شهدای تجریش، سینا، بعثت، گلستان و بقیت الله بیمارستان‌هایی است که در مصوبه اولیه قرار بود به ایستگاه‌های مترو متصل شود. در بررسی اولیه‌ای که انجام دادیم با همکاران مترو و ارتش، سپاه، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران جلساتی را برگزار کرده و به عنوان اولویت یک به سه گزینه رسیده‌ایم. بیمارستان بعثت که تحت نظر ارتش جمهوری اسلامی است، بیمارستان میلاد که تحت دانشگاه علوم پزشکی ایران است و بیمارستان امام خمینی که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران است، سه گزینه‌ای است که در اولویت اول ما در این برنامه قرار دارد.

فصیح خاطرنشان کرد: ضمن مساعدت‌های ویژه‌ای که از سوی ارگان‌ها و دانشگاه و بیمارستان‌ها در حال انجام است، ما گزینه دیگری را در کنار بیمارستان‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم یعنی به جز ایستگاه مترو که قرار است به بیمارستان‌ها متصل شود ما گزینه پایانه‌های مترو به بیمارستان‌ها را نیز در دستور کار قرار داده ایم. در گذشته فقط قرار بود در فضای زیرسطحی کار کنیم، اما الان از معابر قابل بهره برداری در زمان بحران از پایانه‌های روی زمین نیز مواردی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در خصوص بیمارستان امام خمینی جلسات ثابتی برای اتصال این بیمارستان به ایستگاه مترو مدافعان سلامت در حال برگزاری است. همچنین اولین جلسه مدیریتی برای اتصال بیمارستان میلاد به ایستگاه برج میلاد تشکیل و جلسه هماهنگی با مدیران بیمارستان بعثت را نیز برگزار کرده‌ایم و توافق اولیه صورت گرفته است تا بیمارستان بعثت از طریق معابر روی سطحی که در زمان بحران اختصاصی می‌شود به پایانه کلاهدوز که نزدیکترین پایانه به بیمارستان بعثت است وصل شود.

معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اتصال پایانه‌ها به بیمارستان‌ها برای زمان بحران گفت: اتصال پایانه‌ها این مزیت را دارد که پایانه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم که به صورتی احداث شده‌اند که بجای یک قطار به چند ده قطار متصل می‌شوند و همچنین فضاهایی در این پایانه‌ها وجود دارد که در زمان بحران می‌توانیم بیمارستان صحرایی در آنجا ایجاد کرده و در ابتدا در زمان طلایی مصدومان در آنجا درمان شده و بعد از طریق معبر یا تونل به بیمارستان متصل شود.

فصیح خاطرنشان کرد: این سه بیمارستان اولویت کاری ما در امسال است و هر سه در دستور کار قرار گرفته است. ما امیدواریم این سه بیمارستان با روند مثبتی که در پیش دارد به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه فقط در زمان بحران مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: براساس اعلام نیاز حوزه بهداشت در مسیر سیاستگذاری آن‌ها ما حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز