خبرگزاری کار ایران

احیای یک محله در تهران پس از نیم‌قرن/ افزایش بافت فرسوده در پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۶۴۵

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از موافقت کمیسیون ماده ۵ با تغییر طرح توسعه محله نفر آباد با هدف احیاء این محله خبر داد.

به گزارش ایلنا، بنا براعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی با اشاره به تصمیمات جدید کمیسیون ماده پنج در خصوص تغییر در طرح‌هایی که منجر به فریز شدن محلات شده است، گفت: متاسفانه بخشی از طرح هایی که از دهه‌های گذشته برای برخی محلات مصوب شده، نه تنها اجرایی نشده‌اند بلکه موجب قفل شدن و در پی آن فرسودگی این محلات شده‌اند، لذا کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران در این دوره با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که دارد، بازشناسی تعارضات این پروژه ها را با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان آغاز کرده است.

وی ادامه داد: گلاب دره، اسلام آباد، کن، حصارک، نفرآباد و ... از جمله محلاتی هستند که طرح‌های آن ها مورد بازنگری قرار گرفته و هم اکنون محله نفرآباد پس از ۵۰ سال از فریز خارج شده و  احیاء می‌شود.

صارمی افزود: این تصمیمات صرفا مربوط به محلات نبوده و شامل طرح‌های تعریض برخی خیابان‌ها نیز می‌شود. ما در تهران حدود ۱۰۰ خیابان داریم که از زمان تصویب طرح جامع ۱۳۴۹ ملزم به عقب نشینی هستند و اکنون که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم از کل آن ها، پنج درصد هم محقق نشده است و باید گفت که مردم در این طرح‌ها گروگان گرفته شده‌اند، این در حالی است که در تحولات تکنولوژی، امروز تاکید شده که شهر باید در مقیاس انسانی باشد.

معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به تغییر شاخص‌های شناسایی بافت‌های فرسوده، گفت: با تصویب این تغییرات بافت فرسوده تهران از ۴۵۰۰ هکتار به حدود شش هزار هکتار افزایش یافت. هرچند از ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده حدود دو هزار هکتار بازسازی شده بود اما به دلیل کاهش آمار صدور پروانه در دهه ۹۰ و توقف نسبی ساخت و ساز در تهران، شاهد افزایش فرسودگی در پایتخت هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: با تغییرات کمیسیون ماده ۵ از سال گذشته تاکنون، صدور پروانه ساختمانی در پایتخت ۸۰ درصد افزایش یافته که بیشترین تعداد صدور پروانه نیز مربوط به محلات دارای بافت فرسوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز