خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط‌زیست:

حفاظت دولتی از عرصه‌های طبیعی باید کم‌رنگ‌تر شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۴۷۳

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، بخش قابل توجهی از حفاظت در عرصه‌های طبیعی توسط تشکل‌های مردمی و ذی‌نفعان صورت می‌گیرد و می‌بایست حفاظت دولتی کم‌رنگ‌تر شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، دومین نشست تخصصی مدیران کل حفاظت محیط‌زیست منطقه ۲ کشور با محوریت مباحث محیط‌زیست طبیعی در منطقه حفاظت‌شده الموت شرقی استان قزوین برگزار شد.

در این گردهمایی که با محوریت مباحث محیط‌زیست طبیعی کشور با حضور حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیران ستادی دفاتر تخصصی معاونت یادشده، مشاورین معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان، نماینده حوزه ریاست سازمان، مدیران کل  حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و البرز و همچنین معاون و رؤسای ادارات طبیعی و مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان قزوین برگزار شد، ابتدا سعیده خضیر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر خم و خیر مقدم، گزارشی از مناطق تحت مدیریت استان قزوین و منطقه حفاظت‌شده الموت شرقی ارائه داد.

وی در این خصوص گفت: رفع چالش‌ها و مشکلات موجود در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست با مشارکت مردم و ایجاد کسب و کارهای محیط‌زیستی، راهکار اساسی حفاظت مستمر و پایدار در این مناطق است. 

در ادامه، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، پس از تبریک اعیاد قربان و غدیر، در مورد اصلاح و بازنگری مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست، ارائه طرح توجیهی مناسب و محکمه‌پسند، تهیه نقشه‌های دقیق مناطق چهارگانه و طرح‌های هادی روستاهای داخل مناطق را الزامی دانست و گفت: موضوع طبیعت‌گردی در مناطق چهارگانه محیط‌زیست در قالب طرح مدیریت مناطق از ابزارهای مهم حفاظت است.

وی افزود: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، بخش قابل توجهی از حفاظت در عرصه‌های طبیعی توسط تشکل‌های مردمی و ذی‌نفعان صورت می‌گیرد و می‌بایست حفاظت دولتی کم‌رنگ‌تر شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: حفاظت از زیستگاه‌ها و تلاش برای پیشگیری از ایجاد تخریب در مناطق غیرحفاظت‌شده باید در اولویت پیگیری‌های عملیاتی ادارات کل استان‌ها قرار گیرد. توجه به کریدورهای حیات وحش دوچندان شود تا بتوان پیوستگی اکولوژیکی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان را حفظ کرد و این مناطق را از جزیره‌ای شدن نجات داد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات و خدمات پیشکسوتان عرصه حفاظت از محیط‌زیست، اعلام کرد: جمع‌آوری اسناد، مدارک، دست‌نوشته‌ها و گزارشات پیشینیان محیط‌زیست کشور در دستور کار سازمان قرار گرفته است و از ادارات کل استان‌ها نیز می‌خواهیم دراین زمینه اهتمام داشته باشند.

سپس مدیران کل استان‌های حاضر در نشست به ارائه گزارش مشکلات مناطق تحت مدیریت، نظرات و پیشنهادات پرداختند و رهنمودها، پاسخ‌ها و دستورات لازم توسط معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست را شنیدند.

در ادامه نشست، تجربیات موفق مدیران کل در زمینه مشارکت در حفاطت و استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف از جمله سمن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشاورین و مدیران دفاتر تخصصی معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان نیز  در این نشست، روش‌ها و برنامه‌های مدرن و مناسب در زمینه حفاظت از مناطق چهارگانه را ارائه داده و به نقطه نظرات حاضرین پاسخ دادند.

لازم به ذکر است که مدیران کل حفاظت محیط‌زیست ۱۸ استان کشور نیز از طریق ویدئوکنفرانس در جمع‌بندی نشست حضور یافتند و نقطه نظرات خود را به سمع و نظر حاضرین رساندند. 

در انتها، از قاضی دادگاه شهر «معلم‌کلایه» در منطقه حفاظت‌شده الموت شرقی به دلیل همکاری مناسب، حمایت از محیط‌بانان منطقه و صدور آرای قطعی در برخورد با متخلفین توسط معاون محیط‌زیست و تنوع زیستی سازمان تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز