خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

اولویت شورای ششم حفظ و گسترش باغات تهران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۲۷۰

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اولویت شورای ششم بر حفاظت و گسترش باغات پایتخت، از بررسی لایحه باغات در کمیسیون شهرسازی شورا خبر داد و گفت: کمیسیون هنوز به هیچ جمع‌بندی درباره ضابطه ساخت‌وساز در باغات نرسیده است، اما قانونی مصوب نخواهد شد که نتیجه آن ضربه به باغات باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی عباسی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به موضوع باغات تهران پرداخت و گفت: در دهه ۷۰ با سیاست شهرداری تهران برای ساخت‌وساز در باغات بدون رعایت اصول لازم مواجه شدیم و اجازه ساخت‌وساز در بیش از ۷۰ درصد باغات داده می‌شد. اما شورای شهر سوم به سمتی رفت که این رهاشدگی و هجمه به سمت باغات را کاهش دهد و مصوب کرد که ساخت‌وساز در ۳۰ درصد باغات می‌تواند رخ دهد و این فضا باید حفظ شود. این قانون کارکرد خودش را در دوره خود داشت و جلوی بی‌ضابطه‌گی را در این زمینه گرفت. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: در شورای پنجم ضابطه ساخت‌وساز در ۱۵ درصد سطح باغات مصوب شد و این مساله را پایه سیاست‌گذاری‌ها گذاشته‌ایم، البته شورای شهر ششم هنوز به هیچ جمع‌بندی درباره ضابطه ساخت‌وساز در باغ‌ها نرسیده است. اولویت ما در دوره ششم حفاظت و گسترش باغات تهران است و قانونی مصوب نخواهد شد که نتیجه آن ضربه به باغات باشد. 

عباسی درباره بررسی لایحه شهرداری تهران به شورای شهر درباره ساخت‌وساز در باغات گفت: لایحه پیشنهادی به شورای ششم را کمک به حفظ باغات نمی‌دانم، به همین دلیل هنوز در حال بررسی این لایحه در کمیسیون و در حال بررسی نظرات کارشناسان این حوزه هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانه فضای سبز در شهر تهران گفت: حفاظت از درختان و توسعه فضای سبز رویکرد شورای شهر است، در ابتدای دهه ۶۰ سرانه فضای سبز یک متر مربع بود، ولی امروز ۱۶ و نیم متر مربع برای هر نفر فضای سبز داریم. 

عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساخت‌وساز‌ها در کن گفت: ما در کن ساخت‌وساز بلندمرتبه در باغات نداریم، در تهران با دوره‌هایی مواجه بودیم که ۷۵ روستا داشتیم، ولی هم‌اکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ روستا داریم، ما اشتباهی داشتیم که در ضابطه ساخت‌وساز در باغات که ۳۰ درصد بود و نتیجه خودش را داشت باید در طول زمان آن را اصلاح می‌کردیم، ما زمین‌ها و باغاتی داریم که ارزشمند هستند و به هیچ وجه نباید مورد ساخت‌وساز قرار بگیرند، ولی برخی از زمین‌ها هستند که امکان ساخت دارند. 

وی افزود: برای حفاظت باغات خرمالوی کن برنامه‌ریزی شده است، ولی در ادوار گذشته برخی تعاونی‌ها به این باغات دست‌اندازی کرده بودند که چون از مسیر قانونی و به دلیل کج‌سلیقگی پیش رفته بودند، نمی‌توان با آن‌ها برخورد کرد. 

عباسی همچنین درباره درآمد شهرداری از محل قطع درختان گفت: اگر به هر دلیلی درختی قطع شود، جریمه آن در حساب خاصی قرار می‌گیرد و در مسیر حفاظت باغات تهران هزینه می‌شود، ولی هیچ درختی در تهران قطع نمی‌شود و اگر افراد یا خود شهرداری درختی را بی‌دلیل قطع کنند، باید خودشان درخت کاری کنند، در همین دوره نیز شهرداری هم برای قطع درختان هزینه پرداخت کرده و هم درخت به جای آن‌ها کاشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز