خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سردار منتظرالمهدی؛

شگفتی قلم در چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۵۹۲

همه ما بر خود می‌بالیم که در بین خود انبوه صاحب قلم داریم که ارزش قلم را می‌دانند و با قلم زیبا و ستودنی خویش برای جامعه تولید دانایی و امنیت و امید می‌کنند و آینده‌ای سرشار از شور و شعف و شادابی برایمان ترسیم می‌نمایند.

به گزارش ایلنا، سردار سعید منتظر المهدی، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا در یادداشتی نوشت: اگرچه در وصف قلم و صاحبانش سخن بسیار گفته‌اند، اما به گمانم  پدیده قلم از چنان شکوه و عظمتی برخوردار است که هر چه در باب آن «قلم‌فرسایی» نماییم، کم گفته‌ایم. همه بیش و کم می‌دانیم اگر قلم نبود، ما امروزه از میراث گران‌سنگ فرهنگ و ذخیره انسان‌ساز تمدن و دانش در حال افزایش برخوردار نبودیم. از آن مهمتر، اگر قلم و اهل قلم نبودند، امروزه نشانی از نام ملت‌ها نبود و به‌درستی گفته‌اند:

«در دفتر زمانه فتد نامش از قلم/ هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت» 

و ما چه مسروریم که حتی پیش از زمانی که صنعت چاپ اختراع شود و دانش و قلم از انحصار خارج گردد و همگانی شود، صاحبانِ صاحب‌قلمی داشته‌ایم که ارزش و شکوه قلم را به‌درستی فهم کرده‌اند و با قلم‌فرسایی و خلق آثار شگفت‌انگیز و ماندگار خود، نام این دیارِ کهن را جاودانه ساخته‌اند و برایمان تاریخ و تمدن و فرهنگی به ودیعه گذاشته‌اند که همواره از سرچشمه زلال آن روانمان را طراوت می‌بخشیم و جانمان را جانی تازه ارزانی می‌داریم. 

آری ما فردوسیِ حماسه‌سرا داشته ایم که با «شاهنامه» و سروده‌های حماسی‌اش، همچون «ایلیاد و ادیسه هومر»، میراثی سرشار از شور و نشاط و سلحشوری، پیشِ رویمان نهاده است و زبانمان را از هر گزندی مصون داشته است. سعدی شیرین‌سخن را داشته‌ایم که با خلقِ «گلستان و بوستان»، بوستانی پرطراوت از شعر و شعور را برایمان به ارمغان آورده است؛ او زبان  ما را غنا بخشیده است و فهم انسانی ما را دوچندان ساخته است، درست همان‌گونه که «ویلیام شکسپیر» با هملت و رومئو و ژولیت، فهم و درک بشری را وسعت بخشیده است.

در تاریخ معاصرمان نیز صاحب‌قلمانی پرشمار داشته‌ایم که قلم را ارج نهاده‌اند و هر یک به گونه‌ای «ذهنِ» جویای دانایی ما را فراخ‌تر از پیش نموده‌اند؛ استاد مطهری با آثار گوناگونش درک اجتماعی  ما را گسترش داده و بینش مذهبی ما را به روز نموده است. جلال آل احمد با «مدیر مدرسه»اش لطافت روح ما را فرونی بخشیده است و با «خَسی در میقات»اش ما را با خود به یک سفر معنوی می‌برد. نادر ابراهیمی با «یک عاشقانه آرام»، در وادی پرراز و رمز عشق قلم زده است و همانند علی‌محمد افغانی در «شوهر آهو خانم» ، غبار از حس زیباشناختی درونمان زدوده است و ظرفیت همدلی امان را دوچندان نموده است.

همچنین کم نیستند صاحبان قلمی که به برکت قلم توانا و خزانه ذهنی فراخ خویش حماسه هشت سال جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده‌اند و هر یک ابعادی از عظمت مقاومت مردم این دیار را جاودانه نموده‌اند؛ احمد محمود در «زمین سوخته» روزهای نخست یورش دشمن را قلمی نموده است و  خانم حسینی در «کتابِ دا» از مقاومت و تاب آوری و رنج گروهی از آنانی که رنج بردند تا ما رنج نبریم، را برایمان ترسیم نموده است.

باری، اینان و انبوه صاحبانِ قلمِ دیگری، با قلم زیبای خویش همچون لئو تولستوی در «جنگ و صلح»، عظمتِ از جان گذشتگی و انسجام و همدلیِ مردم ایران عزیز را به رخ دنیا کشیده‌اند و نشان داده‌اند که چه سان با قلم می‌توان بزرگی یک ملت را فریاد زد.

و اینک نیز همه ما بر خود می‌بالیم که در بین خود انبوه صاحب قلم داریم که ارزش قلم را می‌دانند و با قلم زیبا و ستودنی خویش برای جامعه تولید دانایی و امنیت و امید می‌کنند و آینده‌ای سرشار از شور و شعف و شادابی برایمان ترسیم می‌نمایند.

 من از طرف مجموعه فرماندهی انتظامی کشور، «روز قلم» را به همه اهالی قلم و عقل و خرد و اندیشه کشورمان تبریک عرض نموده و به همه آنان دستمریزاد می‌گویم که با قلم خویش قلب ما را مملو از آرامش می‌سازند و ذهن ما را پر از واژگان نیکو می‌نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز