خبرگزاری کار ایران

بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه لامونوسف مسکو از دانشگاه تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۰۱۳

جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده‌جغرافیای دانشگاه‌ دولتی لامونوسف مسکو کشور روسیه از دانشگاه تبریز بازدید کردند.

به گزارش ایلنا از روابط‌عمومی وزارت علوم، در این بازدید نوزده نفر از اساتید و دانشجویان دانشکده‌جغرافیای دانشگاه لامونوسف مسکو کشور روسیه با حضور در دانشگاه‌تبریز با ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دانشکده‌برنامه ریزی و علوم محیطی، کتابخانه‌مرکزی و موزه موسسه تاریخ و فرهنگ‌ایران آشنا شدند. 

سابقه طولانی همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ورسیه

بهروز ساری‌صراف، رئیس دانشکده‌برنامه ریزی و علوم محیطی پیش از بازدید از این دانشکده و در نشستی با اساتید و دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه دولتی لامونوسف گفت: دانشگاه‌تبریز، از لحاظ قدمت دومین دانشگاه ایران است که با داشتن بیش از ۲۴ هزار دانشجو و ۸۰۰ نفر عضوهیات‌علمی و همچنین مراکزپژوهشی متعدد، به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر در تولید علم و فناوری در منطقه و دنیا مطرح است که با توجه به این ظرفیت‌ها، آماده توسعه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های دنیا و به خصوص با دانشگاه‌های کشور روسیه است. 

وی در ادامه افزود: روسا و مسئولان دانشگاه‌های دو کشور با بازنگری و اصلاح برخی مقررات و آئین نامه‌ها می‌توانند به توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف شتاب بیشتری بدهند. 

رئیس دانشکده برنامه‌ریزی و علوم‌محیطی دانشگاه تبریز، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سابقه همکاری‌های مشترک دو ملت اظهار داشت: در گذشته تاریخ شهرتبریز از سوی یکی از نویسندگان کشور روسیه نوشته شده وهمچنین امروز در شهر تبریز ساختمان‌ها و کلیساهایی وجود دارند که معمار و سازنده آن‌ها از روسیه بوده اند. 

وی در پایان با اشاره به تاریخچه و ظرفیت‌های دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی گفت: جغرافیا از رشته‌های بسیار قدیمی دانشگاه‌تبریز است و دارای قدمتی همزمان با تاسیس این دانشگاه است، که در حال حاضر با ۵ گروه آموزشی آب و هواشناسی، زئومورفولوژی، برنامه‌ریزی‌شهری، برنامه‌ریزی روستایی و سنجش از دور و GIS فعال است. 

عزم جدی دوطرف برای عملیاتی‌سازی تفاهم نامه‌های قبلی

سعید شجاعی، مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه‌تبریز نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌های این دانشگاه و برنامه راهبردی آن برای توسعه همکاری با دانشگاه‌های دنیا اشاره کرد و گفت: دانشگاه تبریز دومین دانشگاه مهم قدیمی کشور بعد از دانشگاه تهران است که در رتبه بندی‌های جهانی رتبه‌های بسیار خوبی دارد و در بعضی از رشته‌های موضوعی، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دنیا قرار دارد. 

وی با معرفی دانشکده‌ها و امکانات موجود دانشگاه تبریز، آمادگی کامل این دانشگاه برای اجرای برنامه تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه مهم لومونوسف را اعلام کرد. 

شجاعی در ادامه یادآور شد: حضوراساتید و دانشجویان کشور روسیه بعد از سفراخیر رئیس‌دانشگاه‌تبریز به دانشگاه لومونوسف، نشان دهنده عزم جدی دوطرف برای عملیاتی‌سازی تفاهم‌های صورت گرفته در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور در روسیه است. 

وی در ادامه به تشریح برخی همکاری‌های دانشگاه تبریز با دانشگاه‌های کشور روسیه از جمله دانشگاه لومونوسف، دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه فنی سامارا و سایر دانشگاه‌های روسیه اشاره کرد و یادآور شد: در آینده نزدیک نیز هیاتی از دانشگاه فنی سامارا برای گسترش همکاری‌ها به دانشگاه تبریز خواهند آمد. 

ایران، کشور بسیار زیبائی است

سیمون پاولیوک، استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه دولتی لامونوسف مسکو کشور روسیه نیز در این نشست با اشاره به اهداف سفر دانشجویان و اساتید این دانشکده به کشور ایران و دانشگاه‌تبریز گفت: ایران، کشور بسیار زیبائی است و به همین خاطر تا به حال۹بار به ایران سفر کرده است، اولین سفرش نیز ۲۰ سال قبل بوده است و از آنجائی که ایران را از قبل می‌شناخته، تصمیم می‌گیرد دانشجویانش نیز برای دیدن این زیبائی‌ها، سفری به ایران داشته باشند. 

وی در ادامه با بیان اینکه سفر به شهر تبریز نیز سفری رویائی برای این گروه بوده است، تصریح کرد: دانشکده‌جغرافیای دانشگاه‌دولتی مسکو از پانزده گروه آموزشی تشکیل یافته‌است و گروه و دپارتمان جغرافیای‌انسانی از سال دوم تحصیلی، برای دانشجویان خود را به صورت دوره‌ای سفر به کشورهای خارجی دارند تا دانشجویان از نزدیک با مردم و جغرافیا و آداب و رسوم آن کشورها آشنا شوند. 

جغرافیای بسیار متنوع و بی‌نظیر ایران انسان را مسحور می‌کند

در ادامه این نشست دو نفر از دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه‌لامونوسف مسکو هم درباره سفرشان به ایران و به خصوص دانشگاه‌تبریز صحبت کردند و به این مورد اشاره داشتند که به ادعای برخی اروپائی‌ها، ایران، کشور عجیبی است، ولی ما خواستیم خودمان از نزدیک و واقع بینانه‌تر با ایران آشنا شویم و متوجه شدیم که ایران صرفاً تهران نیست و شهرهای آباد بسیاری با مردمان بسیار مهمان نواز ومهربان دارد و جغرافیای بسیار متنوع و بی‌نظیرش انسان را مسحور می‌کند. 

به گفته این دانشجویان ایران، کشوری با کوه‌های سر به فلک کشیده با دامنه‌های خرم و سر سبز و پر از گل است و توصیف زیبای آن‌ها بر این واقعیت صحه می‌گذارد که سرزمین ایران طبیعت زیبا و مردمان مهربانی دارد. 

دانشجویان دانشگاه لامونوسف، تبریز را شهری بسیار زیبا و مدرن دیده بودند و دانشگاه آن را به لحاظ محوطه، ساختمان‌ها و امکانات و توانایی‌های علمی آموزشی، کم نظیر توصیف کردند. 

گفتنی است پس از این نشست صمیمی، بازدید از بخش‌های مختلف دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی که شامل کتابخانه، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های زئومورفولوژی و سنجش از دور و GIS بود و همچنین بازدید از کتابخانه‌مرکزی دانشگاه تبریز و موزه موسسه تاریخ و فرهنگ‌ایران از دیگر برنامه‌های اساتید و دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه‌دولتی لامونوسف مسکو کشور روسیه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز