خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی نخستین هنرستان محیط‌بانی در شمال کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۱۲۹

تفاهم‌نامه راه‌اندازی نخستین هنرستان رشته محیط‌بانی در شمال کشور به امضای مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران و مدیرکل آموزش و پرورش استان رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، ضیاءالدین الماسی، رئیس مرکز آموزش و تربیت محیط‌بانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر لزوم آموزش محیط‌بانان گفت: اکنون محیط‌زیست به کارمند نیاز ندارد و با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ نظام آموزشی به دنبال تربیت کارمند نیست.

وی با بیان این که نظام آموزش باید در جهت پیشرفت و رشد دستگاه‌های اجرایی باشد، افزود: در ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش‌های مهارتی مورد توجه قرار گرفت تا فرد در نظام آموزشی به نحو کاربردی تربیت شود.

الماسی تصریح کرد: در رشته محیط‌بانی متناسب با نیاز سازمان‌ها دانش‌آموز جذب می‌شود و آموزش‌های هدف‌دار متناسب با نیاز کار آموزش داده می‌شود و افراد در فضای گردشگری، منابع طبیعی، محیط‌زیست، امداد و نجات و هلال احمر فرصت اشتغال می‌یابند.

رئیس مرکز آموزش و تربیت محیط‌بانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف گسترش دانش محیط‌زیستی و تامین نیروی اجرایی کارآمد، با به‌کارگیری پهپاد‌ها و فناوری‌های نوین به سمت هوشمند شدن گام بر می‌دارد و آموزش‌های جدید نیز بر همین مبنا انجام می‌شود.

الماسی همچنین گفت: در مازندران براساس اعلام نیاز دو اداره آموزش و پرورش و محیط‌زیست، نیازمندی آموزشی در رشته محیط‌بانی احصا شده است. به همین منظور، در صورت موفقیت دانش‌آموزان در دوره‌های آموزشی، با ورود محیط‌زیست فرآیند جذب نیز در نظر گرفته می‌شود. در این هنرستان محیط‌زیست به لحاظ فنی و آموزشی در کنار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

عطاءالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران نیز در این مراسم گفت: یکی از اهدافی که محیط‌بانی دنبال می‌کند، امور آموزشی است و محیط‌بانان به صورت ضابط قضایی می‌توانند آموزش لازم را ببینند.

وی یکی از ضعف‌ها را نبود آموزش‌های پایه‌ای در میان محیط‌بانان برشمرد و تصریح کرد: به دنبال این هستیم که محیط‌بان با عشق طبیعت و کار در شرایط سخت فعالیت محیط‌بانی را انجام دهد.

وی راه‌اندازی هنرستان محیط‌بانی را یکی از اقدامات اساسی برای توسعه فعالیت‌های محیط‌زیستی عنوان کرد و گفت: ۱۵ دانش‌آموز از اول مهر امسال در مرکز هنرستان شهید بهشتی ساری در رشته محیط‌بانی تحصیل خواهند کرد.

کاویان با تاکید بر این که اقدامات کارگاهی و امکانات فنی دو نهاد آموزش و پرورش و محیط‌زیست در این هنرستان در کنار هم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تربیت نیروی ماهر محیط‌بانی از اهداف راه‌اندازی رشته هنرستانی محیط‌بانی است.

حسین کمالی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه رشته محیط‌بانی در شمال کشور گفت: محیط‌زیست در جهت توسعه و آبادانی در اختیار بشر قرار گرفته است و محیط‌بانان در جهت حفاظت از محیط‌زیست کار جهادی انجام می‌دهند.

وی با بیان این که آموزش و پرورش در انتقال ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه و فراهم آوردن بستر‌ها اهداف راهبردی را برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: در سند تحول دانش‌آموز باید در موقعیت‌های مختلف مهارت آموزی را کسب کند.

وی با تاکید بر این که دانش‌آموز باید یاد بگیرد در حراست از محیط‌زیست، طبیعت و حیوانات کوشش کند، افزود: مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در حوزه منابع طبیعی اهمیت دارد و آموزش و پرورش به دنبال راه‌اندازی مدارس در کنار کارخانجات است.

کمالی با تاکید بر این که زمینه همکاری محتوایی و آموزشی در آموزش و پرورش مهیاست، تصریح کرد: با طراحی درست رشته محیط‌بانی، از سال‌های آینده می‌توان تعداد دانش آموزان بیشتری را وارد این رشته کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تفاهم‌نامه اجرایی رشته محیط‌بانی را گامی در توسعه همکاری‌های رشته‌های فنی با محیط زیست دانست و گفت: یاد گرفتن مهارت توأم با دانش و طی مسیر دانشگاهی در رشته فنی و حرفه‌ای و در نظر گرفتن چشم‌انداز‌های اشتغال، عامل محرک در ادامه تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز