خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛‌

در سفر عضو شورا به اسپانیا از هیچ‌‌ پروژه‌ای بازدید نشد/ انتقاد از منتشر نشدن هزینه سفرهای خارجی مدیریت شهری

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۸۷۴

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه دوره ششم شورا، پس از استماع گزارش رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری پایتخت در خصوص سفرهای خارجی دوره ششم مدیریت شهری، تذکراتی را در این زمینه ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا پس از استماع گزارش عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران درباره سفرهای خارجی کارکنان در دوره ششم مدیریت شهری گفت: گزارشاتی که پس از انجام سفرهای خارجی توسط شرکت‌کنندگان در سفر ارائه می‌شود، حاوی اطلاعات تخصصی و عملیاتی نیست، تنها نمی‌توان به گزارش خبری و تصویری اکتفا کرد و باید به صورت تخصصی گزارش ارائه شود.

وی افزود: برای مثال یکی از اعضای شورا به اسپانیا سفر کرد، اما هیچ سوالی پرسیده نشد که ایشان از چند پروژه شهری بازدید کرده و چه اقداماتی صورت گرفته است؛ تا جایی که بنده اطلاع دارم، از هیچ پروژه‌ای در این سفر بازدید نشد.

هزینه برخی سفرهای خارجی برای ما بار قیامتی دارد

عضو شهر تهران با بیان این که باید خروجی و نتایج سفرها در گزارشات ارائه شود، تاکید کرد: برخی سفرها بدون حضور مقامات شهری انجام می‌شود و با حضور حداکثری نیروهای روابط‌عمومی صورت می‌گیرد؛ عمدتا از هفت نفری که در سفرها حضور دارند، اغلب نیروهای روابط‌عمومی هستند، در حالی که باید متخصصینی حضور داشته باشند که بتوان از توان آنها استفاده کرد.

کاشانی به حضور ۶ نفر در سفر به کازان روسیه پرداخت و گفت برای مثال نمایشگاهی در عراق برگزار شد و کشور سوریه و ترکیه در آن حضور نداشتند، ولی ما در این نمایشگاه حضور داشتیم؛ تنها شخصی که از عراق دعوت شد، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری بود، اما افراد دیگری نیز در این سفر حضور داشتند. هزینه برخی سفرهای خارجی برای ما بار قیامتی دارد و باید بازگشتی برای مردم داشته باشد.

باید تاکید جدی بر ارائه گزارشات سفرهای خارجی و انتقال تجارب وجود داشته باشد

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر این که تلاش شده است سفرها چه در دوره گذشته و چه امروز به نتیجه منتج شود، اظهار داشت: سفر یک ضرورت و ابزار دیپلماسی است و باید به یک نتیجه برای مدیریت شهری تبدیل شود. سفرهای خارجی در برخی موارد برای نیاز نمایندگان و مدیران برای این سفرهاست و در برخی موارد نیز سفرها به حضور این افراد نیاز دارند.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از تفریح و تفرج در سفرهای خارجی عنوان کرد: باید کمیته سفرهای خارجی تاکید جدی بر ارائه گزارشات سفرها و انتقال تجارب داشته باشد تا شاهد تبدیل گزارشات به سود در فعالیت‌های شهری باشیم. همچنین گزارشات سفرها باید بررسی شود تا افرادی که حضور آنها در سفرها ضرورتی نداشته، اما در سفر حضور داشته‌اند، در لیست سیاه قرار بگیرند.

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان این که شهرداری باید در سفرهای خارجی مسیری را طی کند که شورا در جریان قرار گیرد، گفت: به اعتقاد من حضور در مجامعی که در تهران نمایندگی دارند اولویت بالاتری دارد، هر چند ممکن است نشست‌های ادواری این مجامع در دیگر کشورها برگزار شود.

اگر سفرها برای انتقال تجربه و دانش انجام شود، مطلوب است

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز گفت: برای شهری که سالانه چند ده هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها هزینه می‌کند، اگر بدون استفاده از تجارب موفق دنیا و سیاست‌های منجر به ارتقای کیفیت شود، عمل کنیم و ناآگاه باشیم، نتایج چندانی نخواهد داشت؛ بنابراین اگر سفرها برای کسب تجربه و انتقال دانش انجام شود، مطلوب است، اما اگر زنگ تفریح مدیران باشد، به آن ایراد خواهیم گرفت.

وی افزود: در خصوص ضرورت سفرها باید توضیح داده شود و باید مشخص شود که در کشورهایی که سفر کردیم، چه اهداف و ضرورت‌هایی وجود داشته است.

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز که در کمیته سفرهای خارجی عضویت دارد، اظهار داشت: در اوایل کار از هر چهار یا پنج درخواست سفر مطرح‌شده به همراه آقای فروزنده تقریبا با بیشتر آن مخالف بودیم و همکاران ما متوجه شدند که کمیته سفرهای خارجی به‌راحتی با سفرها موافقت نمی‌کند.

وی افزود: در برخی موارد سفرهایی با محوریت مدیریت بحران و آتش‌نشانی مطرح می‌شود که ضرورت انجام آن جای بحث ندارد و روی تعداد افراد حاضر بحث صورت می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: درباره تعداد حاضران در سفرها و تعداد روزهای سفر در کمیته سفرهای خارجی، بحث و مراقبت انجام می‌شود و گزارش مکتوب هر سفر نیز دریافت می‌شود و در جلسات بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد‌. همان‌طور که گفته شد، در اولین سفرها تعداد همکاران مرکز ارتباطات زیاد بود که کاهش یافت.

وی با بیان این که افرادی باسد به سفرها بروند که حضور آنها ارزش افزوده داشته باشد، گفت: این که یک نفر در سفر حضور یابد و مترجمی نیز در کنار او راهی سفر شود، هزینه‌بر است؛ لذا انتخاب افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.

با پیشرفت تکنولوژی، نیازی نیست همه پروژه‌ها را از نزدیک ببینیم

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر این که نتایج و دستاوردها باید از قبل از انجام سفرهای خارجی مشخص شود، گفت: گزارشات ارائه‌شده در این خصوص باید آماری باشد. خانم شمس‌احسان نیز پس از سفر به اسپانیا، گزارش خوبی را از این سفر به ما ارائه دادند که گزارشی محتوایی بود و از این موضوع تشکر می‌کنیم.

وی با بیان این که پیشرفت تکنولوژی ضرورتی را که حتما باید همه پروژه‌ها را از نزدیک ببینیم، از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: این که برویم و ببینیم که چگونه عمل کردند، می‌تواند موجب شود تا به راحتی از سراسر دنیا تجربیات را جمع‌آوری کرد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان این که شرکت در جلسات به صورت آنلاین اتفاق خوبی است، اظهار کرد: نیازی به حضور فیزیکی و صرف هزینه هنگفت در برخی سفرها نیست. یکی از مواردی که نسبت به آن انتقاد وجود دارد، عدم انتشار میزان هزینه سفرهای خارجی است و اگر این اعداد منتشر شود، شاید برخی اعضای شورا با بعضی سفرها مخالفت کنند.

وی با بیان این که دستاوردهای سفرهای خارجی منتشر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که هزینه هدررفت نبوده است؛ شهرهایی مثل مشهد این گزارشات را ارائه می‌دهند و در تهران نیز باید ارائه شود. همچنین باید توجه داشت که با اتصال وب‌سرویسی می‌توان سامانه سفرهای خارجی را به سامانه شفافیت متصل کرد تا مشکل بارگذاری اطلاعات حل شود.

در دهه ۹۰ به دلیل گشایش‌های بین‌المللی سفرهای بیشتری انجام می‌شد

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با انتقاد از آماری بودن گزارش ارائه‌شده درباره سفرهای خارجی توسط رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران گفت: انتظار ما این بود که این گزارش کیفی‌تر باشد. آمار سفرها در دهه ۹۰ و سال ۱۴۰۰ قابل مقایسه نیست؛ چراکه در دهه ۹۰ شاهد گشایش‌های بین‌المللی بودیم و از هر کشوری به‌راحتی ویزا می‌گرفتیم و در آن زمان آتش‌نشانان را به لندن اعزام کردیم، اما امروز تحریم‌ها زیاد است و امکان چنین سفرهایی وجود ندارد، لذا مقایسه اشتباه است.

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران تاکید کرد: ضرورت و خروجی سفرهای خارجی باید در گزارشات لحاظ شود. بنده ۱۰ سال در کمیته سفرهای خارجی حضور داشتم و تاکید داشتیم که باید در حضور مدیران حداکثر سخت‌گیری لحاظ شود، اما برای کارشناسان این سخت‌گیری را نداشتیم، چون تخصصی بود؛ مدیران یا برای کنفرانس‌ها و یا برای نمایشگاه‌ها می‌رفتند، گزارش خاصی ارائه نمی‌دادند.

وی در پایان تصریح کرد: ما هیچ ایرادی به سفرهایی که خروجی داشته باشند، نمی‌گیریم و اگر یک سفر ضرورت و خروجی داشته باشد، حتما از آن حمایت خواهیم کرد و الزاما باید اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز