خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

واحدهای فناور باید ۴ برابر میزان فعلی شود/ در آینده به ۳۰۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور می‌رسیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۸۲۹

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: قرار است در آینده به ۳۰۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور برسیم و برای دستیابی به این هدف، شرکت‌های دانش بنیان و فناور ما باید به چهار برابر میزان فعلی که در حال حاضر ۱۲ هزار شرکت است، برسند.

«امید رضایی فر» سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد رشد کمی شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر پارک‌های علمی و فناوری و صدور مجوز برای راه‌اندازی این شرکت‌ها بیان کرد: هیچ محدودیتی برای افزایش شرکت‌های دانش بنیان و فناور در پارک‌های علم و فناوری کشور وجود ندارد، البته متناسب با قوانین موجود و تعریف شده مجوزهای لازم صادر می‌شود. ما قرار است در آینده به ۳۰۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور برسیم و برای دستیابی به این هدف، شرکت‌های دانش بنیان و فناور ما باید به چهار برابر میزان فعلی که در حال حاضر ۱۲ هزار شرکت است، برسند. بنابراین طبیعی است که به صورت پیوسته و کارشناسی شده شرکت‌هایی به مجموعه شرکت‌های ما افزوده شود. 

رضایی فر در ادامه در مورد چالش‌های پیش رو برای افزایش کمی شرکت‌ها، تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز ما بحث زیرساخت‌های استقرار واحدهای فناور در پارک هاست که در استان‌های مختلف در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد. قانون جهش تولید به استانداری‌ها وظایفی را در همین راستا محول کرده و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز باید ظرفیت‌های غیرفعال خود را به پارک‌های علم و فناوری برای استقرار واحدهای فناور اختصاص دهند، اما متاسفانه امروز کمتر شاهد تعامل و استقبال از اختصاص ظرفیت از سوی دستگاه‌های مختلف هستیم، در حالی که لازم است این مسئله به موقع تقویت و رسیدگی شود. 

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با تاکید بر توسعه زیرساخت‌ها یعنی ساختمان و زمین کافی که از جمله موارد مورد نیاز برای پیشبرد کار شرکت‌های فناور محسوب می‌شود، عنوان کرد: در واقع اصل زیرساخت‌های مورد نیاز ما فیزیکی است. معمولا دستگاه‌های اجرایی تا به حال تمایل زیادی به این حوزه نشان نداده‌اند، اما ظرفیت‌هایی که این حوزه می‌تواند حداقل در ایجاد فضای نوآوری و مجموعه‌های دانشی و تاثیر آن ایجاد کند، بر عملکرد دستگاه‌ها اثر می‌گذارد. شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیان این قابلیت را دارند که بسترهای مرتبط با حیطه عملکردی یک دستگاه را به وجود آورند و در این روند به کمک پارک‌ها و شرکت‌های فناور هم خودشان رشد کنند و هم در نهایت شرکت‌های دانش بنیان توانمندتر شوند. 

مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم افزود: همچنین وجود ظرفیت مختص به شرکت‌های فناور و دانش بنیان کمک می‌کند تا دستگاه اجرایی که تعامل خوبی با فضای فناوری برقرار کرده‌اند، شاهد نفوذ علم و دانش در ابعاد مختلف باشند. در حقیقت پس از مدتی، سیستم‌های دولتی و اجرایی با رشد علمی و دانشی چشمگیری مواجه می‌شوند، اما در حال حاضر چون آگاهی کافی نسبت به این مزایای تعامل دو سویه وجود ندارد، استقبال از ظرفیت دهی برای ایجاد فضاهای فناورانه کم است. حتی با قوانینی که وجود دارد، همچنان در بخش‌هایی شاهد عدم تمایل دستگاه‌ها برای تعامل و ایجاد ظرفیت‌های مربوط به فضاهای دانش بنیان و فناوری هستیم. 

رضایی فر در خصوص پیگیری بحث مالکیت فکری در پارک‌های علم و فناوری نیز اینطور توضیح داد: در همین روزهای اخیر جلسه‌ای با مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه‌ی قوه قضاییه داشتیم و قرار است تعاملات جدیدی در این حوزه تعریف شود و یکی از محورهای تعاملات، بر پایه نقش جدیدی خواهد بود که به این حوزه و نیازمندی‌های شهر هوشمند اعطا می‌کنیم و باید نقش جدی را برای سازمان مالکیت فکری تعریف کنیم که این کار را هم کرده‌ایم و منتظریم این اقدامات به صورت جدی‌تر از سمت مجموعه‌های سازمان مالکیت فکری نیز صورت بگیرد. 

مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم در پایان یادآور شد: در حال حاضر دفاتر مالکیت فکری در پارک‌های علم و فناوری یا به صورت مستقیم یا در قالب همکاری فعالیت دارند و این موضوع به عنوان یکی از ویژگی‌های مورد تشویق و حمایت وزارت علوم مطرح است و مجموعه‌های داخل پارک‌های علم و فناوری می‌توانند از امکانات این دفاتر در جهت حقوق مادی و معنوی فناوران و فعالان حوزه نوآوری بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز