خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط‌زیست استان:

شورشدن آب در سمنان پدیده‌ای مشهود است/ آسیب پیشروی کویر به سمت شمال

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۵۴۴

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: پیشروی کویر از جنوب و شورشدن آب به دلیل گرایش به سمت شمال، ٢ آسیب جدی زیست‌محیطی استان است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، بهرامعلی ظاهری ضمن اعلام مطلب فوق افزود: از مهمترین مسائل استان‌هایمناطق بیابانی، خشک و نیمه‌خشک کشور کمبود آب است که استان سمنان نیز با این مساله مواجه است.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری همیشه رهنمودهایی درباره مصرف بهینه داشته‌اند که این مساله باید در مورد آب بیشتر مورد توجه باشد، ابراز داشت: حدود ٨٠ تا ٨۵ درصد منبع تامین آب در استان از سفره‌های آب زیرزمینی است و طی سال‌ها برداشت از این منابع زیرزمینی افزایش یافته و افت سطح آبهای زیرزمینی را به همراه داشته است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، میزان افت آب‌های زیرزمینی این استان به دلیل برداشت‌های بی‌رویه تا ٣٠٠ و ٣۵٠ متر رسیده که جای تامل دارد.

ظاهری در این خصوص گفت: گرایش آب در استان سمنان که به سمت جنوب بود به سمت شمال تغییر کرده است که این روند باعث شورشدن آب می‌شود و در حال حاضر شورشدن آب در استان سمنان پدیده‌ای مشهود است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: خشک شدن زمین‌ها و فرونشست سرزمینی به همراه کاهش علوفه مرتعی و پیشروی کویر به سمت شمال، از عوارض برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

وی بر استفاده از پساب در مدیریت مصرف آب تاکید و اضافه کرد: استفاده از پساب خروجی از مصارف مختلف باید بازچرخانی شود و برای فضای سبز به جای آب برداشتی از آب تصفیه‌شده و بازچرخانی‌شده استفاده شود که این مساله هنوز محقق نشده و توسط دستگاه‌های مرتبط نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان در منطقه‌ای نیست که بارش قابل توجه داشته باشد، گفت: این میزان میانگین ١٢٠ میلیمتر است که در سال‌های اخیر حتی به این رقم نرسیده است و با توجه به این مسائل و مشکلات جدی در حوزه کمبود آب، باید دغدغه جدی در بین مردم و مسئولان شکل بگیرد.

ظاهری بر تغییر الگوی کشت کشاورزی و استفاده از گونه های بومی تاکید کرد و گفت: باید از کشت گونه‌های آب‌بر در استان سمنان پرهیز شود. رعایت الگوی مصرف از سوی مردم باید مدنظر باشد تا استان از عواقب شدیدتر کم‌آبی و پدیده بیابان‌زایی در آینده در امان بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز