خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

توضیح درباره علت تاخیر در خروج برخی گله‌های دام از زیستگاه یوزپلنگ/ دامداران متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۲۳۷

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ضمن ارائه توضیح درباره علت تاخیر برخی گله‌های دام در خروج از مرتع توران به عنوان زیستگاه اصلی یوزپلنگ آسیایی گفت: صورت‌جلسه تخلف معدود دامدارانی که بعد از تاریخ تعیین‌شده توسط شورای عشایری استان سمنان از منطقه توران خارج شدند، به ثبت رسیده است و این افراد به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که براساس مصوبات شورای عشایری استان سمنان قرار بود تا ۳۰ فروردین، تمام دامداران این استان، گله‌های دام خود را از مراتع پارک ملی توران که مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در سطح جهان محسوب می‌شود، خارج کنند، اما اخیرا تصاویری در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده است مبنی بر این که حداقل تا روز ۱۲ اردیبهشت، تعدادی گله دام همراه با سگ‌های گله خود در زیستگاه یوزپلنگ حضور داشته‌اند. این در حالی است که معمولا از دهم اردیبهشت‌ماه به بعد، فصل زایمان یوزها فرا می‌رسد و حضور دام و سگ گله خطرات متعددی را برای توله‌های یوز به همراه دارد. 

این اتفاق اما در حالی رخ داده است که اساسا تاریخ خروج دام از منطقه توران در سامانه‌های عرفی مرتع‌داری بین ۱۵ تا ۲۰ فروردین درج شده است، اما امسال شورای عشایری استان سمنان به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی این استان و حساسیت ویژه‌ای که روی مراتع ییلاقی آن وجود دارد، برای این که گله‌های دام زودتر از موعد وارد مراتع ییلاقی نشوند، زمان حضور دام در مراتع قشلاقی استان سمنان را تا ۳۰ فروردین تمدید کرد. در این میان منطقه توران نیز که یکی از معدود زیستگاه‌های زادآور باقیمانده یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود، جزو مراتع قشلاقی استان سمنان است که قرار بود تا ۳۰ فروردین گله‌های دام به طور کامل از آن خارج شوند. 

عمده دامداران در تاریخ تعیین‌شده توسط شورای عشایری از توران خارج شدند 

در همین راستا از بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان درباره تصاویر منتشرشده پیرامون حضور گله‌های دام در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در زمان بعد از تاریخ تعیین‌شده توسط شورای عشایری استان برای خروج دام از این منطقه سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: امسال عمده دامداران در همان تاریخ تعیین‌شده توسط شورای عشایری استان سمنان از منطقه توران خارج شدند و فقط تعداد کمی از آنها با این توجیه که خودروهای مربوط به انتقال دام‌هایشان دیر به منطقه رسیده است، چند روزی با تاخیر از مرتع توران خارج شدند که البته تخلف این افراد را ثبت و آنها را به دستگاه قضایی معرفی کردیم. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: اکنون هیچ دامداری در منطقه توران حضور ندارد و تمام دامداران گله‌های خود را به مراتع ییلاقی استان برده‌اند و هر کسی که می‌خواهد، می‌تواند به منطقه برود و در این زمینه مستندسازی کند. البته تعدادی از گله‌های دام که مربوط به خود روستاهای اطراف منطقه توران هستند، هنوز در منطقه مانده‌اند، چراکه دامداران این روستاها براساس پروانه‌هایی که دارند، می‌توانند همچنان گله‌های خود را در منطقه توران نگه دارند، ولی تمام گله‌هایی که همه ساله ییلاق و قشلاق می‌کنند و در زمان قشلاق از مرتع توران استفاده می‌کنند، در حال حاضر از این مرتع خارج شده‌اند. 

وی افزود: امسال بیشتر دامداران طبق تاریخ درج‌شده در پروانه‌های دامداری خودشان، از مرتع توران خارج شدند، اما برخی دامداران به بهانه‌های مختلف خواستند که زمان بیشتری را در منطقه بمانند که ما به آنها تذکر دادیم که هیچ بهانه‌ای برای ما پذیرفتنی نیست و باید حتما در تاریخ تعیین‌شده توسط شورای عشایری استان سمنان از مرتع توران خارج شوند، ولی بازهم تعداد کمی از دامداران چند روزی بیشتر از این تاریخ، گله‌های خود را در منطقه نگه داشتند که ما صورت‌جلسه تخلف این افراد را ثبت کردیم و آن را برای دستگاه قضایی فرستادیم. البته در حال حاضر این دامداران نیز از مرتع توران خارج شده‌اند. 

برنامه‌ریزی برای افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و چراغ‌های روشنایی در کریدور عبور یوز 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان درباره آخرین وضعیت اجرای برنامه‌های مربوط به ایمن‌سازی جاده میامی – سبزوار به عنوان کریدور اصلی عبور یوزپلنگ آسیایی در حاشیه پارک ملی توران که تاکنون چند مورد تلفات یوز بر اثر تصادف با خوردوهای عبوری در‌ آن به ثبت رسیده است نیز توضیح داد: حدود یک ماه پیش نمایندگان سازمان محیط‌زیست، وزارت راه، وزارت نیرو، پلیس راه، استانداری، اداره راه و شهرسازی و محیط‌زیست استان سمنان از این جاده بازدید میدانی انجام دادند و در آن جلسه مقرر شد که چراغ‌های روشنایی طول مسیر جاده و دوربین‌های کنترل سرعت موجود در آن افزایش پیدا کند. اکنون نیز بررسی‌های میدانی برای جانمایی چراغ‌ها و دوربین‌های جدید در دست اقدام است و مکاتبات لازم در این زمینه نیز انجام شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: عملی شدن اقدامات لازم برای ایمن‌سازی محور میامی – سبزوار به عزمی ملی نیاز دارد و باید اعتباراتی ویژه در سطوح کلان کشور به این مساله اختصاص پیدا کند. در این زمینه، علاوه بر لزوم فنس‌کشی بخش‌هایی از جاده میامی – سبزوار، اقداماتی نظیر نصب دوربین‌های مقایسه‌ای کنترل سرعت و افزایش تعداد تابلوهای راهنمایی و رانندگانی با هدف کاهش سرعت خودروهای عبوری و همچنین نصب چراغ‌های بیشتر در طول جاده برای افزایش روشنایی مسیر در طول شب از جمله مهمترین اقداماتی است که برنامه‌ریزی برای اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز