خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر دادگستری:

در حال تهیه لایحه «مصادره و مدیریت اموال نامشروع و ناشی از فساد» هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۱۰۷

معاون وزیر دادگستری از تهیه لایحه‌ای تحت عنوان لایحه مصادره و مدیریت اموال نامشروع و ناشی از فساد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید علی کاظمی معاون وزیر دادگستری در اولین جشنواره ۸ فرمان مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه این سند یک سند عادی نیست بلکه یک سند جریان ساز راهبردی است که آثار آن سالیان سال باقی خواهند ماند، گفت: این سند هم به فساد کلان توجه دارد و فساد خرد را در نظر می گیرد. در مقطعی ما به فسادهای خرد توجه می کردیم مانند رشوه اما در قرآن به فساد کبیر اشاره می شود فساد کبیر اعتماد مردم را از بین می برد و در عین حال قرآن از فساد خرد به سیات تعبیر می کند که انجام آن باعث بروز مشکلات در جامعه می شود. در یک مقطعی  ما به مبارزه با فساد روی آوردیم و به جرایم ناشی از فساد توجه داشتیم. در این سند اعتماد مردم مورد توجه قرار گرفته است سرمایه مادی و سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی به عنوان بیت المال مسلمین در نظر گرفته شده و هر کسی به آن تعدی کند قطعا مفسد است. در واقع فساد کبیر جایی است که سرمایه اجتماعی را نشانه می گیرد.

معاون وزیر دادگستری گفت: در این سند تعریف وسیع تری از فساد می شود و وضعیت مطلوب مطرح می شود. باید توجه کنیم که مبارزه با فساد در انحصار دولت و قاضی نیست بلکه مبارزه با فساد با حمایت مردمی آغار می شود و باید فضایی ایجاد شود که در داخل آن فساد ایجاد نشود و این موارد در این سند آمده است.

وی ادامه داد: در انتهای سند موضوع برخورد با ام الفساد مطرح شده است. مبارزه با فساد یک قطب نما است و نقشه راه است و این جشنواره قرار است مردم را در مبارزه با فساد شریک کند.

او با اشاره به حضور ایران در کنوانسیون مبارزه با فساد گفت: ما به کنوانسیون مبارزه با فساد پیوستیم و آن را یک موضوع تحمیلی به خودمان نمی دانیم. مرجع ملی این کنوانسیون در وزارت دادگستری است. یکی از اهداف ما این است که در مسیر تحقق این سند از ظرفیت های بین المللی نیز استفاده کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در حال تهیه لایحه ای تحت عنوان لایحه مصادره و مدیریت اموال ناشی از فساد هستیم.باید سعی کنیم جریان های مالی و عواید ناشی از فساد را از بین ببریم. اجازه خرج کردن ندهیم رد گیری و مصادره کنیم. پیش نویس اولیه این لایحه آماده شده است و به زودی جلسات مربوط به آن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شاخص های ارزیابی با فساد آماده شده است و با همکاری سازمان بازرسی آن را انجام خواهیم داد. دربحث خلاءهای حقوقی نیز اقداماتی انجام شده است ما تمام توان خود را برای انجام این کارها خواهیم گذاشت و امیدواریم فرهنگ ضد فساد در کشور تولید شود و جامعه ضد فساد و دولت ضد فساد داشته باشیم تا به الگوی جامعه آرمانی نزدیک شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز