خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

اختصاص ۹ هزار میلیارد به سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدهی‌هایشان به مراکز درمانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۴۰۴

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۹ هزار میلیارد به سازمان‌های بیمه گر تخصیص داده شد تا بدهی خود به مراکز درمانی را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه ای که محصول تولید شده دو گام بزرگ تولید و عرضه را به دنبال دارد.وی ادامه داد: تولید همت شرکت ها است اما معمولا شرکتها در عرضه گاها با مشکلاتی مواجه هستند یکی از وظایف ما حمایت از این شر‌کت های دانش بنیان است.

وی ادامه داد: البته ما در عرضه دخالتی نمی کنیم اما این شرکت‌ها از آنجا که دانش بنیان هستند حسب دستور مقام معظم رهبری از آنها حمایت خواهیم کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیش از ۸۰ شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان غذا دارو و تجهیزات در این نمایشگاه حاضر هستند و فردا ده صبح با حضور مقامات کشور افتتاح خواهد شد و روز سه شنبه مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد تا هم افزایی با دستگاه‌های مرتبط و صنعت و سرمایه گذاران انجام شود.

رییس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از این نشست گفت: امسال با توجه به حذف ارز ترجیحی امکان صادرات بیشتری وجود دارد.ما پتانسیل دو میلیون دلار صادرات در حوزه دارو داشتیم در زمان ارز ترجیحی به ۵۰ تا ۶۰ میلیون کاهش پیدا کرده بود اما امیدواریم در سال آینده دوباره به همان ۲۰۰ میلیون دلار برسیم.

محمدی گفت: اما هدف ما تأمین پایدار دارو برای داخل کشور است و بعد از آن صادرات را در نظر می‌گیریم اگر شرکت‌ها در این زمینه فعالیت کنند و بازار را ایجاد کنند در خارج از کشور خودشان بهتر می توانند اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ما دو محدودیت در صادرات داریم اول در دسترس بودن بازار و دیگری پرداخت یارانه برای دارو است. امسال ما کمبودهای زیادی را تجربه کردیم که اینها برای صادرات محدودیت ایجاد می کند اگر بازار ایجاد شود اما در ادامه خلل در آن ایجاد شود بازار از دست می رود با توجه به اینکه در سال آینده مشکل ارز ترجیحی را نداریم امیدواریم بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که نیاز ما را از تکنولوژی وارداتی رفع کند و ارز بری را کاهش دهد. طبیعتا ریسک بازار در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر است و بیشترین کمک را به ما همین شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. چراکه هم در تولید و هم در صادرات به ما کمک می کنند و کاهش وابستگی را برای ما به همراه دارند.

محمدی درباره نامه سندیکای صاحبان صنایع گفت: یکی از مشکلات ما عدم تامین نقدینگی و سرمایه در گردش صنایع بود. بخشی از نقدینگی و بخشی از طریق تسهیلات ارزی و بخشی توسط پرداخت مطالبات بود که متاسفانه پرداخت مطالبات انجام نشده بود حدود دو هفته گذشته ۹ هزار میلیارد به سازمان‌های بیمه گر تخصیص داده شد تا سازمان های بیمه گر بدهی خود را به مراکز درمانی پرداخت و مراکز درمانی به شرکت‌های دارویی پرداخت‌ کنند البته دفعه قبل ۸ هزار میلیارد به صورت مستقیم به شرکت‌های دارویی پرداخت شد و این چرخه وجود نداشت و ما امیدواریم به زودی این پرداختها انجام شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تعرفه حق فنی داروخانه ها از قلم افتاده بود اما نمایندگان در کمیسیون بهداشت به ما قول داده اند که این مشکل را رفع کنند و ما امیدواریم این موضوع تصویب شده و این مشکل هم رفع شود.

وی درباره اعلام تخلفات دارویی گفت: هر تخلف را به ۱۹۰ اطلاع داده یا به صورت حضوری به معاونتهای غذا و دارو مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کرده و به سرعت رسیدگی می‌شود.

او درباره فاصله ارز آزاد و نیمایی گفت: ما به این موضوع اختلاف داریم که نباید اختلاف بین ارز آزادی ارز نیمایی یا همان ارز ترجیحی داشته باشیم. اخیرا ارز مبادله ای نیز آمده است که قیمت آن حدود ۳۶ الی ۳۷ هزار تومان است تلاش ما این است که این فاصله به حداقل برسد و پیشنهاد ما این بود که هر ۶ ماه این فاصله را اصلاح کنند و امیدواریم این کار انجام شود تا از فساد هم جلوگیری شود. ارز نیمایی هم باید عرضه شود و مدتی به مشکل خورده بود که قول داده اند از امروز رفع شود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: بودجه دارو در طرح دارویار نشان دار است اما چون ذیل تبصره ۱۴ و هدفمندی است اعتباری در آن نیست اما حسب دستور رئیس جمهور جابجایی در بودجه شده که این اعتبار پرداخت شود.

وی ادامه داد: یک سری اقلام که از کالاهای اساسی نیستند ما حوزه آرایشی و بهداشتی ارز مبادله ای برای آنها پرداخت شود البته هنوز درخصوص موارد به اجماع نرسیده اند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: دارو نباید برای مردم گران شود یعنی سازمان‌های بیمه گر باید به گونه ای پوشش داشته باشند که برای بیمار قیمت دارو افزایش نداشته باشد.

وی ادامه داد: اعتبار ۶۹ هزار میلیارد اگر فقط برای دارو باشد کافی است اما این اعتبار برای دارو شیر خشک و تجهیزات هم هست پیشنهاد ما ۱۰۵ همت بود و اگر این اعتبار تامین نشود ما با مشکل مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز