خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

در برنامه هفتم توسعه، طرح‌های آبخیزداری بزرگ مقیاس می‌شوند/ برنامه کاشت یک میلیارد نهال قابل راستی‌آزمایی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۰۶۹

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که این سازمان برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال را با صداقت تمام و راستی‌آزمایی در طول مراحل اجرای کار اجرا خواهد کرد، گفت: سند مردمی‌سازی و مشارکتی کردن کارهای آبخیزداری رو به اتمام است و به‌زودی به شورای عالی جنگل ارائه خواهد شد. پس از نهایی شدن این سند بخش قابل توجه اقدامات خود در زمینه آبخیزداری را مردمی خواهیم کرد، زیرا قطعا در برنامه هفتم توسعه، برای بزرگ‌مقیاس کردن طرح‌های آبخیزداری تکالیفی به سازمان منابع طبیعی ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی روز جنگلبان و جان‌نثاران منابع طبیعی که با مشارکت تشکل محیط‌زیستی «جمعیت حامیان زمین» و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سالن اجتماعات سازمان منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به آمار شهدا و جانبازان یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: تا کنون 37 نفر در راه حفظ جنگل‌ها و دیگر عرصه‌های طبیعی کشور جان خود را از دست داده و 450 تن نیز مجروح شده‌اند.

وی افزود: 22 نفر از 37 نفری که تا کنون در راه حفظ جنگل‌ها جان خود را از دست داده‌اند، نیروهای سازمان منابع طبیعی و 15 نفر نیروی مردمی بوده‌اند. 

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: تا امروز دو نفر از تمام این افراد در بنیاد شهید به عنوان شهید شناخته شده‌اند و چهار تن نیز به عنوان جانباز محسوب می‌شوند. البته پرونده‌های دیگری هم باز است و تلاش خواهیم کرد تا برای باقی این شهدا برنامه‌ریزی کنیم تا به حقوق خود برسند. 

فعالیت نزدیک 13 هزار نیروی شرکتی، رسمی و قرارداری در سازمان منابع طبیعی 

نوبخت در ادامه اظهارات خود با بیان این که اکنون در شصتمین سال قانون ملی شدن جنگل‌ها قرار داریم، گفت: اگر اسناد مملکت را بگردیم، هیچ‌کجا نمی‌توانیم پیدا کنیم که عرصه‌های منابع طبیعی ما خصوصی بوده باشد. از سوی دیگر دین اسلام عرصه‌های ملی را جزو انفال اعلام کرده‌ است، بنابراین حفظ این عرصه‌ها هم از جنبه شرعی و هم قانونی وظیفه ما را به عنوان متولیان سنگین‌تر می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: حفظ و حراست از منابع طبیعی جز با عشق و علاقه نیروهای این مجموعه میسر نیست. اکنون نیز 12 هزار و 780 نیرو شرکتی، رسمی و قراردادی در 420 شهرستان و 648 سرجنگلبانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال فعالیت‌ هستند.

وی با تاکید بر اهمیت مردمی‌سازی فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وزیر محترم جهاد کشاورزی در شورای معاونان وزارتخانه بر مشارکتی کردن کارها تاکید کرده است. سند مردمی‌سازی و مشارکتی کردن کارهای آبخیزداری رو به اتمام است و به‌زودی به شورای عالی جنگل ارائه خواهد شد. پس از نهایی شدن این سند بخش قابل توجه اقدامات خود در زمینه آبخیزداری را مردمی خواهیم کرد، زیرا قطعا در برنامه هفتم توسعه، برای بزرگ‌مقیاس کردن طرح‌های آبخیزداری تکالیفی به سازمان منابع طبیعی ارائه خواهد شد. 

سازمان منابع طبیعی، مدیر راهبری پنجره واحد مدیریت زمین است 

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ضوابط اجرایی «پنجره واحد مدیریت زمین» توضیح داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان مدیر راهبری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین انتخاب شده است. اکنون دو ماه فرصت داریم تا این سامانه را با سایر دستگاه‌های کشور - که متولی زمین هستند - به سامان برسانیم؛ در چنین شرایطی، مردم برای دریافت مجوز صرفا باید به یک سامانه رجوع کنند و این امر نیز به مردمی‌سازی کمک می‌کند. 

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه تاکید کرد: بخش مدیریتی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین کمبود نیروی ما را جبران می‌کند، به‌طوری که تصاویر از سوی ماهواره به دستگاه متولی ارسال می‌شود و اگر جایی پوششی وجود داشته باشد، اما در تصویر دوم آن پوشش حذف شده باشد، هشداری به اداره کل و سرجنگلبانی داده می‌شود. این مساله همچنین به هوشمندسازی حفاظت از منابع طبیعی و زمین‌هایی که جزو انفال محسوب می‌شوند، کمک خواهد کرد. 

برنامه کاشت یک میلیارد نهال براساس دستور رئیس‌جمهور پیش می‌رود 

نوبخت در بخش دیگری از اظهارات خود به دستور رئیس‌جمهور بر ضرورت فعالیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در زمینه حفاظت بیولوژیک نیز اشاره کرد و گفت: در جهت عمل به این دستور ریاست محترم جمهور، کاشت یک میلیارد اصله نهال در دستور کار سازمان منابع طبیعی قرار گرفته است. این دستور به پیشنهاد وزیر محترم جهاد کشاورزی و توسط رئیس‌جمهور به کل دستگاه‌ها صادر شده است و ما هم به عنوان دستگاه متولی باید این مساله را در قالب یک برنامه چهار ساله در سراسر کشور عملیاتی کنیم. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به انتقاداتی که درباره طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال مطرح می‌شود، توضیح داد: برخی عزیزانی که نگران عرصه‌های منابع طبیعی هستند، انتقاداتی را به این پویش مطرح می‌کنند. در پاسخ می‌گویم آیا هیچ‌وقت از خود سوال کرده‌اید که چرا نخست‌وزیر اتیوپی برنامه کاشت بیش از 10 میلیارد درخت را اعلام کرد و سنگاپور برنامه «شهر در طبیعت» را در دستور کار خود قرار داد؟ چرا چین کاشت 70 میلیارد اصله نهال را در دستور کار قرار داده است؟ آیا هیچ‌وقت به‌طور دقیق کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییر اقلیم را مطالعه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این کنوانسیون شورای حکام دارد؟ آیا کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در سازمان ملل را مطالعه کرده‌اید؟

وی در پایان تصریح کرد: ما این طرح مردمی را با کمک مردم، ظرفیت‌های موجود و حمایت اصحاب رسانه و با صداقت تمام و راستی‌آزمایی در طول مراحل اجرای کار شروع کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم و به پایان می‌رسانیم. برای راستی‌آزمایی این طرح، سامانه و وب‌سایتی را در حال بارگذاری داریم و همچنین از ظرفیت تمام سازمان‌های مردم نهاد استفاده خواهیم کرد و به آنها به عنوان افراد حاضر در صحنه ابلاغ خواهیم زد تا نظاره‌گر کار ما باشند. 

گفتنی است؛ عصر امروز آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی روز جنگلبان و جان‌نثاران منابع طبیعی، عصر امروز با حضور سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، حبیب‌الله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور و جمعی از مدیران و پرسنل سازمان منابع طبیعی به همراه تعدادی از فرماندهان و نیروهای یگان جنگلبانی در سالن اجتماعات سازمان منابع طبیعی کشور برگزار شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز