خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

آمار باسوادی کشور به ۹۷ درصد رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۵۰۸

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بیشترین بی سواد در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان است که مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با محوریت سوادآموزی تکلیف محور و مروم پایه صبح امروز ۳۰ آذرماه برگزار شد.عبدی در ابتدای این نشست خبری گفت: در سال ۵۵ جمعیت باسواد ۴۸.۸ درصد جمعیت ایران بود یعنی تقریبا ۴۸ درصد مردم باسواد بودند. این عدد الان ۹۷ درصد برای گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. علاوه بر رشد جمعیت از ۳۶ میلیون نفر به ۸۵ میلیون نفر در حوزه درصدی رشد بزرگی را تجربه کردیم. ما رشد فزاینده جمعیت داشتیم، اما در باسوادی هم رشد خوبی داشتیم.

معاون وزیر گفت: فاصله رشد و فاصله باسوادی مردان و زنان در سال ۵۵ به میزان ۲۳.۴ دهم بود و امروز این فاصله به ۶ درصد رسیده و حدود ۱۷.۵ درصد کاهش یافته است. فاصله سواد شهری و روستایی نیز از ۳۴.۵ به ۱۱ درصد رسیده است.

عبدی با بیان اینکه تلاش مردمی در این رشد نقش داشته افزود: از آموزش دهنده ها و مؤسساتی که با نهضت همکاری دارند، معلمان، بازنشستگان، خیرین و هرکسی که در عناوین مختلف به ما کمک کرد تشکر می کنیم. 

او خاطر‌نشان کرد: باسوادی با توجه به فرمان امام تکلیف است. اگر بخواهیم در مسیر اعتلای ایران اسلامی قدم برداریم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم. نهضت در این امر راه مسدودی نمی بیند. هرتعدادی که بی سواد باشند و هرکجا باشند نهضت تلاش می کند سوادآفرینی کند. نهضت برنامه‌های مختلفی دارد برنامه‌هایی که از منزل تا مدرسه تا مسجد جریان دارد و در خانه و خانواده می توان کلاس تشکیل داد. ما حاضریم کتاب و نوشت افزار و آموزش دهنده رایگان بفرستیم تا جریان نهضت ادامه پیدا کند. از کسانی که جریان های خدماتی و کارخانه دارند تقاضا دارم به ما کمک کنند. دستگاه هایی مانند جهادکشاورزی، زندان‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح و... همه واقعا در رشد امر سواد به ما کمک کرده اند. امروز می توان گفت هیچ بی سوادی وارد نظام وظیفه نمی شود مگر اینکه باسواد بیرون نیاید. در زندان ها هم شرایط تکمیل سواد و سوادآموزی وجود دارد و جهادکشاورزی هم کمک های بزرگی کرده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تاکید کرد: ما سه بخش در سواد داریم؛ سواد پایه، سواد انتقال و تحکیم. سواد پایه همان بی سواد مطلق است و ما می‌خواهیم با رفع بی سوادی مطلق به سمت سواد تابعی برویم که به آن سمت رفته ایم یعنی سوادآموزان آن چیزی را می خوانند که با کار و زندگی و اقتضائات زندگی افراد ارتباط دارد. ما برای همه اصناف، کتاب تابعی چاپ کرده ایم و درحال حاضر ۱۲ جلد کتاب در حوزه زنان و دختران عشایری چاپ کرده ایم. هر بانوی عشایری که می‌خواهد باسوادی شود یا سوادش را تحکیم کند، می تواند این کتاب ها را به عنوان کتاب تقویتی خود داشته باشد.

عبدی افزود: از جامعه علمی و نخبگان کشور درخواست کمک دارم. نهضت سوادآموزی به لحاظ مردمی کار ویژه ای انجام داده است و از نظر دینی و تکلیف، مسیر فوق‌العاده ای را پیش رفته‌ایم و در عرصه بین المللی پیشرو بوده‌ایم و ۶ جایزه بین المللی دریافت کرده‌ایم اما چرا؟ چون نهضت جریان آموزشی غیررسمی است. کشورهای کمی جریان غیررسمی آموزشی دارند که تا این حد پاینده بوده باشد. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نهضت روی مبحث تعریف سواد ایستاده است و تکلیف اول آن در سالهای آینده رفع بی سوادی مطلق است و می‌خواهیم آن را به سرانجام برسانیم و اینجاست که خبرگان سواد و علم باید وسط بیایند تا ببینیم تحکیم سواد به چه شکل خواهد بود. دانشگاهیان باید این موضوع را مطالبه کنند و در تعاریفش کمک کنند.در گام دومی که رهبر انقلاب فرمودند باید روز به روز به سمت تحکیم علم پیش برویم. باید گفتمان سازی و مطالبه‌ گری این امر از سمت جامعه نخبگانی شکل بگیرد. علما، فضلا، حوزویان و نظریه پردازان حوزه دانش باید نقش آفرین باشند.

عبدی گفت: در خواست چهارم را از خبرنگاران دارم. اهالی رسانه به مسائل مهم کشور ضریب می دهند. ما هر اتفاقی را در کشور بررسی کنیم چه خوب چه تلخ ریشه در سواد دارد. جایی می بینیم اغتشاشی رخ داده و می‌بینیم اگر سواد وجود داشت این موضوع راحت‌تر حل می شد. هرجا سواد باشد رشد بیشتر است. به موضوع سرانجام بخشی سواد و گام دوم در سواد ضریب دهید. امروز چقدر از تیترهای روزنامه ها و خبرگزاری‌ها مطالبه سواد دارند؟

او در خصوص برنامه‌های هفته سوادآموزی اظهار کرد: در این هفته دیدار با خانواده های شهدا و یادواره شهدای نهضت در سمنان را خواهیم داشت همچنین تجدید میثاق با امام راحل، جمع بندی و جلسه ای با شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی از برنامه‌های این هفته است که بیش از ۶ سال از این شورا تشکیل نمی‌شد و در این دولت امیدواریم بحث سرانجام یابی بی سوادی مطلق در کشور را جشن می گیریم.

او ادامه داد: بی سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ یک میلیون و ۷۰۹ هزار نفر هستند و نوسوادها که شامل محصلان تا سوم ابتدایی در نهضت سوادآموزی می‌شود، ۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر هستند و در سه سال آینده سرانجام بخشی بی سواد مطلق از برنامه‌های ماست.

عبدی تاکید کرد: ما در برنامه‌های خود مشارکت دستگاهی و فرادستگاهی را خواهیم داشت و می خواهیم دستگاه‌ها نقش پرشتابی ایفا کنند. در حوزه مدرسه محوری فعالیت‌هایی خواهیم داشتیم و طبق سند تحول مدرسه کانون تحول محله است و در حوزه تعلیم و تربیت محله باید نقش ایفا کند. در شورا می خواهیم این الگو را رونمایی کنیم. باید کل ایران را یک مدرسه برای سوادآموزی در نظر بگیریم. همچنین فناوری های نو به ما در امر سوادآموزی کمک خواهد کرد. نهضت دانش آموزی نیز در جریان تعمیق سواد به ما کمک خواهد کرد و ساختارهایی طراحی می‌شود که به کسانی که دسترسی کمتری برای تحصیل دارند، کمک کند.

عبدی در مورد آخرین آمار بیشترین بی سوادی در استان‌ها گفت: آخرین آمار از بی سوادی استان ها براساس آماری است که سازمان آمار داده و بالای ۶ سال را اعلام کرده و ۶ تا ۱۰ سال مربوط به آموزش‌ و پرورش است و زیر نظر ما نیست، اما آنچه ما در اختیار داریم بیشترین بی سواد در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان است که مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. اقتضائات زیست بومی، فرهنگی و اقتصادی در این امر دخیل بوده است. در برخی مناطق زنان وقتی وارد چرخه زندگی می شوند، از تحصیل باز می مانند و  ما تلاش می کنیم سواد آنها را حداقل به پایان ابتدایی برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز