خبرگزاری کار ایران

چالش حوزه سلامت نگاه مدیریتی و نوع حکمرانی است/ نیاز به مردمی سازی سلامت

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۶۴۱

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه پزشکی بر لزوم تغییر نگاه در حوزه حکمرانی سلامت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز پزشک، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد و تبریک روز پزشک، اظهار کرد: توفیقی است برای من که در خدمت شما عزیزانی باشم که در روزهای سخت بیشتر از خانواده‌هایشان کنار مردم هستید.

وی افزود: وقتی در کنار جامعه پزشکی هستم نمی‌توانم از رشادت‌های آنها در  دوران دفاع مقدس چیزی نگویم، شاید بسیاری از افراد درک نکنند که از که سخن می‌گوییم. وقتی یک رزمنده با شجاعت اسلحه بر دوش به مسدان نبرد می‌شتافت، از جمله نگرانی‌ها مجروحیت بود، برخی اوقات امکان تخلیه مجروحین نبود و شاید ساعت‌ها و حتی برخی از روزها تخلیه مجروحین طول می‌کشید.

وی ادامه داد: به سال نکشید که این دغدغه با کمک پزشکان و تیم پزشکی رفع شد و در عملیات‌ها همیشه همراه رزمندگان بودند و در نزدیک‌ترین مکان به خط مقدم مستقر می‌شدند.

وی افزود: در دوران کرونا هم همین جانفشانی‌ها وجود داشت. ما قدردان همه عزیزان جامعه پزشکی هستیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود کشور گفت: آب، جمعیت و اقتصاد سه چالشی هستند که باید به آن رسیدگی شود. وقتی به حوزه جمعیت می‌پردازیم موضوع سلامت خود را نشان می‌دهد. ما امروز در بحث مربوط به هرم جمعیتی، مهاجرت، طول عمر نقش سلامت را می‌بینیم و تاثیرات آن را در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه اقتصاد و مسائل فرهنگی علی‌رغم توانمندی‌ها مشکلاتی داریم اما در دو حوزه توان رقابت داریم نخست در حوزه مسائل دفاعی است و دیگری در حوزه مسائل سلامت و پزشکی است.

وی ادامه داد: چالش ما در حوزه سلامت نوع حکمرانی و نگاه مدیریتی ما در این بخش است. این مساله موجب شده تا برخی اوقات از ظرفیت‌های خود در این حوزه استفاده نکنیم. باید ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم. باید حرکت‌های درمان‌محور را پیشگیری محور کنیم و بهداشت را بر درمان اولویت بخشیم.

رئیس مجلس بیان کرد: در حوزه درمان در جایی مانند تهران بسیار قوی هستیم اما در حوزه بهداشت بسیار دور هستیم. این نشان از حکمرانی ضعیف ما در این حوزه است.

وی تاکید کرد: ما هر روز در حال بیشتر کردن دولتی سازی در حوزه بهداشت هستیم در حالیکه به لحاط اقتصادی و منطقی این غلط بوده و باید مردمی سازی کنیم.

قالیباف بیان کرد: در حوزه توریسم درمانی ظرفیت بسیار بزرگی داریم و از هرجا به آن نگاه می‌کنیم. پر از فایده است اما متاسفانه از آن غفلت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید با هم صحبت کنیم و با گفت‌وگو این مشکلات را حل و فصل کنیم. الان مشکلاتی در حوزه غذا و دارو وجود دارد و به سازمان غذا و دارو نقد داریم، در زمانی که در نیروی انتظامی بودم مشکلاتی در حوزه غذا و دارو در رابطه با قاچاق کالا وجود داشت که متاسفانه برخی از این مشکلات هنوز ادامه دارد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر باید به گرانیگاه سلامت و ارتباط آن با بیمه‌ها است، گفت: ما نیازمند یک حکمرانی خوب و توجه به حوزه بهداشت هستیم و به مسائلی مانند بیمه‌ها را نیز نباید از یاد ببریم.

وی ادامه داد: ما نیازمند شفاف‌سازی، هوشمند سازی و مردمی‌سازی در امور مختلف به ویژه حوزه سلامت داریم تا از مشکلاتی که داریم رها شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز