خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

ارایه خدمات تخصصی روانشناختی و حمایتی به دانش‌آموزان آسیب‌دیده از فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۰۱۵

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از ارایه خدمات تخصصی روانشناختی و حمایتی به دانش‌آموزان آسیب‌دیده از فضای مجازی خبر داد.

«مسعود شکوهی» مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از استفاده از بستر مجازی گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای در دانش آموزان در قالب ساعت درس رسمی و غیررسمی برای حضور سالم در دنیای مجازی، همچنین تهیه و تدوین محتوای آموزشی، مهارتی و روان شناختی برای دانش آموزان تمام دوره‌های تحصیلی جهت آشنایی و ارتقای آگاهی آنان با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی (انواع آسیب‌های فرهنگی، اخلاقی، روانی – اجتماعی، سلامت جسمانی، تحصیلی و…) از جمله اقدامات ماست.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی روانی می‌تواند برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی کمک کننده باشد، گفت: توانمندسازی روانی – اجتماعی و ارایه آموزش‌های مورد نیاز به دانش آموزان جهت بهره گیری مناسب از فضای مجازی و مقابله در برابر تهدیدات احتمالی هم بسیار کارساز است.

شکوهی افزود: انجام غربالگری دانش آموزان براساس ابزارهای روان شناختی برای دستیابی به نیم رخ روانی – اجتماعی آنان با استفاده از سامانه همگام و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزان و همسالان در آموزش‌های ارتقایی و پیشگیرانه برای مصونیت آنان در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی نیز از سایر اقدامات دفتر امور تربیتی است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش والدین در خصوص والدگری صحیح و برقرای ارتباطات موثر در خانواده، انجام نظارت‌های دقیق و برنامه‌ریزی صحیح برای فرزندان جهت‌ بهره گیری مناسب آنان و مدیریت زمان در فضای مجازی و نیز ارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیب‌های فضای مجازی با استفاده از ظرفیت شبکه شاد همچنان در حال انجام و مورد تاکید است.

وی درباره برگزاری کارگاههای آموزشی برای مصون ماندن از آسیب‌های فضای مجازی گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه معلمان، مدیران و مربیان و مشاوران به منظور توانمندسازی آنان برای ارایه آگاهی لازم به دانش آموزان درخصوص بهره‌گیری صحیح از فضای مجازی و ارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیب‌های فضای مجازی یکی دیگر از برنامه‌ها است.

شکوهی گفت: ارایه خدمات تخصصی روان شناختی و حمایتی برای دانش آموزان آسیب دیده از فضای مجازی در هسته‌های مشاوره مناطق و مراکز مشاوره و روان شناختی دانش آموزی و خانواده سراسر کشور به شکل حضوری و غیرحضوری هم موثر خواهد بود.

وی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت شبکه شاد جهت ارایه آموزش‌های صحیح وجذاب برای جذب حداکثری دانش آموزان به فضای آموزشی – تربیتی مجازی، پیش بینی اجرای فعالیت فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان به صورت مجازی بابهره گیری از ظرفیت شبکه شاد، برنامه ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی به دانش آموزان در خصوص راه‌های مقابله با آسیب‌های روانی – اجتماعی در فضای مجازی با بهره گیری از شبکه شاد نیز از اقدامات ماست.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اقدماتی که والدین برای کنترل فرزندان خود جهت پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی باید لحاظ کنند، گفت: بهره گیری والدین از سبک‌های فرزندپروری مناسب که در آن نظارت مناسب ودر حین حال توام با آرامش و متانت حاکم باشد؛ بسیار کارگشاست.

شکوهی گفت: همچنین انجام نظارت‌های دقیق و برنامه‌ریزی صحیح برای فرزندان جهت بهره‌گیری مناسب آنان و مدیریت زمان در فضای مجازی و آشنایی با روش‌های نرم افزاری نظارت بر چگونگی حضور و بهره گیری فرزندان از فضای مجازی هم مهم است.

وی ادامه داد: والدین باید ارتقای سواد رسانه‌ای و دریافت آموزش‌های لازم را در مباحث علمی و رسانه‌ای و ارتقای آگاهی در خصوص آسیب‌های فضای مجازی با استفاده از ظرفیت شبکه شاد در دستور کار داشته باشند. ارتباطات موثر دربین اعضای خانواده و ایجاد فضای همدلانه و توام با نشاط و بدون تنش در منزل برقرار کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: والدین باید موجب تقویت مهارت‌های زندگی و ترغیب دانش آموزان به مسؤلیت‌پذیری در فضای مجازی شوند و با معلم، مشاور و عوامل مدرسه در خصوص چگونگی پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی در ارتباط باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز