خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

از کشورهای پیشرفته جلو افتاده‌ایم/ لزوم شفافیت بنگاه‌های خیریه

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۶۲۸

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمانی دوش به دوش کشورهای پیشرفته پیش می‌رفتیم اما الان از آن‌ها جلو افتاده ایم. در تهران ۹۴ درصد مردم یک دز واکسن را تزریق کردند. کجای دنیا ۹۴ درصد مردم یک دز واکسن زده اند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، «بهرام عین اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش نکوداشت مشارکت‌های اجتماعی حوزه سلامت گفت: کرونا قدرت واقعی ملت‌ها را نشان داد و نشان داد قدرت فقط به داشتن پول، امکانات و تجهیزات نیست. قدرت مربوط به مردم است و اگر ملت در صحنه باشد آن کشور قدرتمند است. 

او افزود: زمانی دوش به دوش کشورهای پیشرفته پیش می‌رفتیم اما الان از آن‌ها جلو افتاده ایم. در تهران ۹۴ درصد مردم یک دز واکسن را تزریق کردند. کجای دنیا ۹۴ درصد مردم یک دز واکسن زده اند؟ میزان واکسیناسیون خود آمریکا ۶۰ درصد بوده است. ما در روز در حدود ۵۰ هزار نفر مراجعه داشتیم. چیزی نزدیک به ۱۵ هزار مورد بستری می کردیم. هشت هزار نفر در آی سی یو و بالای ۷۰۰ مورد مرگ و میر داشتیم. در موج پنجم میزان مراجعه یک دهم مراجعات الان بود اما اکثرا الان مردم بیماری‌های خفیف گرفته اند. ایران قوی یعنی مردم قوی و آمدن مردم به صحنه. 

عین اللهی گفت: امروزه بالای ۲۰۰ نفر مدافع سلامت شهید داشتیم. اینها مواردی است که از نظر اداری ثبت شده اند. در کشور ما یک مریض روی زمین نماند و همه کمک کردند که این بار سنگین برداشته شود. 

او افزود: یکی از هدفهای اصلی ما فراگیر بودن کار خیر است. باید هر کسی در هر سطحی این کار را انجام دهد. همکاران ما در نظام سلامت هم باید کار خیر را در دستور کار خودشان قرار دهند. نباید به این خاطر که مریضی قدرت مالی ندارد روی زمین بماند. اول از همه انتظارم از جامعه پزشکی است که باید در کار خیر پیشقدم باشند. 

عین اللهی با اشاره به لزوم شفافیت خیرین برای حفظ اعتماد مردم گفت: به نام آن‌ها اشاره نمی کنم اما در برخی از بنگاه‌ها کمکهای مردم کم می شود. اگر مردم بدانند کمک‌ها صرف کارهای خیر می‌شود به مشارکت کردن ادامه خواهند داد. احتیاج به ساماندهی منابع و هزینه‌های خیریه‌ها نیز وجود دارد و هدفمند و موثر بودن کارهای آن‌ها نیز مهم است. 

او افزود: فرهنگسازی و تشویق مردم می‌تواند بسیار موثر باشد. کارهای خیر را باید ساماندهی کرده و به صورت پروژه‌ای با زمان و مکان مشخص و دادن گزارش کار مشخص انجام داد. در کار خیر اولویت مناطق محروم را باید درنظر گرفت. ما امروزه باید اولویت مناطق محروم را سرلوحه خودمان قرار دهیم. 

عین اللهی در انتها گفت: فکر ما نباید درمان محور باشد. در همین کرونا دیدیم پیشگیری از درمان مهم‌تر است. اینکه واکسن بزنیم بهتر از این است که میلیون‌ها تومان هزینه درمان در بیمارستان کنیم. در حوزه پیشگیری کار خیر اهمیت بیشتری دارد. پروژه ساخت شش هزار خانه بهداشت بسیار نقش مهمی در جلوگیری از بیماری دارد. هر یک از خیرین می‌تواند یکی از خانه‌های بهداشت را به نام خودش قرار دهد تا مردم بدانند خیر آن‌ها را ایجاد کرده است و می‌تواند اثرات بسیار خوب خودش را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز