خبرگزاری کار ایران

افزایش ۲۵ درصدی کرایه حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۱/ نرخ بلیت مترو کرج-تهران ۱۵۰۰ تومان شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۶۲۸

اعضای شورای شهر تهران افزایش ۲۵ درصدی کرایه حمل و نقل عمومی در تهران را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک درخصوص این لایحه گفت: در این لایحه نسبت به سال گذشته درخواست ما برای افزایش نرخ بیشتر از ارقامی بود که در لایحه به توافق رسیدیم اما با توجه به سیاست‌های کلی افزایش ۲۵ درصدی برای هر سه سیستم مترو، اتوبوسرانی و تاکسی لحاظ شده است. 

او با بیان اینکه در ساختار کلی قیمت‌گذاری تغییری ایجاد نشده است، گفت: اما مواردی لحاظ شد و در هر کدام از سیستم‌ها تغییراتی را در نظر گرفتیم. 

شفیعی گفت: در مترو با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت تک سفری شهری که ۲ هزار تومان بود به ۲۵۰۰ تومان، تک سفره حومه از ۲۳۰۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان، تک سفره خط هشتگرد از ۶ هزار تومان به ۸۵۰۰ تومان و تک سفره فرودگاه امام از ۱۰ هزار تومان به ۱۲۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد. 

معاون شهردار تهران گفت: تخفیفات گذشته در برخی موارد توسعه و افزایش یافته است و برای شخصی‌سازی و با نام کردن کارت بلیت ۵ درصد تخفیف برای کل سال در نظر گرفته شده است. ۵ درصد نیز تخفیف خرید غیرحضوری بلیت و از طریق اپلیکیشن‌ها لحاظ شده است. 

او ادامه داد: تخفیفات گروه‌های هدف همچنان باقی است، از جمله خانواده شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و معلولینی که از سوی بهزیستی معرفی می‌شوند، کارت منزلت، کارت دانشجویان و غیره تخفیفات قبلی به قوت خود باقی خواهد ماند. 

شفیعی درباره نرخ کرایه سامانه اتوبوسرانی گفت: سقف ۲۵ درصد در افزایش نرخ رعایت شده است هر چند در اتوبوسرانی نیاز ما به افزایش بیشتری بوده است. متوسط افزایش قیمت در خطوط تا سقف ۳۵ درصد است و هیچ خطی اجازه افزایش کرایه از سقف ۳۵ درصد بیشتر را نخواهد داشت. 

شفیعی گفت: نرخ متوسط خطوط بی. آر. تی حداکثر به حدود ۱۷۵۰ تومان می‌رسد. متوسط نرخ کرایه خطوط اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز به ۲۲۵۰ تومان می‌رسد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نرخ کرایه تاکسی نیز گفت: در این بخش نیز متوسط ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. 

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با قرائت گزارش کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: میانگین افزایش مورد درخواست شهرداری ۴۰ درصد بود که به دلیل شرایط اقتصادی بد مردم که عامل محدود کننده ما بود همان سقف ۲۵ درصد رعایت شد و تنها ۱۰ درصد از مبلغ تمام شده بلیت از شهروندان دریافت می‌شود. 

وی با اشاره به تخفیف‌های ارائه شده برای بلیت مترو گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شده به منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیت‌های مبلغ دار شخصی‌سازی شده، در هنگام خرید یا شارژ هربار کارت بلیت مبلغ‌دار شخصی‌سازی شده نسبت به اعمال ضریب کاهشی پنج درصد (۵٪) علاوه بر اعمال سایر ضرایب کاهشی مندرج در این مصوبه اقدام کند. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران گفت: مسافرانی که نسبت به خرید بلیت تک سفره مترو به صورت غیر حضوری و یا از طریق اپلیکیشن‌های مجاز معرفی شده از سوی شهرداری تهران اقدام کنند نسبت به اعمال ضریب کاهشی پنج درصد (۵٪) بهای بلیت تک سفره اقدام کنند. 

او ادامه داد: نرخ بلیت متروی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ به شرح جدول ذیل تعیین و به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اعمال نرخ‌های جدید و دریافت آن‌ها به شرح ذیل اقدام کند: 

جدول شماره یک (۱) - بلیت‌های تک سفره

قیمت (ریال) نوع بلیت ردیف

تک‌سفره داخل شهری دو هزار و ۵۰۰ تومان

تک‌سفره حومه (خط ۵.۲) دو هزار و ۸۵۰

تک‌سفره هشتگرد ۷ هزار و ۵۰۰

تک‌سفره فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۲ هزار و ۵۰۰

تبصره: شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه موظف است در طی سال ۱۴۰۱ نسبت به تفکیک خدمات مسافربری خط ۵ مترو اعم از رفت و برگشت اقدام کند. از زمان فراهم شدن ساز و کار اجرایی و عملیاتی، کرایه سفر در هر بخش از خط ۵ معادل ده هزار (۱۰۰۰۰) ریال توسط شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه از مسافرین قابل دریافت است. در صورت اجرایی شدن این تبصره ردیف ۲ جدول شماره ۱ حذف خواهد شد. 

او ادامه داد: در مناسبت‌های مذهبی و ملی و در شرایط خاص (روزها، ساعات و محدوده‌های مشخص) شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه موظف به اقدام برابر دستور کتبی شهردار تهران در خصوص ارائه سرویس بصورت رایگان و یا با ضریب کاهشی مشخص در تمام یا بخشی از خطوط به شهروندان است. 

تبصره: مواردی که با دستور شهردار مشمول تخفیف و یا بخشودگی کرایه می‌شوند از محل اعتبارات در اختیار شهردار به شرکت بهره برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه پرداخت می‌گردد. 

تشکری هاشمی یادآورشد: در هنگام ثبت ورود توسط مسافران دارای کارت بلیت مبلغ دار، کمترین بهای کارت‌بلیت مبلغ‌دار از اعتبار کارت ایشان کسر شده و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طی شده مابه‌التفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد. همچنین در صورتی که دارندگان کارت‌بلیت مبلغ‌دار در هنگام خروج، بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند و یا بیش از دو ساعت از ثبت ورود آن‌ها گذشته باشد می‌بایست ما به التفاوت بالاترین بهای کارت‌بلیت مبلغ دار، از اعتبار کارت ایشان کسر شود. 

تشکری هاشمی تاکید کرد: اشخاصی که کارت بلیت‌های رایگان استفاده می‌کنند تنها ۴ مرتبه در روز امکان استفاده از این کارت‌ها را دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ در نهایت لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ با پیشنهادات مطرح شده به تصویب اعضای شورای شهر رسید. 

به گزارش ایلنا، در جریان بررسی نرخ کرایه بلیت مترو، تشکری هاشمی پیشنهاد داد که کرایه بلیت مترو کرج تا تهران برای کسانی که در شبکه مترو درون شهری وارد نمی شوند هزار تومان در نظر گرفته شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضا قرار نگرفت.  در ادامه مهدی چمران پیشنهاد داد که این رقم 1500 تومان تعیین شود که مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز