خبرگزاری کار ایران

ظرفیت روزانه انجام ۱۵۰ هزار تست کرونا در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۲۹۷

رییس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران از ظرفیت روزانه انجام ۱۵۰ هزار تست کرونا در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی صالحی وزیری، رییس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: قبل از کووید بزرگترین شبکه آزمایشگاهی در کشور، شبکه تشخیص آنفولانزا بود و در شرایطی که کیت‌ها فراهم بود، در بهترین حالت ۲۵ هزار تست در سال انجام می شد. اتفاقی که بعد از کرونا انجام شد که ۵۰۰ آزمایشگاه در شبکه آن هستند، این است که آزمایشگاه‌ها درحال حاضر می توانند ظرفیت ۱۵۰ هزار تست در روز را انجام دهند که می‌تواند ارتقا پیدا کند و ممکن است تهدیدهای بزرگتری وجود داشته باشد. ممکن است کرونا آخرین تهدید بیولوژیک نباشد و باید این ظرفیت آزمایشگاهی گسترش پیدا کند. 

او افزود: در زمان‌هایی که چندان موارد کووید زیاد نبود شروع به راه اندازی این شبکه کردیم و تستهای دیگر را نیز در کشور توسعه دادیم، مانند راه اندازی تست تب کنگو که فقط قبلا در پاستور انجام می شد اما الان در آزمایشگاه‌های دیگر نیز انجام می شود و برای تب دنگی و برخی دیگر بیماری‌ها نیز چنین برنامه‌ای داریم. برای بیماری‌های تنفسی غیر کووید کیت‌هایی را تولید کردیم که کمک بزرگی بود و قبلا نمی‌توانستیم تشخیص همزمان کووید و آنفولانزا را داشته باشیم. چند شرکت دانش بنیان خوب کیت‌ها را طراحی کردند و راه اندازی این تست‌ها به کمک نظام بیماری‌های عفونی کشور آمد. 

صالحی وزیری گفت: موضوع دیگر که با حمایت نهادهای دیگر اتفاق افتاد این بود که همه کار شبکه آزمایشگاهی کووید توسط انستیتو پاستور انجام شد، از تایید کیت، ارزیابی، دریافت، توزیع و انجام تستهای اولیه به عهده انستیتو پاستور ایران بود. شرایط هراس آوری در کشور بود و شاهد بودم دکتر بیگلری با طمانینه اطمینان می‌دادند که شبکه‌سازی انجام خواهد شد. 

او افزود: ما راه اندازی شبکه آزمایشگاه های کووید را داشتیم که همزمان با تولید تست، آموزش‌های لازم انجام شد و با کمک همکارانمان کارهای کنترل کیفی انجام شده و شبکه گسترش پیدا کرد و الان ۵۰۰ آزمایشگاه عضو این شبکه هستند. 

صالحی گفت: کنترل کیفیت را با انجام آزمایش‌های مهارت آزمایشگاهی انجام می‌شود و آزمایشگاه‌ها ۳ تا ۶ ماه یکبار تست‌های مثبت و منفی را از ما تحویل می‌گیرند و نتیجه آزمایش‌هایشان انجام می‌شود و نظارت‌ها بر آزمایشگاه‌های شبکه بسیار سختگیرانه است. 

او افزود: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که با وجود در مضیقه بودن از نظر امکانات و پس از شناسایی اولین مورد این نظر را داشتیم که به احتمال زیاد ویروس کرونا تغییر خواهد کرد و از جنبه احتیاطی پایش جهش‌ها را انجام دادیم. اوایل در مضیقه بودیم و دستگاه‌ها نیاز به تعمیر قطعات داشت بنابراین دو دستگاه ان جی اس دیگر تهیه شد. 

صالحی درارتباط با احتمال دست ساز بودن ویروس کرونا یا طبیعی بودن آن گفت: باتوجه به اینکه در گذشته هم انتقال ویروس از حیوان به انسان مانند سارس و ابولا داشتیم، ایجاد این ویروس می تواند طبیعی باشد اما نظریاتی دیگر وجود دارد که با این گسترش و تعدد واریانت‌ها ویروس کرونا دست ساز بوده و براثر کارهای تحقیقاتی ایجاد شده است اما درحال حاضر نمی توان در این ارتباط اظهارنظر کرد. 

او در ارتباط با زیرسویه BA2 اومیکرون گفت: اولین زیرگونه منتشر شده اومیکرون در دنیا و ایرانBA1 بود. اما BA2 در حال گسترش است که به نظر می رسد شدت تکثیر آن بیشتر از زیرسویه اولیه است اما شدت بیماری و علایم بالینی آن در دسترس نیست. 

صالحی درارتباط با سویه ترکیبی دل میکرون گفت: این واژه علمی نیست و بیشتر رسانه‌ای است. ما چنین چیزی در ایران ندیدیم. یک مورد مشکوک در ایران گزارش شده بود که به نهادهای بین المللی گزارش و نهایتا مشخص شد با چنین فرضیه‌ای انطباق ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز