خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها:

تبعات خشک شدن هامون منطقه را درگیر می‌کند/ اکوسیستم های طبیعی مرز سیاسی نمی‌شناسند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۶۴۹

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: تاکید داریم که سیلاب‌های منتهی به هامون باید مسیر طبیعی خودش را طی کند و هیچ گونه انحراف و خللی در آن ایجاد نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «آرزو اشرفی زاده»، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در نشست روز جهانی تالاب‌ها که به صورت مجازی برگزار شد، درارتباط با وضعیت احیای تالاب هامون گفت: هامون و اکوسیستم‌های طبیعی مرز سیاسی نمی‌شناسد و تالاب هامون وابسته به سیلاب‌های بالادست کشور افغانستان است. تاکید داریم که سیلاب‌های منتهی به هامون باید مسیر طبیعی خودش را طی کند و هیچ گونه انحراف و خللی در آن ایجاد نشود. حقآبه هامون حتما باید در نظر گرفته شود و گرنه تبعات آن برای هر دو کشور و منطقه خواهد بود و ریزگردها و حتی کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. امیدواریم با پیگیری‌های دیپلماتیک بحث هامون مدنظر قرار بگیرد. مذاکراتی هم در دست برنامه است و سازمان حفاظت محیط زیست رسما به وزارت امور خارجه اعلام کرده و همکاری‌های لازم را خواهیم داشت. 

او در ادامه با اشاره مساله چاه های غیرمجاز گفت: چاه‌های غیرمجاز تحت نظر وزارت نیرو است و در حیطه حفاظت محیط زیست نیست. در خصوص میانکاله، انزلی و زریبار هم یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها مساله چاه های غیرمجاز است و پیگیر این موضوع از وزارت نیرو هستیم و امیدواریم این مهم محقق بشود تا تاثیر این موضوع در بحث حق آبه تالاب‌ها برطرف شود. 

اشرفی زاده درارتباط با تالاب انزلی گفت: برنامه جامع هفت ساله احیای تالاب انزلی در سومین جلسه ستاد هماهنگی تالاب‌های کشور تصویب شد و اقداماتی برای دستگاه‌ها با اولویت احصا شده است. این برنامه مورد تاکید استانداری گیلان است. اخیرا باخبر شدیم جناب آقای مخبر مجددا نامه‌ای را مبنی بر تاکید بر اجرای این برنامه زده‌اند و پیگیر این برنامه هستیم و اعتباراتی برای سال آینده درنظر گرفته شده است. 

او در ادامه با اشاره به برنامه امسال روز جهانی تالاب‌ها که قرار است در کنار تالاب بختگان برگزار شود گفت: این اتفاق که برنامه امسال روز جهانی تالاب‌ها در کنار بختگان باشد دستور آقای سلاجقه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بود. توجیه‌شان این بود که توجه بیشتری را معطوف احیای این تالاب کنیم و در کنار یک تالاب که وضعیت خوبی دارد برگزار نشود. البته این تالاب در بارش‌های اخیر آبگیری هم داشته است و وضعیتش را در تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌کنیم. مراسم در کنار تالاب بختگان به صورت محدود حضوری و به صورت غیرمجدود به صورت مجازی برای اهالی رسانه و علاقه مندان برگزار خواهد شد. 

او درارتباط با مصوبات کارگروه کم آبی گفت: دبیری کارگروه کم آبی با وزارت نیرو است. اصحاب رسانه می‌توانند اجرایی شدن این مصوبات را از وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی پیگیر باشند. ما برنامه مدیریت زیست بومی را برای اکثر تالاب‌ها با برنامه زمانبندی بلند مدت و کوتاه مدت داریم. برنامه عمل تالاب‌های کشور را پیگیری می‌کنیم و حتما باید برنامه مشخصی وجود داشته باشد. مساله محیط زیست مساله این دولت و دولت نیست و امیدواریم با قوت بیشتر شاهد احیای وضعیت تالاب‌های کشورمان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز