خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

افزایش ابتلای کادر درمان به کرونا طی روزهای اخیر/ لزوم درنظر گرفتن دز چهارم برای پرسنل بخش‌های درمانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۵۰۰

رییس بیمارستان سینا گفت: سیر مراجعین نشان دهنده شروع یک پیک است و به مرور تعداد مراجعان رو به زیاد شدن است.

«محمد طالب پور»، رییس بیمارستان سینا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مراجعین کرونا گفت: در ۴۵ روز اخیر یک یا دو بیمار کرونایی بیشتر نداشته ایم که در هفته اخیر این تعداد به ده مورد هم رسیده است و در هفته اخیر حدود دو مورد بستری داشته ایم. عددهای مراجعین و بستری ها هنوز بسیار کم است اما سیر مراجعین نشان دهنده شروع یک پیک است و به مرور تعداد مراجعان رو به زیاد شدن است. 

او در ادامه گفت: زمانی که دلتا در دنیا مطرح شد، پس از بیست روز همه جا دچار درگیری شده بود، اما زمانی که اومیکرون در دنیا شناخته و مطرح شد، تا حدود دوماه خبری از درگیری قابل توجه با بیماری در ایران نبود، به نظر می‌رسد این مساله به واسطه واکسیناسیون استثنایی بوده که در ایران انجام شده است. درست است که واکسیناسیون در ایران با شش ماه تاخیر انجام شد و تا آن زمان بسیاری از مردم فوت کردند، اما زمانی که واکسیناسیون به صورت جدی شروع شد، عملا در طی سه ماه نزدیک به ۸۵ درصد مردم واکسینه کامل شدند و حتی بسیاری واکسیناسیون دز سوم را هم انجام دادند. 

طالب پور افزود: شاید بتوان گفت منحصر به فرد است که با این شدت و سرعت واکسیناسیون انجام شود و این مساله باعث شد چرخه گردش ویروس شکسته شده و علی رغم اینکه اومیکرون در دنیا در حال بیداد کردن بود، تاکنون چندان بروزی در کشور ما نداشته باشد، به این دلیل که سطح ایمنی مردم بالا بود. اما این ایمنی دائمی نیست و به مرور زمان اومیکرون خودش را نشان می‌دهد. در واقع اومیکرون نتوانسته خودش را نشان بدهد تا اینکه سطح ایمنی جامعه در حال افول قرار گرفته است. برای مبارزه با این بیماری باید دز سوم را افرادی که هنوز تزریق نکرده اند هرچه سریعتر انجام دهند و اگر دوباره بتوانیم سطح ایمنی جامعه را بالا ببریم امیکرون تظاهرات واضحی نخواهد داشت. 

رییس بیمارستان سینا گفت: قطعا با توجه به واکسیناسیون انجام شده وخامت اومیکرون در مقایسه با دلتا کمتر خواهد بود و اینکه اومیکرون خودش را نشان داده است به این دلیل است که اثر آن واکسیناسیون در حال کمتر شدن است. به طور متوسط این واکسن ها حدود سه ماه ایمنی را حفظ می‌کنند. به همین دلیل واکسیناسیون را باید کاملا جدی گرفت.  

او در ادامه با بیان اینکه کادر درمان برای مقابله با پیک ششم آماده هستند، گفت: درست که پزشکان و پرستاران خسته شده اند اما مشاهده بهبود وضعیت بیماران انگیزه ای به آنها می‌دهد که بتوانند کارشان را انجام بدهند. درخصوص تجهیزات و امکانات دچار مشکل نیستیم اما همانطور که ابتلا به کرونا در جامعه در حال افزایش است در بین پرسنل و کادر درمان نیز رو به افزایش است. البته کادر درمان دز سوم را تزریق کرده اند اما شاید حدود چهارماه است که از دز سوم آنها گذشته است و به نظر می‌رسد باید دز چهارم برای آنها تعریف شود که میزان ابتلا در آنها به حداقل برسد. 

طالب پور درارتباط با وضعیت ذخایر دارویی گفت: هنوز با مشکلی در زمینه داروها مواجه نشده ایم و با توجه به تجربه پیک قبلی، به اندازه کافی رمدسیور، کورتون و غیره در دسترس قرار دارد. اما اینکه با اوج گرفتن پیک دچار مشکل از نظر ذخایر دارویی شویم یک مساله غیرقابل پیش بینی است و درصورتی که ناگهان درصد ابتلا چندین برابر قبل شود ممکن است کمبودهایی رخ دهد. البته پیش بینی آماری که درارتباط با پیک پیش رو انجام شده، نشان می‌دهد ابتلاها عمدتا به صورت سرپایی است و نه فرم‌های وخیمی که نیاز به آی سی یو داشته باشد. 

رییس بیمارستان سینا درادامه گفت: قدرت تکثیر این ویروس به قدری بالاست که همان سیستم‌های ایزولاسیون و محدودیت‌های قبلی نیز هم اگر اجرا می‌شد بازهم درصد زیادی به این سویه مبتلا می شدند. به همین دلیل به نظر می‌رسد تقریبا اکثر افراد به این بیماری به درجات مختلف مبتلا خواهند شد که ممکن است بسیاری به صورت سرماخوردگی ابتدایی باشند و درصد کمتری به صورت جدی تر مبتلا شوند. پیش بینی این است که درصد مواردی که نیاز به آی سی یو و بستری داشته باشند، کمتر از پیک‌هاب قبلی است اما از آنجا که پیش بینی می‌شود میزان ابتلاهای سرپایی بسیار خواهد بود، همه همکاران آماده هستیم به بیمارانی که نیاز به آی سی یو و بخش دارند، سرویس بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز