خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با ایلنا:

برنامه‌ریزی برای توجه به عدالت تربیتی در مراکز آموزشی غیردولتی/ افزایش شهریه مدارس متناسب با تورم است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۱۶۸

سرپرست سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه غیرانتفاعی یعنی وقتی موسس برای موارد آموزشی هزینه می‌کند برای امور پرورشی هم هزینه کند و نگاه فرهنگی به بُعد تربیتی داشته باشد.

«احمد محمودزاده» سرپرست سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در توضیح تبدیل مدارس غیردولتی به مدارس غیرانتفاعی بیان کرد: ما انتظاری نداریم کسی که در مدارس غیردولتی سرمایه‌گذاری می‌کند، نگاهش فقط نگاه سودآوری باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک شخص هزینه‌ای در ساخت و ساز یک ساختمان انجام می‌دهد، این انتظار را دارد که اگر یک میلیون خرج می‌کند در آخر چهار میلیون هم از آن پول، سود ببرد. این نگاه بنگاهی بوده و در همه رویکردهای اقتصادی ممکن است وجود داشته باشد.

سرپرست سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار ما این است که وقتی یک موسس هزینه‌ها و سرمایه‌های خود را در یک جایی مانند آموزش و پرورش به کار می‌گیرد، صرفا موضوع سود آوری را مد نظر نداشته باشد، بلکه بعد از موضوع سود آموری، به مدیریت آن مدرسه هم نیم نگاهی بیاندازد. به هر حال باید مشکل فضای مدرسه و حضور دانش آموزان، نیروی انسانی، حقوق و دستمزد معلمان و. . را حل کند.

محمود زاده در پاسخ به این سوال که آیا مدارس غیرانتفاهی ابعاد وسیع‌تری از لحاظ فرهنگی و تربیتی نسبت به مدارس غیر دولتی دارد؟ گفت: بله، می‌توان از فعالیت‌های تربیتی، اردویی، فرهنگی و… در مدارس غیرانتفاعی توسط افرادی که علاقه‌مند به این نوع فعالیت‌ها هستند، حمایت کرد. به هر حال این فعالیت‌ها نیز هزینه دارد و به این خاطر است که از موسس می‌خواهیم علاوه بر بخش سوددهی به مواردی که اشاره کردم، توجه کند.

وی بیان کرد: موسس می‌تواند با این اقدمات کیفیت مدرسه خود را بالا ببرد، قطعا فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی هزینه‌هایی در پی خواهد شد و در ادامه سود موسس کمتر می‌شود. مدرسه غیرانتفاعی یعنی وقتی موسس برای موارد آموزشی هزینه می‌کند برای امور پرورشی هم هزینه کند و نگاه فرهنگی به بعد تربیتی داشته باشد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که مگر همه این اقدامات در مدارس غیردولتی اتفاق نمی‌افتاده است؟ گفت: تصور ما این است که در مدارس غیردولتی کمتر به این مساله پرداخته می‌شد. تمام تلاش ما این است که در دولت سیزدهم که نگاهشان به آموزش پرورش بسیار خوب و متناسب بوده و در قالب سند تحول بنیادین و آرمان‌های انقلاب قرار دارد، بتوانیم عدالت تربیتی را در مدارس غیردولتی مورد توجه قرار دهیم.

وی درباره افزایش شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده بیان کرد: افزایش شهریه مدارس غیردولتی هرسال متناسب با تورم، امکانات جدیدی که موسسان در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند و فعالیت‌های مختلف حوزه پرورشی و آموزشی اتفاق می‌افتد. در سال گذشته به طور میانگین ۳۲ درصد افزایش شهریه داشتیم.

سرپرست سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: اخیرا درباره شهریه مدارس تصمیماتی در نظر گرفته شده، به عنوان مثال قرار شده که فقط ۵۰ درصد شهریه‌ها به فوق برنامه مدارس تعلق بگیرد. امیدواریم متناسب با این مساله، آیتم‌ها و شاخص‌های جدیدی که تعریف کردیم در زمان مقرر بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

محمود زاده در واکنش به اجباری کردن فوق برنامه‌ها در برخی مدارس غیردولتی عنوان کرد: فوق برنامه‌ها کاملا اختیاری بوده و حتی ثبت نام در مدارس غیر دولتی هم کاملا اختیاری است و هیچ اجباری برای ثبت نام شدن در مدارس غیردولتی وجود ندارد.

وی بیان کرد: البته تنها ۱۲ درصد از دانش آموزان کل کشور در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند و در سایر استان‌ها این آمار حتی چهار درصد است. بنابراین اجباری برای ثبت نام در مدارس غیردولتی وجود ندارد.

محمود زاده گفت: اگر خانوادها علاقه‌مند هستند که فرزندشان فعالیت بیشتری در مدرسه انجام دهند و برنامه‌های بیشتری آموزش ببینند می‌تواند از این برنامه‌ها استفاده کنند. ما هم از خانواده‌هایی که علاقه‌مند به ثبت نام در مدارس غیردولتی هستند می‌خواهیم که مشارکتشان صرفا مشارکت مالی نباشد و این امر را به موسسین هم اعلام کرده‌ایم و امیدواریم که حضور والدین در مدیریت مدرسه و فعالیت‌های تعریف شده تاثیر گذار باشد.

سرپرست سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: از طرفی اگر والدین دنبال برنامه‌های فوق برنامه برای دانش آموزان خود هستند بهتر است این کار در همان محیط خود مدرسه انجام شود نه اینه در یک مرکز و مدرسه دیگر باشد البته این در صورتی است که مدرسه کیفیت خوبی داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز