خبرگزاری کار ایران

رییس انستیتو پاستور ایران:

۸ میلیون دز واکسن پاستوکووک را تحویل داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۴۸۹

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن پاستوکووک در چندین کشور از جمله کشور کوبا مورد استفاده قرار گرفته است و تمام کودکان بالای دو سال در آن کشور واکسینه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران، درحاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید در جمع خبرنگاران درارتباط با ایمن بودن واکسن پاستوکووک در کودکان گفت: فقط تعداد معدودی از واکسن ها در دنیا توانسته اند مجوز مصرف از سازمان بهداشت جهانی بگیرند، زیرا آن واکسن ها کارشان را زودتر شروع کرده بودند. دیگر واکسن هایی که در دنیا تولید می شوند، در بزرگسالان آزمایش می‌شوند و می توانند به راحتی با چاپ مقاله و مراجعه به سازمان بهداشت جهانی تاییدیه واکسن هایشان را بگیرند. اغلب واکسن هایی که الان در دنیا برای کودکان استفاده شده اند، واکسن های آمریکایی و چینی هستند زیرا زودتر از دیگر واکسن ها تولید شده و تاییدیه گرفته اند.

او افزود: واکسن انستیتو پاستور ایران باتوجه به اعتمادی که مردم کشورمان به انستیتو دارند، به صورت مشترک با کوبا ساخته شده است  و نتایج کارآزمایی بالینی که در ایران برروی بزرگسالان انجام شده است و در کشور کوبا این آزمایش برروی کودکان هم انجام شده است، نشان داده است که این واکسن بسیار موثر، ایمن و بی خطر است.

بیگلری گفت: باتوجه به اینکه نوع طراحی واکسن ما طوری است که نوترکیب است و نوع نوترکیب بودن آن «کُنژوکه» یا ترکیبی است، یعنی دقیقا همان راهکاری که ما در واکسن هایی مانند ذات الریه، مننژیت و غیره از آن استفاده می کنیم و این نوع پتلفرم واکسن سالیان سال است که در کودکان مورد مطالعه قرار گرفته است.

او افزود: مسلما پاستوکووک با توجه به اقداماتی که برای چاپ مقالات آن صورت گرفته است، نتایج و نوع انجام کارآزمایی بالینی که با رعایت دقیق الزامات قانونی سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی است، مطمئنا از واکسن هایی خواهد بود که در اولویت فرصت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را می‌گیرد.

بیگلری گفت: واکسن پاستوکووک در چندین کشور از جمله کشور کوبا مورد استفاده قرار گرفته است و تمام کودکان بالای دو سال در آن کشور واکسینه شده‌اند.

او در ارتباط با مطالعات واکسن پاستوکووک روی کودکان افزود: هیچ کدام از واکسن های حال حاضر، برای اومیکرون طراحی نشده اند و برای اینکه تشخیص دهیم واکسنی برروی امیکرون موثر است یا نه، باید حتما زمانی سپری شده و بررسی ها به صورت کامل انجام شود اما کار برای موثر بودن پاستوکووک برروی اومیکرون را شروع کرده ایم.

بیگلری گفت: اینکه واکسن طوری بازمهندسی شود که با چند واریانت همزمان مقابله کند، موقعیت ویژه ای است که برای واکسن های پاستور و همه واکسن‌ها وجود دارد. الان این قابلیت وجود ندارد اما انجام آن مستلزم زمان است. الان در کشور ما سویه غالب هنوز دلتاست اما می توان در آینده به این سمت رفت که واکسن ما در مقابل چندواریانت به صورت همزمان کارایی داشته باشد.

او افزود: باتوجه به اینکه قرارداد بسته شده، هشت میلیون دز اولیه را کاملا تحویل داده ایم. هفت میلیون دز دیگر هم تولید شده است و قرارداد آن در طی روزهای آتی منعقد می شود که جمعا 15 میلیون دوز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز