خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقاد از کوتاهی دستگاه‌های دولتی بابت تبدیل وضعیت ایثارگران/ معرفی متخلفان به کمیسیون اصل ۹۰/ تلاش برای ابقاء قوانین استخدام فرزندان شهداء و جانبازان بیش از ۷۰ درصد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۳۱۵

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه توضیحاتی درباره قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در شرکت‌های تابع وزارت کار گفت: این قانون در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است و ما حداکثر تا پایان سال برای اجرای این قانون زمان داریم اگر در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این بند قانون ابقاء نشود ما فرصتمان همین سه ماه است و مسئولین دستگاه‌ها باید به اجرای این قانون سرعت ببخشند.

«سردار حسن‌زاده»  مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره قانون تبدیل وضعیت ایثارگران و تخطی دستگاه‌ها از اجرای این قانون گفت: این قانون برای حل مشکلاتی که در قانون قبلی برای تبدیل وضعیت ایثارگران وجود داشت وضع شده است.

وی ادامه داد: در قانون قبلی موضوع استفساریه بند "و" ماده ۴۴ نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت نمی‌شدند و همچنین محدودیت‌های زمانی در قانون آمده بود به طور مثال قانون قبلی فقط شامل ایثارگرانی می‌شد که در زمان برنامه پنجم توسعه بکارگیری شده بودند و صرفا این ایثارگران تبدیل وضعیت می‌شدند. برای حل این مشکل و نارضایتی که این قانون در بین ایثارگران ایجاد کرده بود و همچنین برای تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر که بصورت کارگری و شرکتی در دستگاه‌ها مشغول بکار هستند، قانون جدید در بودجه سال ۱۴۰۰ وضع شد.

توضیح درباره قانون جدید تبدیل وضعیت با ایثارگران

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امورایثارگران با اشاره به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در بند "د" تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مصوب شده است که تبدیل وضعیت شامل تمام نیروهای ایثارگر با هر وضعیت غیررسمی شاغل در دستگاه‌ها می‌شود و این نیروها باید به نیروهای رسمی تبدیل شود. تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در دستگاه‌ها به نیروی رسمی بیشتر در قانون خدمات کشوری معنی دارد و تعریف شده است و برای کارمندان دستگاه‌های دولتی و اجرایی به کار برده می شود، اما برای تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگری که در دستگاه‌های تابع قانون کار مشغول به کار هستند مانند بخش‌های خصوصی و شرکت‌های تابعه دستگاه‌های دولتی که مشمول قانون کار هستند در قانون پیش‌بینی شده است که این افراد به استخدام دائم  و یا ثابت تغییر وضعیت دهند یعنی به عنوان کارگر ثابت و یا دائم با آنها قرار داد بسته می شود.

سردار حسن زاده تاکید کرد: با اجرای این قانون ایثارگران از شغل شان مطمئن هستند و قراردادی که با آنها منعقد می شود پایان ندارد و پایان آن زمان بازنشستگی این افراد است و ایثارگرانی که در شرکت‌های تابع قانون کار فعال هستند نیز به این صورت تبدیل وضعیت می شوند. براساس این قانون دیگر نیاز به تمدید قرارداد یکساله این  افراد نیست وقتی این افراد قراردادشان دائم شود مشکل احتمال عدم تمدید قرارداد را دیگر ندارند و با توجه به امنیت شغلی که دارند خیالشان راحت می شود. اما در مورد افزایش حقوق براساس قانون کار اقدام خواهد شد.

ایثارگران کوتاهی دستگاه‌ها در اجرای قانون تبدیل وضعیت را گزارش کنند

وی در پاسخ به این سوال که در صورت کارشکنی و استنکاف دستگاه‌ها ایثارگران چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: در دستورالعملی که از سوی سازمان اداری استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است بنیاد شهید به عنوان ناظر معرفی شده است و ما بر روند اجرای این قانون نظارت می‌کنیم. ما این گزارش‌ها را به مرجع آن که مجلس شورای اسلامی و بطور خاص کمیسیون اجتماعی می‌باشد، اطلاع می‌دهیم. کلیه گزارشات که شامل  پیگیری‌هایی است که ما در بنیاد شهید از اجرای این قانون در همه دستگاه‌ها داشته‌ایم و همچنین  اطلاعاتی که از ادارات استانی دریافت کرده‌ایم  و همچنین یک سری از گزارشات نیز از طریق ایثارگران به ما می‌رسد که این گزارشات تجمیع شده را به کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: در اولین جلسه‌ای که با این کمیسیون داشتیم مصوب شد که دستگاه‌هایی که از قانون تمکین نمی‌کنند به کمیسیون اصل ۹۰ معرفی شوند همچنین تلاش می‌کنیم تا سازمان بازرسی هم به این موضوع ورود کرده و به عنوان دستگاه نظارتی وارد شود. اگر دستگاهی هم در کار ایثارگران اخلال ایجاد و کارشکنی می‌کنند ایثارگران می‌توانند موارد عدم اجرای قوانین را به ادارات کل تابعه استان بنیاد اعلام کنند تا ما بتوانیم گزارش کاملی از این موضوع در خصوص عملکرد دستگاه‌ها و عدم همکاری آنها را به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه دهیم. هر چند که در حال حاضر هم گزارشات ما کامل است.

بیشترین مشکل ما با مراکز تابعه دستگاه‌های دولتی است

سردار حسن زاده تاکید کرد: بیشترین مشکل ما با واحد ها و مراکز تابعه دستگاه‌های دولتی و اجرایی است یعنی ایثارگران شاغل غیر رسمی در بخش‌هایی مانند شستا، ایمیدرو، واحدهای تابعه وزارت خانه‌ها و بانک‌ها با مشکل مواجه هستند. در هر صورت دستگاه اصلی متولی امر است و اگر قرار باشد شخصی به کمیسیون اصل ۹۰ احضار شود بالاترین مقام آن دستگاه است نه بالاترین مقام آن شرکت تابعه و ما با شرکت‌های تابعه کاری نداریم چراکه شرکت‌های تابعه طبق دستور دستگاه و یا سازمان اقدام می‌کنند قطعا ما گزارشات عدم اجرای قانون توسط واحدهایی که تابع قانون کار هستند را در ذیل دستگاه‌های اصلی می‌آوریم.

وی ادامه داد: درخواست ما از ایثارگران این است که حداقل در خصوص وضعیت‌شان اگر اقدامی از سوی دستگاه صورت نمی‌گیرد به بنیاد استان‌ها گزارش دهند. اما به هرحال در روند اجرا نیز مقداری کار به کندی پیش رفته است. حتی در دستگاه‌های اجرایی روند کند است علیرغم اینکه سازمان اداری استخدامی کشور در تلاش است تا این قانون اجرا شود و بر همین اساس جلسه مشترک بین بنیاد و سازمان اداری استخدامی کشور و معاونان توسعه مدیریت همه دستگاه‌ها برگزار شد اما همچنان شاهد روند  کند بررسی و تائید مدارک و تغییر وضعیت شغلی ایثارگران هستیم.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مهلت اجرای این قانون گفت: این قانون در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است و ما حداکثر تا پایان سال برای اجرای این قانون زمان داریم اگر در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این بند قانون ابقاء نشود ما فرصتمان همین سه ماه است و مسئولین دستگاه‌ها باید به اجرای این قانون سرعت ببخشند البته این بنیاد حتی بعد از اتمام زمان اجرای قانون هم پیگیری لازم از دستگاه‌ها را انجام خواهد داد و بطور خاص معاونت حقوقی بنیاد شهید نیز اقدامات حقوقی خود را حتی بعد از اتمام زمان این قانون در مورد دستگاه‌هایی که استنکاف کرده‌اند از مراجع قانونی مربوطه پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.

تلاش برای ابقاء قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه سال ۱۴۰۱

سردار حسن زاده در پاسخ به این سوال که آیا این قانون در بودجه سال ۱۴۰۱ هم ابقاء می شود، گفت: ایثارگران هم دغدغه و نگرانی دارند و می‌خواهند این قانون در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ابقاء شود از همین رو با معاونت حقوقی بنیاد شهید مکاتبه کرده ایم و آنها پیگیر ابقاء این بند قانونی در قانون بودجه سال بعد هستند همچنین از معاونت توسعه بنیاد نیز در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم چراکه دفتر برنامه و بودجه ذیل بودجه معاونت توسعه و مدیریت منابع موضوع را پیگیری می‌کند و هر دو معاونت ذیربط بنیاد پیگیر این موضوع هستند.

وی تاکید کرد: در سال جاری بطور خاص دو برنامه اصلی را علاوه بر برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری در بنیاد پیگیری می کردیم یکی از آنها اجرای بند ج ماده ۸۷ موضوع استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بیش از ۷۰ درصد بود و دیگری بحث تبدیل وضعیت ایثارگران بود. این دو موضوع از موضوعات اصلی ایثارگران در حوزه اشتغال می‌باشند. ما برنامه‌ریزی خاصی برای این موضوع کردیم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری از این دو قانون را داشته باشیم و پیگیر این هستیم تا این قوانین که یکی از آنها در برنامه ششم بود در برنامه هفتم ابقاء شود و همچنین قانون تبدیل وضعیت نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه یابد تا ساماندهی اشتغال ایثارگران به نحو شایسته صورت گرفته و این عزیزان نگرانی در این مورد نداشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز