خبرگزاری کار ایران

با مشکل توزیع پزشک در کشور مواجه هستیم/ نتیجه بررسی افزایش ظرفیت پزشکی هفته آینده اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۰۶۲

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در جامعه مشکل فقر، ناهنجاری، طلاق، خشونت و... را داریم که حتما باید برای آنها راه حل مناسب ایجاد کنیم. ۷ درصد خانواده‌های ما در ایران تک سرپرست هستند که ۸۷ درصد آنها توسط مادر اداره می‌شود. در جامعه امریکا ۳۰ درصد خانوارها تک سرپرست هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت سی و هفتمین سالگرد این شورا برگزار شد. عاملی در این نشست خاطر نشان کرد: روز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  به فرمان امام خمینی را تبریک عرض می‌کنم. ۳۷ سال از تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته است. رسالت اصلی شورای عالی انفاض بُعد فرهنگی و انقلاب اسلامی است امری که رهبر انقلاب بارها به آن تاکید کردند که شورا به عنوان یک شورای فرا قوه ای ظرفیت بزرگی برای تصمیم سازی، سیاست گذاری و یک نوع رصد به وضعیت کشور دارد. 

عاملی گفت: ماموریت ما به حوزه دانش اقتضاء می‌کند تا ما در سطح بین المللی از جایگاه بهتری برخورد باشیم از نظر رشد علمی ما رتبه ۴ در جهان و از نظر مقاله رتبه ۱۶ را داریم‌. 

وی افزود: سند نقشه جامع علمی کشور مسیر علمی کشور را فراهم کرده است. ستادهایی که شوراهای نانو، بایو ،گیاهان دارویی و ده ستاد دیگر که مصوب شورا است برای رشد علمی کشور فراهم کرد. 

عاملی ادامه داد: اساسنامه نزدیک ۸۰ سازمان مهم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. پدیده‌هایی مانند کوانتوم، الگودیم و اینترنت ظرفیت‌هایی است که با الهام گرفتن از آن مب‌توان کار کرد‌. باید به سمت مدیریت سیستمی حرکت کرد زیرا در سیستم‌ها خطا کمتر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگ هم شورای عالی مصوبات کلیدی و مهمی داشته است. شاید جزء اخیر این اقدامات سند مهندسی فرهنگی باشد ‌که ۳۰۰ راهبرد برای آن در حوزه موسیقی، هنر، معماری و... پیشنهاد و پیش بینی شده است. 

عاملی گفت: اگر از من بپرسند از اقداماتی که به خصوص در زمینه فرهنگ شده راضی هستید باید بگویم نه، به همین خاطر طبق حکمی که رهبری به اعضای شورا دادند، درخواست و ملاحظه ایشان یک نگاه نو بود. ایشان تاکید کردند ما نیازمند ارتقا نگاه هستیم. یعنی جامعه و وضعیت آن را ببینیم. 

وی بیان کرد: این تغییر در جامعه که نسبت به ابعاد آن نگران هستیم فقط در جامعه ما نبوده لذا شعار تحول ارزش خواهد یافت، از این رو ما دنبال تحول هستیم تا از وضع موجود به وضع مطلوب برویم. تحول باید هدف متعالی داشته باشد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا در دوره تحول به مسائل اساسی نگاه دارد و دنبال راه گشایی است. عدالت را نباید با نوشته و پیوست تامین کرد بلکه عدالت را باید با الگوریتم، سیستم و هوشمندی ایجاد کرد. باید نظام حمایت اجتماعی برای مردم فقیر ایجا کرد.

وی ادامه داد: ما در جامعه مشکل فقر، ناهنجاری، طلاق، خشونت و... را داریم که حتما باید برای آنها راه حل مناسب ایجاد کنیم. ۷ درصد خانواده‌های ما در ایران تک سرپرست هستند که ۸۷ درصد آنها توسط مادر اداره می‌شود. در جامعه امریکا ۳۰ درصد خانوارها تک سرپرست هستند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مادر کسی است که باید آرامش و آسایس داشته باشد در حالی که برخی مواقع مساله اش معیشت فرزندان است.  لذا با نگاه عدالت گرایانه  در حوزه سلامت، درمان، مسکن، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی شورا نیاز به ورود جدی دارد. تحول در شورا با سه رویکرد نگرشی، تحول ساختاری، تحول فرایندی همراه است.

عاملی گفت: برای اینکه یک خدمت را احراز کنیم مراحل سیستم اداری را ایجاد کردیم که برخی فسادها برای فرآیندهای نظام ادرای است از این رو باید برای کاهش فساد از دولت الکترونیک و هوشمند استفاده کرد‌. لذا ما دنبال تحول ساختاری هستیم‌ و سازه‌هایی که حاق کار را انجام دهد. 

وی تاکید کرد: سیاست‌ها و اقدامات مربوط به کنکور را از سال گذشته تصویب کردیم. در نظام کنکور قبلی به تلاش ۱۲ ساله متقاضیان ورود به دانشگاه توجه نمیشد. همچنین مصوبه های زیادی در حوزه علم و فناوری داشتیم مثلا اساسنامه ستاد نانو نهایی سازی شد. 

وی درباره افزایش ظرفیت پزشکی گفت: روز گذشته جلسه ای درباره این موضوع برگزار شد، در این جلسه نظرات مخالف و موافق گرفته شد. چیزی که به توافق جمع رسید این بود که همه کسانی که در جلسه بودند از جمله وزیر بهداشت همه توافق داشتند که ما کمبود پزشک عمومی و حوزه تخصصی داریم و همچنین مشکل  توزیع پزشک در کشور داریم. 

عاملی ادامه داد: وضعیت تهران مطلوب است اگرچه افراد باید نوبت‌های طولانی برای درمان داشته باشند و یا برخی از شهرهای دور افتاده به تهران می‌آیند. ۵۰ درصد شهرهای کشور نسبت پزشک عمومی به ده هزار نفر جمعیت، حدود ۳.۸ است و این یعنی وضعیت مطلوب نیست. البته نگرانی درباره کیفیت و تامین منابع در این خصوص وجود دارد. جمع بندی در این خصوص سه شنبه هفته آینده و همان دستوری که در ستاد نقشه را آماده کردیم ارائه خواهیم‌ کرد. 

وی در واکنش به خروج نخبگان افزود: در سال گذشته ۷۳ هزار نفر از در رشته تجربی معدل ۱۹ تا ۲۰ داشته‌اند، این بچه‌ها نخبه هستند اما در رشته پزشکی پذیرش نشدند. رتبه ایران در مهاجرت نخبگان ۹۲ است. در کشورهای پیشرفته بین کار و تحصیل، کار را انتخاب می‌ کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام آموزش عالی و علوم پزشکی گفت: چون سیاست‌های کلان رهبری ناظر بر جدا بودن این دو حوزه است اگر قرار است از هم جدا شوند باید نسبت به آن سیاست‌ها توجه شود. وقتی آموزش پزشکی را از آموزش عالی جدا بدانیم خودمان را از برخی امکانات آموزش عالی محروم می‌کنیم.

وی افزود: سلامت پیوند جدی با حوزه علوم انسانی دارد، در قدم اول باید از ظرفیت‌های هم استفاده کنند. ضمن اینکه اکنون بین نظام بهداشت و درمان پزشکی یک استقرار وجود دارد از این رو به هم زدن این استقرار درست نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حذف کنکور گفت: نسبت حذف کنکور ۶۰ به ۴۰ است یعنی ۴۰ درصد دروس تخصصی و ۶۰ درصد مربوط به سیستم آموزش و پرورش می‌شود. این سیستم در اثر سایر کشورها نیز تجربه شده است اما تا زمانی که نتوانستم وضعیت مناسبی پیدا کنیم نباید به سمت حذف کنکور برویم.

عاملی درباره سهمیه‌های کنکور گفت: سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران، بومی گزینی و سایر سهمیه‌ها را مجلس تصویب کرده است. سهم سهمیه‌ای ها و از غیر سهمیه‌ای ها کمتر شده است. ما ۱۸، ۱۹ سهمیه داریم اما اکنون جامعه ایثارگران تقاضایشان نسبت به قبل کمتر شده است از این رو باید سهمیه را متناسب با آن تنظیم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز